Daca BitDefender nu ar fi avut o traditie atat de mare in Romania, detinand astfel un avantaj competitiv, companiei Kaspersky i-ar fi fost mai usor sa ajunga numarul unu pe piata de securitate, considera Teodor Cimpoesu, directorul executiv al reprezentantei locale a producatorului rus de antivirus.

Compania are in plan pentru 2009 atingerea unei cote de 25-30% din piata de securitate romaneasca, fata de 10%, cat a raportat la finele anului trecut.

Nivelul afacerilor Kaspersky va depinde in acest an de modul in care evolueaza sentimentul de asumare a necesitatii companiilor romanesti de a-si proteja infrastructura si business-ul propriu, dar si de utilizatorii finali.

Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de peste un milion euro in Romania si Bulgaria, din vanzari catre firme si utilizatori, impartite intre 90% pentru tara noastra si 10% pentru piata bulgara.

Vanzarile per utilizator au avut in 2008 o pondere mai mare fata de segmentul de business insa, conform opiniei lui Cimpoesu, acest lucru se va schimba in 2009. ''Ne propunem ca in acest an sa avem un volum mai mare de vanzari pe segmentul de business, in detrimentul celui de consumer. Pana in septembrie 2008 am vandut 10 milioane de licente. In noiembrie, vanzarile au mers mai prost, poate si din cauza crizei economice, insa, surprinzator, decembrie a fost poate cea mai buna luna din an”, spune Teodor Cimpoesu.

Piata locala de securitate a facut un salt urias in 2008, comparativ cu 2007, motiv pentru care Kaspersky s-a hotarat sa deschida un birou si in Romania.

Compania de securitate avea in Romania un birou de dezvoltare software inca din 2003, iar primul partener din anul 2000. ''Decizia de reorganizare la nivel global si regional, precum si sesizarea potentualului pietei romanesti au fost doi factori principali care au influentat deschiderea unui birou in tara'', declara Cimpoesu.

Odata cu deschiderea biroului regional, Kaspersky a crescut cu 300% pe segmentul consumer si cu 260% per total.

Piata de soft de securitate s-a ridicat anul trecut in jurul valorii de 7 milioane euro, iar in 2009 se asteapta o crestere foarte redusa pe acest segment. Cele mai optimiste previziuni anunta o valoare de 10 milioane euro, potrivit lui Cimpoesu.

''Comparativ, Romania nu este foarte departe de Ungaria si se situeaza inaintea Bulgariei. Fata de Polonia, piata romaneasca de securitate este semnificativ mai mica. Nu ne putem astepta la cresteri uriase pe aceasta zona, tocmai pentru ca industria solutiilor de securitate se dezvolta in acelasi timp cu cea IT, iar in Romania nu se investeste suficient in acest domeniu”, considera seful Kaspersky.

Criza economica ar putea influenta valoarea pietei de securitate in acest an insa, dupa cum spune Cimpoesu, cand vorbim de solutii de securitate, este ca si cum am vorbi despre sanatate: ''Oricat de reticenti am fi in privinta cheltuielilor pe care le facem, cand vine vorba de sanatate, devenim mai atenti''.

Din punct de vedere tehnic, anul 2008 s-a desfasurat in jurul unor trenduri tot mai sofisticate pe segmentul pietei de securitate. Nu s-a mai vorbit foarte mult de virusi in sine, ci, mai degraba, de troieni, de cresteri exponentiale ale volumului de malware, de sofisticarea atacurilor asupra bancilor.

Tot anul trecut, am inceput sa vedem si altceva in afara de phishing in sectorul bancar – furt de parole, troieni care urmaresc captarea datelor personale, spune Cimpoesu.

''Cand vorbim de piata de securitate, trebuie sa fim cu un pas inainte, sa ne uitam ce urmeaza, care sunt trendurile, unde sunt adevaratele amenintari, pentru a ne putea pregati'', mentioneaza el.

Din acest punct de vedere, in 2009 va conta foarte mult efortul pe care il depun toate companiile de securitate pentru a determina bancile sau alte companii predispuse la risc sa constientizeze nevoia de protectie a datelor clientilor si a securitatii lor.

''De asemenea, va exista o concetrare mai mare pe segmentul securitatii in zona telefoniei mobile, ca urmare a numarului crescand de utilizatori la nivel global care folosesc din ce in ce mai mult serviciile de online banking. In Romania se va pune accentul pe educarea publicului utilizator, pe prevenirea situatiilor de risc in ceea ce priveste securitatea acestora. In plus, pentru ca solutiile de securitate au tinut pasul, vom asista la atacuri tot mai sofisticate'', explica reprezentantul companiei.

Partenerii Kaspersky in Romania sunt Gecad Net, Ager Business Tech, Punkt Net, RHS si Romsoft, iar in Bulgaria – un partener in sectorul public si unul pe zona de small business, cu accent mai degraba pe zona consumer.

Daca anul trecut compania avea sase angajati si prognoza ca numarul acestora va creste in 2009 la zece, Cimpoesu isi revizuieste estimarile, in prezent, spunand ca personalul din biroului din Romania va creste cu cel mult unul sau doi angajati.