"In acest moment, aceasta piata (a telefoanelor mobile, n.r.) se situeaza in jurul valorii de 400 milioane de euro, iar piata de smartphone-uri este estimata undeva la 25 milioane de euro. Pretul mediu al unui terminal variaza intre 400-500 de euro, dar varfurile de gama pot ajunge sa fie distribuite si la preturi de 1000-1200 de Euro", a adaugat managerul comercial Germanos Romania, Alexandru Munteanu.

Piata de telefoane inteligente cu sisteme de operare avansate si aplicatii multiple, precum GPS-ul, este in crestere si in Romania. Succesul inregistrat de aceste modele, reflectat in cifrele de vanzari, a facut ca producatorii (precum Nokia, Blackberry, Motorola, Sony-Ericcson, HTC, Qteq) sa acorde o atentie din ce in ce mai mare unor astfel de produse.

"Observam in ultimele luni o tendinta de crestere a cererii pe acest segment, crestere determinata si de numarul mare de telefoane de acest fel pe care producatorii le adauga in portofoliu. Avand in vedere lansarea unui numar din ce in ce mai mare de modele de telefoane cu sistem de operare, ne asteptam in 2008 la cresteri de 30-35% pe acest segment", a adaugat Alexandru Munteanu.

La randul lor, oficiali ai Vodafone Romania considera ca 10% din totalul pietei de telefoane mobile a fost reprezentata de "smartphones", in 2007.

"Nu avem date exacte pentru vanzarile telefoanelor cu sisteme de operare in Romania, dar considerand ca mare parte din terminalele cu sisteme de operare fac parte din categoria “Smartphones”, putem lua ca si indicatie vanzarile inregistrate de Smartphones. Astfel, in 2007, din totalul vanzarilor de telefoane mobile pe piata romaneasca, se estimeaza ca 10% au fost reprezentate de smartphones, iar pentru 2008 acest procent apare in cele mai optimiste previziuni ca fiind 14%", au declarat oficiali ai companiei Vodafone Romania.

In Romania, telefoanele inteligente sunt in mare majoritate achizitionate de segmentul cel mai activ de utilizatori (25-45 de ani), care au profesii si activitati ce ii tin departe de birou, dar au nevoie de majoritatea aplicatiilor disponibile pe aceste dispozitive.

"In general, dinamica preferintelor de cumparare se poate modifica destul de mult in perioade scurte de timp, in functie de lansari si noile aplicatii pentru telefoane, motiv pentru care nu se poate face o clasificare stricta in aceasta privinta. Totusi, tendinta de crestere pare sa fie confirmata de producatorii de telefoane inteligente, care se intrec in lansari de noi modele si aplicatii pentru produsele lor", a declarat seful departamentului Handset Development Office Cosmote Romania, Bogdan Tibrin.

Potrivit c Romania, cele mai bine vandute terminale cu sisteme de operare sunt cele care ruleaza sistemul Symbian, indiferent de producator, urmate de telefoanele cu sistem Windows Mobile si BlackBerry. In 2007 vanzarile Orange de terminale cu sistem de operare au crescut cu peste 25% fata de 2006.

De asemenea, potrivit clasamentului Vodafone Romania, cele mai intalnite sisteme de operare la telefoanele mobile sunt Symbian, care se gaseste pe aproximativ 65% din totalul telefoanelelor cu sisteme de operare vandute la nivel global, Windows Mobile, care reprezinta aproximativ 12%, RIM BlackBerry cu aproximativ 11% si restul de aproximativ 12% se imparte intre Palm OS, iPhone OS si Linux OS.

Ca noutate in aceasta piata este sistemul de operare iPhone derivat din sistemul Mac OS, care ruleaza in acest moment pe terminalul iPhone. De asemenea, Google a anuntat la sfarsitul anului trecut, un nou sistem de operare pentru telefoane mobile, derivat din Linux: Android OS.

Citeste si:

In Romania, terminalele care inregistreaza cele mai mari vanzari sunt cele cu sistem de operare Symbian (in special Nokia), urmate de cele cu Sistem de operare BlackBerry (in aceasta categorie intalnim pe langa brandul BlackBerry si terminale de la Nokia si Sony Ericsson).

Un smartphone permite accesul la e-mail si ofera posibilitatea sa se vizualizeze continutul unor documente tip Office (fisiere Excel, Word, PowerPoint etc). De asemenea, prin intermediul acestor telefoane se pot edita documente, se pot transmite sau primi imagini foto,video, se poate naviga pe Internet.

Mai mult, este posibila primirea saus trimiterea unui fax pe terminalul respectiv. Pe un astfel de terminal se poate asculta muzica, se pot viziona filme, poze sau se poate utiliya pentru jocuri mult mai complexe decat cele existente pe un telefon obisnuit. Mai nou, se poate folosi terminalul pentru navigare prin sistemul GPS (Global Positioning System).

Aceste functii pot diferi de la un producator la altul, de la un model la altul si evolueaza pe zi ce trece. Un factor important in utilizarea acestor terminale este acela ca exploatarea unor astfel de functii complexe necesita de cele mai multe ori si accesul la servicii speciale, oferite de operatorii de telefonie mobila.

In general, potrivit specialistilor, produsele smartphone care au avut mare succes au fost cele care au imbinat cel mai eficient complexitatea functiilor terminalului cu facilitatea in utilizare, durata bateriei si, nu in ultimul rand, design-ul atragator sau notorietatea marcii.

Principalii jucatorii pe piata de telecomunicatii mobile, inclusiv pe cea a telefoanelor inteligente, sunt Vodafone, Orange si Cosmote.

Vodafone Romania, divizie a Vodafone Group Plc., avea 8.807.859 de clienti, la 31 decembrie 2007. Vodafone este cel mai mare grup international de comunicatii mobile, cu divizii in 25 de tari de pe cinci continente si cu 252,3 de milioane de clienti, la care se adauga alte 40 de retele partenere.

Orange Romania este brandul sub care France Telecom furnizeaza servicii de comunicatii mobile, Internet si televiziune. Grupul France Telecom este unul din liderii mondiali in servicii de telecomunicatii, cu peste 163 de milioane de clienti pe cinci continente.

Cosmote Romania face parte din Grupul Cosmote si ofera in prezent acoperire pentru 98,2% din populatia Romaniei si 87,5% din teritoriu. Grupul Cosmote este prezent in cinci tari din Sud Estul Europei (Grecia, Romania, Bulgaria, Albania si Macedonia).

Reteaua de magazine Germanos este prezenta pe piata romaneasca de zece ani si cuprinde 200 de magazine la nivel national. Germanos, face parte din Cosmote Group si distribuie in exclusivitate produsele Cosmote.