Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC), a supus spre dezbatere publica proiectul de decizie prin care furnizorii de telefonie vor fi obligati sa isi informeze mai bine clientii, potrivit informatiilor transmise de autoritate.
Proiectul propune un set de solutii pentru problemele de informare cu care se confrunta utilizatorii de comunicatii din Romania, stabilind modalitatile in care furnizorii de telefonie vor comunica abonatilor informatii privind preturile si tarifele, precum si celelalte conditii de utilizare a serviciilor.

Potrivit proiectului, inainte de semnarea contractului sau de cumpararea ori reincarcarea cartelei, personalul de vanzari al furnizorilor va trebui sa ofere utilizatorilor informatii despre suma minima pe care o vor plati pentru toata durata contractului, formata din pretul abonamentului/cartelei, plus eventuale tarife de conectare/instalare, plus pretul telefonului (daca e cazul), cu toate taxele incluse.

Consumatorii vor trebui sa stie ce tarife se aplica si in ce conditii: modul de taxare (la minut, la secunda etc.), daca se percepe tarif pentru stabilirea legaturii, daca se tarifeaza diferit in functie de ora, in ce conditii se folosesc minutele incluse sau creditul inclus. Ei vor trebui sa ofere informatii despre durata minima a contractului, conditiile de reziliere si taxele pe care utilizatorul trebuie sa le plateasca daca renunta la contract inainte de termen, precum si conditiile in care contractul se prelungeste automat.

Furnizorii vor avea obligatia de a-si anunta abonatii cu 15 zile inainte de momentul in care acestia pot rezilia contractul, atat prin intermediul facturii, cat si printr-un mesaj SMS, informandu-i cand si in ce conditii au dreptul de a renunta la contract, precum si daca acesta se prelungeste automat si pentru ce perioada.

Orice utilizator de telefonie va avea dreptul sa ceara si sa obtina gratuit, inainte de semnarea contractului sau de cumpararea sau reincarcarea cartelei, o copie a contractului si a conditiilor generale de furnizare a serviciului. Furnizorii vor avea obligatia sa se asigure ca personalul de vanzari propriu sau din retelele de distributie ale partenerilor, indruma viitorii clienti sa citeasca atent materialele respective inainte de a incheia contractul.

In plus, ANC va dezvolta o aplicatie interactiva care va permite utilizatorilor sa compare ofertele furnizorilor si sa aleaga pachetul tarifar care se potriveste cel mai bine necesitatilor lor. Aplicatia va contine date referitoare la ofertele de telefonie mobila, telefonie fixa si acces la internet in banda larga si va returna un clasament al celor mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al pretului, care corespund optiunilor de consum introduse de utilizator (de exemplu, trafic lunar, numar de SMS-uri etc.). Datele privind ofertele furnizorilor vor fi introduse de catre acestia in sistem, vor fi verificate si validate de ANC si vor fi actualizate permanent.

„Din cauza complexitatii pachetelor si schemelor de tarife, multi utilizatori din Romania nu pot aprecia corect cat platesc pentru serviciile de telefonie. Utilizatorii resimt efecte negative chiar si atunci cand au o multitudine de informatii in esenta corecte, dar abundenta si lipsa lor de claritate face ca ele sa nu poata fi comparate si evaluate corect. Prin aceasta decizie, dorim sa ne asiguram ca utilizatorii finali iau decizii informate in momentul achizitionarii serviciilor de comunicatii. Intr-o piata concurentiala, un utilizator informat este mai puternic in relatia sa cu furnizorul,” a declarat presedintele ANC, Liviu Nistoran.

Proiectul stabileste, de asemenea, setul minim de informatii pe care trebuie sa le cuprinda factura detaliata emisa de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, ceea ce asigura utilizatorilor posibilitatea cunoasterii si evaluarii modului de tarifare a serviciilor utilizate, precum si intelegerea si verificarea continutului facturilor emise de catre furnizori.

Furnizorii de telefonie vor mai avea obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor si de a le inmana la semnarea contractului o procedura de solutionare a reclamatiilor si, de asemenea, vor prezenta drepturile de informare ale utilizatorilor finali pe site-urile proprii si prin afise expuse la toate punctele de lucru proprii sau din retelele de distributie ale partenerilor.

Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea/in afara retelei, catre retele mobile/catre retele fixe, in orele de varf/in afara orelor de varf, in functie de destinatie, catre numere favorite si multe altele) ii pune pe utilizatori in imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si ii indeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului.

Din aceasta cauza, autoritatile din 10 state europene au implementat ghiduri interactive pentru compararea tarifelor furnizorilor de servicii de comunicatii electronice, cea mai des intalnita categorie pentru care se asigura compararea ofertelor fiind telefonia mobila, urmata de telefonia fixa si de accesul la internet in banda larga. De asemenea, autoritatile nationale de reglementare din numeroase state membre ale Uniunii Europene au stabilit conditii detaliate in care informatiile privind tarifele si conditiile de utilizare a serviciilor trebuie aduse la cunostinta publicului.

Autoritatea Nationala pentru Comunicatii este institutia care stabileste regulile pentru piata de comunicatii din Romania si vegheaza la respectarea acestora.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri