"La sfarsitul anului 2008, specialistii previzionau o scadere a pietei de servicii si consultanta cu 5 – 8%, apreciind ca aceasta a fost, in 2008, undeva la 365 milioane euro si va ajunge undeva la 350. Piata a demonstrat ca tocmai criza a dus la cresterea numarului companiilor si persoanelor fizice care au apelat pana acum la servcii IT", spune Emanuel Nechita, Director Computer Troubleshooters Cluj.

In primul trimestru al anului 2009, cresterea pe servcii IT a fost intre 10 si 50% pentru persoanele fizice ce apeleaza la companii specializate, si 5 -8% in cazul companiilor, adauga Nechita. Aceasta crestere a companiilor ce apeleaza la servicii IT ar trebui sa fie, conform unui studiu realizat de Anteea Consulting pentru Computer Troubleshooters, de aproximativ 50%, ea venind dinspre intreprinderile mici si mijlocii care se asteapta la o reducere semnificativa a costurilor prin externalizarea serviciilor.

In Bucuresti, numarul celor care apeleaza la servicii de consultanta IT se imparte in procente egale, intre persoanele fizice si cele juridice. Incepand cu sfarsitul anului 2008, s-a observat o schimbare in sensul cresterii cu 50% a numarului de persoane fizice care apeleaza la specialisti. Raportul de persoane fizice si juridice care apeleaza acum la specialist este 50%-50%.

Media de varsta a celor care se folosesc de servicii specializate este, in Bucuresti, in mare parte, incadrata in categoria de varsta cuprinsa intre 25 si 45 de ani. O explicatie ar fi faptul ca cei mai tineri de aceasta varsta isi pot rezolva singuri problemele nu foarte grave ce pot aparea, iar cei ce trec de aceasta varsta folosesc in numar mai mic computerele.

In cazul persoanelor juridice, prima data cand apeleaza la servicii de consultanta este in momentul in care se confrunta cu reale probleme. Aproape invariabil, toti isi creaza ulterior abonamente de mentenanta.

Problemele pentru care se apeleaza la specialistii Computer Troubleshooters apartin mai multor categorii. Cele mai des intalnite de specialistii IT din toate zonele in care s-a desfasurat studiul sunt legate de functionarea defectuoasa a programelor software, datorata blocarii nejustificate a calculatorului sau virusarii acestuia. De asemenea, utilizatorii de tehnologie apeleaza des la service IT pentru reinstalarea programului de operare Windows sau recuperare de date – acest lucru aplicandu-se in special in cazul companiilor sau a persoanelor ale caror venituri depind de folosirea computerului.

Pe locul doi ar fi functionarea defectuoasa a componentelor hardware, cele mai mari probleme fiind generate de fluctuatia de curent electric ce afecteaza sursele de alimentare, care ulterior trebuie inlocuite. De asemenea, proprietarii computerelor mai apeleaza la asistenta specializata pentru placile video si placile de baza.

"Pentru Bucuresti, s-a observat o crestere a numarului de abonamente realizate la inceputul anului 2009. Cu toate acestea, majoritatea celor care apeleaza la consultanta specializata o fac doar atunci cand se confrunta cu probleme mai serioase", declara Marius Stanca, Director General Computer Troubleshooters Bucuresti.

Regiunea apropiata Bucurestiului nu este cu mult diferita - raportul intre persoanele fizice si cele juridice care apeleaza la asistenta IT este tot de ½. Persoanele juridice sunt, ca si in cazul celorlalte orase, cele care incheie contracte de mentenanta. Din nou, persoanele fizice care apeleaza la service IT sunt trecuti de varsta de 35 de ani. Fata de anul 2008, nu s-a resimtit nici o schimbare in ceea ce priveste atitudinea utilizatorilor de tehnologie fata de consultanta specializata. Numarul celor care apeleaza la servicii a crescut intr-un procent de 10%.

In Transilvania, numarul persoanelor fizice ce apeleaza la specialisti IT, chiar si pentru instalarea unui router, a crescut considerabil pentru Computer Troubleshooters. "Putem spune ca avem o crestere ce se apropie de cea a Bucurestiului (adica 50%)", spune Emanuel Nechita.

"In ce priveste persoanele fizice care recurg la aceste servicii, putem spune ca la sfarsitul anului 2008, circa 80% dintre acestea erau reprezentate de membrii familiilor cu unul sau doi copii. Incepand cu 2009, la numarul acestora s-au adaugat persoane cu varsta cuprinsa intre 24 si 45 de ani. Va creste, de asemenea, in semestrul doi al anului 2009, si numarul persoanelor juridice care apeleaza la servcii IT; este de asteptat ca aceasta crestere sa fie undeva la 20 -25% in Transilvania pana la sfarsitul acestui an", mentioneaza Nechita.

In Vestul tarii, situatia sta un pic diferit fata de cele de mai sus. In primul rand, persoanele juridice sunt cele mai numeroase in portofoliul companiilor care ofera asistenta IT. Astfel, 95 % este procentul acestor companii, ce au un numar de calculatoare cuprins intre 10 si 30. "Aceste companii prefera sa apeleze la specialisti in momentul in care se confrunta cu o problema in loc sa aleaga varianta mai economica a abonamentului – mentenanta regulata ducand si la prevenirea incidentelor de IT", afirma Ioan Sirbu, Director Computer Troubleshooters Timisoara.

Si aici, media de varsta a persoanelor fizice care apeleaza la service IT este cuprinsa in categoria 35-45 de ani, cu venituri peste medie.

In ceea ce priveste situatia fata de anul 2008, in Timisoara, numarul celor care apeleaza la service specializat a crescut cu pana in 10%, in ciuda crizei care se resimte si aici. Se previzioneaza, ca si in Transilvania, o crestere de 20-25% pana la sfarsitul anului, aceasta urmand sa vina atat dinspre persoanele fizice, cat si dinspre IMM-uri.

Computer Troubleshooters are filiale in 12 orase din Romania si acopera o gama larga de servicii, de la depanarea calculatoarelor, instalarea si configurarea de hardware, asistenta, configurarea Internetului si e-mailului, protectia contra virusilor si securitatea IT, pana la configurarea retelelor de calculatoare wireless si cablare.