Practic, nu exista conexiuni mobile de broadband in Ucraina (0,04%), potrivit studiului citat.

Penetrarea scazuta a liniilor telefonice fixe si costurile relativ mari pentru consumatori intarzie raspandirea broadband-ului in Europa Centrala si de Est, potrivit consultantilor Roland Berger.

Putin peste un sfert din gospodariile din regiune au acces la broadband. Acest nivel scazut al penetrarii liniilor fixe anticipeaza rate mari de crestere in ceea ce priveste accesul mobil la broadband in anii urmatori.

Pe de alta parte insa, cresterea rapida a numarului de clienti si cererea mereu in crestere pentru latimi de banda mai mari se dovedesc a fi o provocare din punct de vedere tehnic pentru furnizorii de telefonie mobila.

Aproximativ 60% din gospodariile din Europa de Vest dispun de broadband, iar 50% utilizeaza broadband-ul mobil. In comparatie, numai 27,2% dintre gospodariile din Europa Centrala si de Est (ECE) utilizeaza broadband fix si numai 7% acceseaza internetul prin broadband mobil.

In domeniul retelelor de telefonie conventionale, potentialul de crestere din regiune este limitat de lipsa infrastructurii. Astfel, cel mai probabil, rate mari de crestere vor fi inregistrate pe broadband mobil si in regiunile urbane.

Liderii in domeniul broadband-ului fix in Europa Centrala si de Est sunt Republica Ceha (42,6%), urmata de Ungaria (39,1%) si Turcia (37,4%). La cealalta extrema se afla Ucraina cu 7,1%.

Broadband-ul – mai scump in ECE

Pe langa penetrarea limitata a liniilor fixe, preturile relativ mari in Europa de Est comparativ cu puterea de cumparare sunt principalul motiv pentru care acesta nu s-a extins. "Vazut in relatie cu puterea de cumparare a consumatorilor, broadband-ul costa de aproximativ patru ori mai mult in Europa Centrala si de Est fata de Europa de Vest", explica Julian Pötzl, specialist in telecomunicatii al Roland Berger.

Totusi, consultantul apreciaza ca pana in anul 2012 se va atinge o penetrare a broadband-ului de 100% atat in Europa de Vest cat si de Est. "Dar este o mare diferenta intre cele doua regiuni. In Europa de Vest, broadband-ul mobil este perceput ca un plus fata de liniile conventionale, in timp ce in Europa Centrala si de Est serviciile mobile le vor inlocui partial pe cele fixe", a adaugat Pötzl.

Latimi de banda mai mari – noi provocari pentru furnizori

In toate regiunile, cererea in crestere pentru latimi de banda mai mari aduce noi provocari furnizorilor de telecomunicatii. Factorii care duc la aparitia acestei tendinte sunt in special aplicatiile multimedia, filmele si jocurile pe internet. Aici, provocarile tehnice sunt destul de mari pentru operatorii de telefonie mobila. Expertii vad trei optiuni pentru marirea latimilor de banda in urmatorii doi pana la trei ani: reducerea marimii celulei pana la acoperirea cu femtocelule, upgradarea UMTS la LTE (Long Term Evolution, 3.9G) si trecerea pe WiMAX. Costurile mai mici si numarul redus de probleme tehnice sunt principalele argumente in favoarea unui upgrade fata de trecerea pe o noua tehologie.

Totusi, o extindere pe scara larga a LTE nu poate fi asteptata in ECE inainte de 2011. Se crede ca o varianta actualizata are sanse bune sa inlocuiasca UMTS. Anumiti furnizori, precum Turkcell, si-au amanat planurile de lansare WiMAX si recurg in prezent la LTE. WiMAX 802.16e este vazut ca o alternativa revolutionara iar primele lansari comerciale sunt asteptate la la jumatatea anului 2009. Furnizorul rus Comstar vrea sa intre in faza de testare cu WiMAX 802.16e in trimestrul al doilea al anului 2009.

ECE – regiune a viitorului


ECE va continua sa ramana o piata importanta de crestere pentru furnizorii europeni de telecomunicatii in anii urmatori. "Dezvoltarea va fi inca concentrata in zonele urbane. In plus, ne asteptam de asemenea la cresterea numarului de linii fixe in ECE – spre deosebire de Europa de Vest", explica Pötzl.

Penetrarea broadband in Rusia, de exemplu, este prevazuta a creste de la nivelul actual de 14,6% pana la 34,3%, in Turcia de la 37,4% la 53,8% iar in Bulgaria de la 16,6% la 31,5%. Per ansamblu, totusi, piata broadband-ului fix, va creste cu aproximativ 10% atat in Europa de Vest cat si de Est.

Roland Berger Strategy Consultants este una dintre cele mai mari firme de consultanta la nivel mondial si cea mai mare de origine europeana. Fondata in Germania in anul 1967, compania cuprinde in prezent peste 2,000 de angajati si 36 de birouri in 25 de tari.

Roland Berger Strategy Consultants a fost prima companie de consultanta in management de talie internationala care a deschis un birou permanent in Bucuresti, in 1992.