In cadrul UE, sase tari (Italia, Lituania, Tarile de Jos, Polonia, Romania si Slovacia) fac, in prezent, obiectul procedurilor privind incalcarea dreptului comunitar, datorita lipsei unui sistem de localizare a apelantului in cazul apelurilor catre serviciul 112 efectuate din retelele mobile, noua tari nu au furnizat informatii despre timpii de reactie la apelurile catre serviciul 112 din momentul stabilirii legaturii (Belgia, Franta, Italia, Cipru, Luxemburg, Malta, Polonia, Romania si Slovacia) iar privind capacitatea centrelor de preluare a apelurilor de urgenta 112 de a raspunde in cel putin o limba a Uniunii Europene diferita de cea nationala sau oficiala, 10 tari nu au furnizat informatii, printre care si Romania.

In luna februarie a acestui an, in urma unui sondaj de opinie conform caruia doar 22% dintre cetatenii UE stiau ca, in caz de urgenta, pot apela 112 oriunde in Europa, Comisia a solicitat autoritatilor nationale sa imbunatateasca gradul de informare a publicului cu privire la serviciul 112.

Potrivit comunicatului Uniunii Europene, Romania contribuie la cresterea gradului de informare a publicului prin marcarea alaturi de Finlanda, a zilei numarului european 112 la 11 februarie.

Si in alte tari ale Uniunii Europene se urmareste cresterea gradului de informare a publicului privind numarul pentru apeluri de urgenta, 112. In Cipru, Republica Ceha, Letonia si Suedia se difuzeaza programe de televiziune care promoveaza serviciul 112, iar in Austria si Ungaria se folosesc panourile de pe autostrazi, pliantele distribuite in punctele de peaj (Spania) si mesajele SMS transmise utilizatorilor de telefonie mobila in sistem roaming (Ungaria).

Citeste si:

„Milioanele de cetateni ai UE care pleaca in vara aceasta in vacanta trebuie sa retina doar un singur numar pentru apeluri de urgenta: 112. Acum ca serviciul este disponibil in toate tarile Uniunii Europene, cu o singura exceptie, doresc sa invit statele membre sa faca acest serviciu mai cunoscut si mai eficient. Toti cetatenii UE ar trebui sa stie ca pot forma 112 pentru a contacta serviciile de urgenta. As dori sa invit in special statele membre care nu au introdus inca un sistem de localizare a apelantului, sistem care ajuta serviciile de urgenta sa localizeze victimele accidentelor, sa realizeze acest lucru pentru toate apelurile la 112 cat mai curand cu putinta.

De asemenea, am increderea ca autoritatile bulgare vor lua rapid masurile necesare pentru ca, in sfarsit, serviciul 112 sa fie disponibil la nivel national.”a declarat comisarul UE pentru telecomunicatii, Viviane Reding.

Pana in prezent, pentru a asigura o implementare eficace a serviciului 112, Comisia Europeana a deschis 16 proceduri privind incalcarea dreptului comunitar impotriva a 15 tari pentru lipsa unui sistem de localizare a apelantului, printe care si Romania. Sase dintre aceste proceduri au fost inchise in urma masurilor corective intreprinse.