Desi sunt cateva puncte pozitive in acest an ce au intensificat evenimentul CES, cum ar fi mini-laptop-urile cu pret redus, au iesit insa la iveala planurile de retragere a investitiilor, mai multe disponibilizari si o stagnare a cresterii, fara semne de imbunatatire.

Criza economica globala a lovit in momentul in care cresterea vanzarilor de televizoare cu ecran plat si a camerelor digitale, ce au condus expansiunea sectorului in ultimii ani, au inceput deja sa piarda puterea din cauza ratei de penetrare ridicata din tarile dezvoltate.

“Probabil este mai bine sa ne pregatim pentru inca doi ani de declin”, a declarat Watanabe in cadrul unui interviu, in care a anuntat ca Hitachi ar putea pierde o tinta anuala de vanzare a televizoarelor LCD cu mai mult de 10%.

Potrivit estimarilor furnizate de companiile de cercetare IDC, Gartner si DisplaySearch, pietele globale de PC-uri, microchip-uri si televizoare plate se vor contracta in 2009 in termenii de valoare dupa ce declinul economic a redus cheltuielile companiilor si al clientilor casnici.

“Nu cred ca este vreun produs care poate ajuta pe cineva sa iasa din aceasta situatie”, a declarat analistul DisplaySearch, Chris Crotty, care a urmarit show-ul in care companiile high-tech si-au lansat ultimele produse si strategii.

“Din nefericire, cand ai un declin economic cuplat cu o scadere a cererii, este cert ca industria va fi subrezita”, a mai declarat Crotty.

Inainte de inceperea CES, un numar mare de companii au anuntat reduceri masive de posturi: producatorul de chip-uri Micron Technology a anuntat in octombrie ca isi va reduce personalul cu 15% la nivel global (aproximativ 19.000 de angajati), in timp ce Sony isi va reduce reteaua de 57 de fabrici cu cinci sau sase si va concedia 16.000 de angajati.

La CES, un executiv de la Seagate Technology a declarat ca cel mai mare producator de hard-disk-uri are in vedere reducerea personalului din Statele Unite cu 10%, din cauza cererii mici pentru PC-uri si a altor produse electronice.

“Ne pregatim pentru un mediu dur in urmatoarele 12 luni”, a declarat Brian Dexheimer, presedintele diviziei de consumatori de la Seagate, alaturandu-se listei de companii ce isi reduc numarul de personal pentru a diminua cheltuielile.

Declinul prapastios din cerere a lovit producatorii din IT exact cand acestia si-au accelerat marirea productiei, iar acum ei trebuie sa se lupte pentru a anula planurile agresive de investitii.

Citeste si:

In timp ce unele companii ca LG Electronics au anuntat ca a fost important sa continue inovatia si investitiile in cercetare si dezvoltare in timpul crizei, analistii nu se asteapta la cheltuieli mari in acest an din partea companiilor IT.

Panasonic, cel mai mare producator de televizoare cu plasma, a anuntat ca vrea sa isi reduca cu 23% cheltuielile in noile fabrici de televizoare.

Analistul de la Mizuho Securities, Ryosuke Katsura, a declarat ca in ciuda masurilor drastice de a inchide fabrici sau de a amana planurile de expansiune ar putea fi nevoia de a depasi actuala supra-alimentare a stocurilor.
De obicei, companiile reduceau preturile pentru a incuraja cererea si a goli stocul. Dar criza financiara face imposibil pentru potentialii consumatori sa achzitioneze produse cu preturi mari, cum ar fi televizoarele plate, indiferent de reducerea de pret facuta, a declarat Katsura.

“Pe termen mediu, ca 2010 sau 2011, vor exista cateva ocazii de crestere. Dar in 2009, vom avea un dezechilibru al raportului cerere-oferta. Doar dupa consolidarea producatorilor industria va fi gata sa creasca din nou”, a declarat analistul.

Samsung Electronics a inaintat, anul trecut, o oferta de preluare in valoare de 6 miliarde dolari producatorului de memorii flash SanDisk. Dar compania sud-coreana, care conduce industria de memorii flash, a retras oferta, citand faptul ca SanDisk are pierderi masive.

Pe de alta parte, in industrie au fost cateva critici pozitive in jurul unor produse cum ar fi netbook-urile, televizoarele 3-D, televiziunea web, un nou telefon mobil de la Palm, play-ere high-definition (HD) cu Blu-ray si aparate de inregistrare video.

Netbook-urile, construite pentru caracteristici simple de PC, ca navigare Web si email, au fost introdus de companii ca Asustek, in 2007. Compania taiwaneza tinteste sa vanda 7 milioane de netbook-uri in 2009, in crestere fata de cele 5 milioane vandute in anul anterior, a declarat presedintele Asustek.

Dar analistii s-au grabit sa sublinieze ca cererea pentru netbook-uri si echipamente blu-ray nu este destul de mare pentru a anula declinul din televizoare plate si PC-uri traditionale, sau pentru a deschide un nou segment tehnologic.

Pentru oamenii care asteapta semne de redresare, analistii au anuntat ca un indicator-cheie ar putea fi rata de utilizare a fabricilor companiei Taiwan Semiconductor Manufacturing, cel mai mare producator de chip-uri.