Potrivit companiei, dupa un start bun in 2008, piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut in trimestrul patru cu 6,3% fata de acelasi trimestru al anului 2007. Cel mai important declin l-au inregistrat electrocasnicele mari. Au scazut, de asemenea, produsele electrocasnice mici, foto si electronice. Piata terminalelor de telefonie mobila a stagnat, in timp ce sectorul IT a fost singurul care a inregistrat o crestere.

Piata totala a bunurilor monitorizate de GfK TEMAX a fost in trimestrul al patrulea 2008 de 742 milioane euro, ceea ce reprezinta o scadere de 6.3% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Totusi, in anul 2008, piata bunurilor de folosinta indelungata a inregistrat o crestere de 11,5%, atingand un total de 2,47 miliarde euro.

"In mod evident, trimestrul patru a fost slab in comparatie cu asteptarile. Produsele avand caracteristici superioare si preturile mai mici nu au putut contrabalansa efectele crizei financiare mondiale care au fost resimtite la noi in tara cu precadere in luna decembrie. Desi conditiile de creditare si cresterea ratei somajului au determinat consumatorul sa fie mai prudent in ultimul trimestru din 2008, ramane totusi de vazut in ce masura vor influenta acesti factori climatul de consum in 2009", a declarat managing director GfK Romania, Andi Dumitrescu.

Electrocasnice mari: Cadere mare in T4

Piata electrocasnicelor mari a fost cea mai puternic afectata. Astfel, in trimestrul patru din 2008, produsele electrocasnice mari au inregistrat un declin abrupt in vanzari de 18,7%, aducand si vanzarile din intregul an pe un trend negativ de 2,7%. Singurele doua categorii de produse care au aratat rate de crestere de-a lungul intregului an au fost plitele si uscatoarele de rufe. Totusi, aceste categorii au avut cea mai scazuta pondere in valoarea vanzarilor intregului sector, de aceea nu au putut impiedica descresterea pe total.

IT – vanzarile de notebook-uri isi continua cresterea

Citeste si:

Cu vanzari totalizand 258 milioane euro, reprezentand o crestere de 1,8%, sectorul IT a fost singurul care a avut o evolutie pozitiva in trimestrul al patrulea. Suprematia in vanzari a fost detinuta de notebook-uri care au continuat sa atinga rate de crestere pozitive in fiecare trimestru al lui 2008. Aceasta se datoreaza faptului ca eroziunea constanta de pret la notebook-uri le-au facut accesibile consumatorilor, din ce in ce mai interesati de mobilitate.

Electronice: 2008 – un an lipsit de echilibru

Piata telecom a fost relativ stabila, cu o scadere slaba de 0,6%. Scaderea a fost mai importanta pentru echipamentele de birou – 6,5%. Electrocasnicele mici, produsele foto si cele electronice au avut un trend similar, pierzand 8,6%, 8,2% si respectiv 8%.

Astfel, comparativ cu ultimul trimestru al anului 2007, vanzarile pe piata produselor electronice au scazut cu 8%, atingand valoarea de 155 milioane euro. Cel mai important segment, reprezentat de vanzarile de televizoare cu plasma si LCD, a inregistrat in ultimele doua trimestre ale anului 2008 o crestere moderata, in timp ce toate celelalte produse electronice monitorizate in cadrul GfK Temax au avut pierderi in ultimul trimestru al anului 2008.

In ciuda unui ultim trimestru mai slab, de-a lungul anului 2008 piata de electronice s-a dezvoltat pozitiv, inregistrand, comparativ cu 2007, o crestere a vanzarilor de 12,2%. Mai mult decat atat, evolutia pozitiva pe piata de electronice nu vizeaza numai segmentul televizoarelor cu ecran plat, dar si vanzarile de MP4 players si console de jocuri video.

GfK TEMAX Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul GfK TEMAX este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.

Grupul GfK este numarul 4 mondial in clasamentul companiilor de cercetare de piata. Activitatile sale acopera trei divizii: Custom Research, Retail and Technology si Media. Grupul are mai mult de 10.000 de angajati si 115 subsidiare situate in peste 100 de tari.