In Europa si peste Ocean, comertul online este ceva la fel de firesc ca un tur la supermarketul din colt. Statisticile arata ca atat consumatorii, cat si companiile se orienteaza tot mai mult catre magazinele web care permit compararea produselor, verificarea preturilor si, evident, economie de timp. La noi, se pot achizitiona prin Internet de la carti, electronice, alimente, la talismane, tricouri si bijuterii de designer. Multi potentiali clienti sunt insa reticenti. Pentru ca nu pot pipai marfa, spun unii; din cauza mentalitatii invechite, sustin altii. Sau pentru ca se tem sa nu fie tepuiti. In aceste conditii, cat de rentabil este e-comertul in Romania?
Banateanul Dan Lembac isi va deschide, curand, primul cash & carry online. A inceput cu o casa de comenzi pe Internet, pentru alimente de livrat pe raza orasului Timisoara (www.totalcomenzi.ro). Asa a observat ca mai interesate de serviciile sale sunt firmele care vor sa economiseasca timp si bani. Ma straduiesc sa furnizez marfa la preturi mici, fara TVA, fara taxe de livrare, spune patronul. Cu toate acestea, majoritatea cetatenilor de rand - pensionari, in special - prefera sa foloseasca telefonul pentru a face comenzi. Exceptiile sunt norocosii care au computer la serviciu.

Lembac crede totusi ca e-comertul e de viitor. Intr-un an de zile, deverul magazinului sau virtual a crescut de la o comanda sau nici una la 2-7 pe zi. Sunt multe cauze care ii retin pe romani sa cumpere de pe Internet: Nu toata lumea are calculator. Apoi, la cei care au Internet acasa, conexiunea prin telefon functioneaza destul de greu. Mai este si placerea de a face cumparaturi pe viu. Deunazi, un prieten imi marturisea ca nu are nici o sansa sa-i scoata shoppingul din cap lui nevasta-sa.

O buna parte din comenzi vin de la romanii din strainatate. Le este greu sa trimita pachete acasa, de acolo, de unde sunt - costurile sunt foarte mari. Si atunci, prefera sa comande pe Internet diverse produse alimentare, in valoare de 100-200 de euro. Cele mai multe solicitari sunt de Paste sau de Craciun.

Culmea e ca romanii din afara nu se tem sa faca plati prin card. Cei din tara platesc cash, la livrare. Si cartile se vand bine pe Internet. Gigel Chiazna din Craiova, cel care a initiat, acum cativa ani, www.librarie.net, spune ca afacerea sa merge bine: la fiecare 3-4 luni, numarul celor care cumpara carti online creste cu 20 la suta. La ora actuala, e-magazinul sau - care are si sectiune anticariat - numara in jur de 3.000 de vizitatori pe zi.

Libraria virtuala are avantajul ca se pot accesa multe titluri, de la diverse edituri. Cei care isi cauta carti pe Internet sunt fie persoane ocupate, fie musterii din localitati mici. Mai sunt, bineinteles romani din strainatate - din Canada, in special, dar si din Germania sau Japonia. Fac comenzi si straini sadea. De exemplu, un american get-beget a cumparat carti pentru copiii sai, infiati din Romania, spune Chiazna.

Toate bune si frumoase, pana la plata: clientii din tara se feresc sa plateasca prin card. Nu pentru ca nu ar exista suficienti posesori de carduri. E o chestie care tine de mentalitate: oamenii se tem ca platile online nu sunt sigure. Prin urmare, cartile sunt livrate la domiciliul clientilor cu plata ramburs. Pentru comerciantii online, asta inseamna pierderi semnificative: Avantajul platilor online este ca plata se face in avans. In schimb, cu sistemul ramburs, avem o multime de retururi. Pana le vin cartile la posta, o buna parte din clienti se razgandesc si nu-si mai ridica pachetul. Pe www.acvaria.com, se vand cristale si pietre semipretioase care se asorteaza cu zodia.

Ca peste tot, comezile se fac pe Internet, dar plata e ramburs. Dana Mandru, web-editor astrolog, spune ca nu merita sa implementeze plati online: costurile sunt prea mari, iar talismanele pe care le vinde sunt prea ieftine. Nu e rentabil, recunoaste, sincer Ion Dan Marius, initiatorul www.tu.ro, referindu-se la afacerea lui cu tricouri urate.

Magazinul sau vinde tricouri inscriptionate cu mesaje si desene nonconformiste gen Ce pana mea (ilustratia este, evident, o pana). Boss-ul web-buticului crede ca nu are succes pentru ca marfa e mai nepudica. Si pentru ca clientii nu au incredere pana nu vad produsele. Culmea, priza cea mai mare o are la tinerii din provincie, care se arata mai dispusi sa riste.

Ion Dan Marius spune ca va continua sa tina deschis magazinul pana se epuizeaza stocul. Dupa aia, se apuca de vandut componente de calculatoare. David Sandu, creator de bijuterii unicat (www.katadesign.ro), are deocamdata doar un site de prezentare. Lumea vede, isi face o idee, apoi vine in atelier si alege, spune el. Planuieste sa isi deschida o galerie in centrul Bucurestilor, iar site-ul sa il transforme intr-unul comercial. Toti se tem de platile online pe site-urile romanesti, inclusiv strainii. De aceea, o sa am in vedere un sistem de securizare psihologica. Ma gandesc la un sistem de plata care sa fie gazduit de un administrator din alta tara. Asa, toata lumea capata incredere. Costurile vor fi mai mari, dar e un castig de imagine.

Numarul vanzatorilor online se dubleaza anual

Daca, in urma cu patru ani, numarul celor care intentionau sa vanda online diverse produse era destul de redus, acum din ce in ce mai multi romani se arata interesati de crearea unui magazin virtual, sustine Ana Mihail, de la ADES Media (firma care se ocupa cu realizarea unor astfel de magazine virtuale). Prin 2001-2002, firmele optau mai degraba pentru site-uri de prezentare; de atunci, numarul celor care vor sa vanda online se dubleaza anual. Aparitia procesorilor romani de carduri a favorizat aceasta crestere.

Persista insa reticenta romanilor in a folosi noul sistem. Poate si pentru ca noi nu avem un sistem legislativ si bancar menit sa protejeze atat comerciantul,cat si clientul de posibilitatea fraudelor, crede Ana Mihail. Ai nostri prefera platilor online plata ramburs. In strainatate, platile online sunt mai ieftine ca alte modalitati de plata (transfer bancar, mandat postal). Avantajul acestui tip de plata este, pentru comerciant, siguranta incasarii banilor inainte de expedierea produsului; pentru cumparator, avantajul este ca produsele achizitionate prin intermediul cardurilor nu contin comisioane suplimentare - ale bancii, din extragere de ATM sau ale postei.Costurile minime pentru realizarea unui magazin virtual cu vanzari online sunt 150 de euro, dar pot creste pana la cateva mii de euro in cazul magazinelor virtuale cu multe facilitati si multe produse comercializate, spune Ana Mihail.

Tranzactii virtuale de cel mult 8 milioane de dolari

Romanii cumpara carti, electronice si servicii de turism prin Internet, au fost concluziile primei sesiuni de dialoguri din cadrul festivalului Internetics. Liderii afacerilor bazate pe comert electronic spun ca valoarea tranzactiilor prin Internet in 2005 se va apropia 80 de milioane de dolari. Problema e ca din aceste tranzactii, peste 90% reprezinta cumparaturi efectuate de straini rezidenti aici sau romani cu carduri emise in strainatate, pe site-uri din strainatate, care trec prin sistemul romanesc de decontare.

In curand se va face o deosebire clara intre cumparaturile din Romania si cele din afara, si se va vedea clar marimea reala a pietei, care este undeva la 5-10% din ce se raporteaza in prezent, spune Sergiu Cone, co-partener No-Cash.ro. Asta inseamna ca volumul tranzactiilor virtuale care se petrec efectiv in Romania sunt de numai cel mult 8 milioane de dolari. O piedica in calea comertului electronic sunt comisioanele bancare, care au scazut de la 6% din valoarea tranzactiei anul trecut la 3%, dupa cum afirma Cone.

El spune ca romanii au cumparat din strainatate de 4,5 milioane de euro in 2004, in timp ce strainii au cumparat in Romania de 1.162.000 de euro. In Romania exista 6,3 milioane de carduri - majoritatea de debit - si 50.000 de comercianti care le accepta. Circa 20 de banci au servicii de Internet banking, o problema fiind promovarea slaba a acestor servicii, mai spune Cone. In Europa circa 50% din populatie si 90% din firme folosesc Internetul, spune Albert Budica de la AdSpace.ro. Bulgaria, desi o tara mai mica, are acelasi nivel de venituri din publicitatea pe site-uri ca Romania, adauga Calin Fusu, patronul Neogen.ro. (Bogdan Tudorache)
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri