Costul redus cu forta de munca si sistemul de impozitare avantajos din Romania sunt printre factorii care atrag marii producatori de componente electronice pe piata locala.
Romania este urmatoarea tinta importanta pentru companiile producatoare de componente electronice, potrivit unui studiu efecuat recent in Europa Centrala si de Est de firma de cercetare Technology Forecasters Inc.

Potrivit studiului efectuat de Technology Forecasters, Romania are cele mai scazute costuri de productie dintre tarile membre ale Uniunii Europene (UE).

Un muncitor calificat din Romania castiga aproximativ 5.000 de dolari pe an in 2005, fata de 30.000 dolari cat castiga un muncitor din Germania, tara ce inregistreaza cele mai ridicate costuri de productie din UE, se arata in raport.

Romania s-a clasat pe locul doi in topul tarilor preferate pentru cele mai scazute costuri de productie din Europa de Est, dupa Ucraina.

Companii precum Flextronics, Celestica, Elcoteq si Benchmark sunt prezente deja pe piata din Romania.

"Nu investesti pe piata din Romania pentru ca este mult mai bine decat in Polonia. Trebuie sa privesti lucrurile din prisma consumatorilor", declara Carsten Barth, directorul de marketing si comunicare al Elcoteq, companie prezenta pe piata romaneasca la Arad.

Potrivit Technology Forecasters, lipsa de personal calificat din Romania duce la o majorare a salariilor. Ingrijorarile cu privire la coruptie si protejarea proprietatii intelectuale continua, iar infrastructura nu este consolidata, fiind mai buna in partea de vest a tarii decat in cea de est.

Marius Stefanescu, in varsta de 34 ani, are cetatenie romano-americana si s-a intors in Romania pentru a stabili o afacere in Timisoara. El considera ca "exista intotdeauna si o parte mai putin pozitiva legata de costurile de productie scazute", facand referire la mentalitatea epocii sovietice inca prezenta in randul populatiei de peste 40 de ani.

"Un inginer ar fi fost platit mai mult si ar fi fost respectat mai mult in trecut in comparatie cu un muncitor, insa atunci nu exista initiativa pentru dezvoltarea profesionala. Multi munictori in varsta sunt in prezent demoralizati. Acestia nu realizeaza ca schimbarea trebuie sa vina din interiorul lor", spune Stefanescu.

Cultura mediului de afaceri din Romania este bazata mult mai mult pe relatii personale decat cea din Statele Unite, considera Stefanescu.

Mai multe companii de electronice din Romania au reusit sa depaseasca perioada comunista, adaptandu-se la sistemul capitalist, insa sunt foarte greu de localizat, spune Stefanescu. "Acestea nu acorda importanta internetului sau serviciilor de email. Totul se reduce la a cunoaste pe cineva care cunoaste la randul lui pe altcineva", remarca el.

Cea mai mare problema legata de relocarea productiei in Romania, in special din Europa de Vest, va fi reprezentata de imaginea negativa cu care vor fi etichetate companiile.

Nokia si-a mutat recent productia de la o fabrica din orasul german Bochum in orasul Cluj din Romania. Sindicatele din Germania si anumiti lideri guvernamentali au cerut boicotarea la nivel national a produselor Nokia, catalogand decizia companie drept "capitalism de caravana". Acestia au cerut Uniunii Europene sa interzica acordul Nokia cu Romania.

"Dupa parerea mea, acest lucru ar putea doar sa intarzie acordul, nu sa il si anuleze. Nokia a investit deja prea mult, iar dezvoltarea zonei rurale din Romania este clar un interes major pentru UE", a precizat Stefanescu.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri