Televiziunea incepe sa se digitalizeze, mai multi operatori lansandu-se in acest sector. Daca televiziunea digitala va fi sau nu o alternativa la televiziunea clasica depinde de norma de televiziune aleasa de furnizor, de acoperire si, evident, de pret. Inca din toamna trecuta, Focus Sat a lansat televiziunea digitala. RCS si Astral, cei doi mari furnizori de televiziune prin cablu, nu puteau ramane cu bratele incrucisate si au elaborat de curand oferte proprii de televiziune digitala, investind mult in aceasta directie. La randul sau, furnizorul de Internet iNES a lansat o oferta de televiziune digitala numita IPTV.

Serviciile lansate sunt diferite prin mai multi factori: prin preturi, acoperire si prin sistemul de receptie. Digi Tv lansat de RCS, functional din decembrie 2004, este deja un succes care a depasit asteptarile, potrivit operatorului. Acesta se fereste, de altfel, sa mai faca estimari in ce priveste numarul clientilor, tocmai avand in vedere ca au fost surprinsi de succesul rapid si nesperat, avand deja 35.000 de clienti. Secretul consta in aceea ca serviciul este accesibil in orice zona din Romania, chiar si in cele neacoperite de retelele de cablu, ca de exemplu intr-o „casa de vacanta intr-un varf de munte in care nu prinzi decat purici si sonorul de la radio“, cum se spune in prezentare. Iata ca este deci solutia pentru zonele izolate.

Cam acelasi tip de serviciu este oferit de Focus Sat, care difuzeaza insa mai putine programe decat Digi Tv, urmand ca de la 1 mai sa ofere 38 de canale. Ambele servicii necesita kit antena si kit decodor. Solutia Astral Digital este nou-nascuta, ea fiind lansata la CERF, in aprilie. Diferita, ea nu este o alternativa pentru zonele neacoperite, deoarece „se adreseaza, pentru inceput, doar clientilor de servicii de televiziune prin cablu Astral din Bucuresti urmand a fi lansata, pana la sfarsitul acestui an, in principalele orase mari“, spune Anda Manza, director de marketing & sales la Astral Telecom. Dar fiind un serviciu de televiziune digitala prin cablu, zonele vizate nu vor putea fi decat cele aflate in acoperirea retelei de cablu.

Serviciul Astral Digital va fi lansat in cel putin alte 12 mari orase pana in decembrie 2005, afirma Anda Manza, adaugand: „In perioada imediat urmatoare lansarii acestui serviciu, prognozam o baza de 20.000 de clienti pana la sfarsitul anului.“ In prezent, se ofera peste 60 de programe de televiziune prin cablu in Bucuresti, 18 transmise in sistem digital. „In functie de cresterea nivelului de consum al populatiei tehnologia implementata de compania noastra va permite introducerea a peste 500 de canale de televiziune“, spune Manza.

Citeste si:

Serviciul lansat de iNES este, fara indoiala, cel mai complex, dar si mult mai scump decat cele oferite de ceilalti. Conexiunea este Fiber-to-the-Home (FTTH), iNES folosind pentru transmiterea programelor propria retea de fibra optica. Semnalul ajunge in televizor direct din satelit, fara distorsiuni perceptibile. Originalitatea serviciului se datoreaza faptului ca abonatul poate interactiona cu echipamentul de emisie. Fiecare utilizator isi poate crea propria grila de programe. Oferta include peste 300 de canale.

Cele mai spectaculoase sunt facilitatile necunoscute televiziunii clasice: furnizarea de filme si jocuri la cerere, vizionarea emisiunilor retroactiv pe o durata de 24 de ore, intreruperea si reluarea programului din acelasi moment, inregistrarea emisiunilor, controlul parental (blocarea accesului copiilor la anumite programe sau restrictionarea accesului la intervalele orare dorite). E adevarat ca toate aceste lucruri costa: instalarea serviciului va va scoate din buzunare 500 de euro, iar pretul abonamentelor variaza intre 59 si 119 euro. Serviciul va fi disponibil doar in Bucuresti si comuna Voluntari. In prezent, inca nu exista abonati ai serviciului IPTV. „Numarul de clienti estimat pentru primul an este de 1.000 si de 10.000 pentru urmatorii trei ani“, spune Iosif Szavuj, Executive Manager la iNES Group SRL. „Proiectul nu incearca sa concureze serviciul de televiziune prin cablu coaxial, el fiind destinat segmentului de populatie cu nevoi complexe de comunicare“, mai spune Szavuj.

Piata Televiziunii digitale

• Investitiile in televiziunea digitala sunt mari: la iNES, elaborarea tehnologiei a costat in faza initiala 600.000 de euro, investitia totala cu implementarea serviciului fiind estimata la doua milioane de euro. La Astral Digital, investitia in acest sistem pentru anul acesta este de aproximativ 1.500.000 euro. RCS nu a dorit sa divulge cifra investitiei

• La televiziunea difuzata prin cablu, sunt aproximativ 2.300.000 de abonati in Romania: circa 800.000 abonati Astral, peste un milion la RCS, peste 300.000 la UPC.

• Preturile la televiziunea digitala sunt foarte diverse. La DigiTV kitul de antena 15 dolari, kit decodor 80 dolari (sau in rate), sau inchiriat un dolar pe luna, patru variante de pachete, cu preturi intre 5,95 si 8,20 dolari pe luna. La Astral Digital, preturile sunt cuprinse intre 60.505 lei si 235.000 lei + TVA. Pretul unui set–top box se ridica la 2.700.000 lei plus TVA, dar se poate inchiria pentru 45.000 lei lunar.