“Blog”-ul este un mijloc de comunicare online care poate fi folosit fie in interes personal, fie in scop corporatist. El poate fi un jurnal virtual, dar si o arma pentru campaniile electorale sau publicitare, deoarece “blogger”-ul, adica autorul acestuia, este un formator de opinie cu influenta asupra publicului. Astfel, “blogging”-ul, realizarea si intretinerea site-urilor respective, devine un element important in campaniile de marketing.

Rapid si ieftin, acest mini-site poate fi creat de oricine, cu minimum de cunostinte de IT. Este o forma de exprimare libera, care a devenit rapid o sursa alternativa de informatii. Popularitatea blogurilor se datoreaza interactivitatii: majoritatea permit vizitatorilor sa comenteze informatia data de autor. Blogurile au o vizibilitate sporita pe internet si pot avea o audienta internationala, iar bloggerii se pot transforma in formatori de opinie.

In ultimii ani, bloggingul a devenit un job foarte cautat in Statele Unite ale Americii, unde din ce in ce mai multe companii isi creeaza blog-uri pentru o mai buna comunicare cu angajatii si clientii lor. Pe blogul oficial al companiei, sarcina autorului acestuia este de a anunta lansarea noilor produse si de a le promova, iar pe cele proprii angajatilor se scrie despre ce se intampla in interiorul companiei si se dau sfaturi.

Pentru firme americane ca Londonberry si Stonyfield Farm, cu activitate in domeniul alimentar, blogurile au devenit o mare parte din strategia lor de promovare. Ele au angajat bloggeri full-time, care sa intretina relatiile cu clientii. Pentru Microsoft, cele 1.000 de bloguri pe care le detine sunt “un mod de a conversa rapid si de a obtine feedback autentic si ieftin pentru produse”, conform declaratiilor in presa straina ale unor reprezentanti ai companiei. In State, un blogger castiga cel putin 500 dolari pentru 5-10 ore pe saptamana.

In Romania, nivelul de penetrare a internetului este inca mic, insa comunitatea de 8.000 de bloggeri este in continua expansiune. Majoritatea bloggerilor romani nu castiga din ceea ce fac, desi s-ar putea folosi de reclame, donatii sau subscriptii. Cel mai folosit sistem de advertising este cel de reclame contextualizate, adica texte care apar in cadrul motoarelor de cautare, spre exemplu “Google Ads” sau “AdSense”. “Eu am reusit sa strang in sase luni 120 USD prin sistemul Adsene, insa in mod cert nu poate fi considerata inca o sursa de venit”, spune Mihai Botea, detinatorul blogului “Business” in Romania.

Meseria de blogger are un statut nesigur

Autorul altui blog folosit in tara noastra, “http://weblog/soj.com”, castiga sute sau chiar mii de dolari din donatii. Cel mai mare site care permite realizarea de bloguri gratuit, Weblog, a gasit o alta modalitate de a-i recompensa pe cei 5.000 de bloggeri inscrisi. “Blogurile cu cel mai mare numar de vizitatori primesc stelute. Acestea sunt un fel de puncte, cel care are cele mai multe urmand sa fie premiat cu o marire a spatiului pe web sau cu produse marca Weblog, cum ar fi tricourile”, explica creatorul Weblog, Antonio Eram.

“Bloggerii ar trebui sa fie consecventi; ceea ce fac va deveni in curand o meserie platita, iar companiile ar trebui sa inceapa sa-si creeze bloguri pentru marketing.”

Antonio Eram, fondatorul WeBlog

Statutul acestei meserii este insa neclar deocamdata. Nu se stie inca daca bloggerii independenti pot fi considerati jurnalisti sau nu si daca cei angajati au reguli stricte de respectat. Din aceasta cauza, in SUA au fost deja concediati cativa bloggeri, pentru ca au dezvaluit informatii confidentiale sau pentru ca au scris comentarii nefavorabile imaginii respectivei companii.

Desi bloggingul corporatist nu s-a dezvoltat inca la noi, marile companii au inteles potentialul blogurilor in marketing si se gandesc sa-l foloseasca in viitor. “Noi ne incurajam clientii sa-si exprime liber opiniile legate de marcile noastre, pentru a ne imbunatati relatia cu ei, dar si serviciile oferite. Iar daca asta presupune utilizarea blogurilor, atunci am fi dispusi sa dezvoltam acest canal de comunicare”, spune Constantin Ferseta, e-marketing coordinator la Coca-Cola.

Ceea ce inseamna ca, in curand, va exista si pe piata romaneasca o cerere pentru serviciile oferite de bloggeri. si Weblog preconizeaza ca “in decurs de sase luni - un an, va transforma stelutele in bani si le va da valoare materiala”, dupa cum spune Antonio Eram. “Ne asteptam ca, o data cu cresterea pietei, sa apara si bloggerii profesionisti in Romania”, declara Calin Rotarus, online sales director la Arbomedia. Ca urmare, activitatea bloggerilor are sanse sa se dezvolte si la noi, iar daca va urma modelul american, bloggingul va deveni o meserie profitabila si accesibila oricui, avand in vedere ca este un job care nu necesita studii de specialitate si nici nu se supune canoanelor clasice privind varsta, sexul sau nationalitatea.

Blogurile destinate afacerilor se dezvolta timid in Romania

Pentru a fi accesibil tuturor, blogul este editat in limba engleza si prezinta stiri si analize privind business-ul romanesc. Actualizat cu regularitate, site-ul se adreseaza tuturor celor interesati de noutatile din domeniul financiar, in special oamenilor de afaceri.

Stilul jurnalistic adoptat ii transforma pe autorii materialelor in voci media demne de luat in seama in spatiul publicistic. Alaturi de forumul de discutii, newsletter-ul trimis prin posta electronica si RSS-ul, care trimie stirile direct pe desktop, blogul devine o sursa importanta de informatii pentru comunitatile de afaceri.
Printre cele mai active bloguri economice sunt si www.argumente.ro si http//danielneamu.rdscv.ro.

Despre Blog

• Momentan, exista opt milioane de bloguri in intreaga lume

• Numarul lor se dubleaza la fiecare cinci luni si jumatate

• Un blog este creat la fiecare 5,8 secunde, conform PewInternet&American Life

• 4% din companiile americane si-au creat un blog corporatist, se arata intr-un sondaj al E-Marketer

• 8% din utilizatorii de internet din SUA au publicat materiale pe bloguri

• Salariul anual al unui blogger este de 50.000-70.000 USD, conform Wall-Street Journal Online

• Romanii care utilizeaza internetul au in principal intre 18 si 39 de ani, se spune in studiul Roland Berger

• Publicitatea online din Romania va ajunge la 2 milioane de dolari, estimeaza Calin Rotarus, online sales director ARBOMedia

• Cheltuielile pentru reclame pe internet sunt estimate sa ajunga la 4,2 miliarde de dolari pentru Europa de Vest, in 2006, si la 14 miliarde de dolari in SUA, in 2007