APERO considera ca evolutia din ultimele luni confirma faptul ca e-commerce-ul este unul dintre domeniile economiei romanesti influentat pozitiv de criza economica, dar aceasta nu a atins nivelul maxim al pietei, unde poate fi inregistrata o crestere de 90% fata de momentul actual.

In primele trei luni din 2009 s-au realizat mai multe tranzactii decat in trimestrul I din 2007 si trimestrul I din 2008, luate laolalta. In T1 din 2009 s-au incheiat 255.925 de tranzactii, in timp ce in primul trimestru din 2007 si 2008 s-au inregistrat 60.983 si, respectiv, 148.923 de tranzactii. Din numarul total de tranzactii incheiate in primele trei luni ale anului aproape 70% au fost facute in lei.

“Numarul total de carduri din Romania depaseste patru milioane, dar au fost activate foarte putine, aproximativ 20.000, din aceasta cauza obiectivul principal este lansarea unui serviciu de activare a cardului pentru persoanele care nu au apucat sa faca acest lucru, prin serviciul numit “activation during shopping”, procedura ce permite utilizatorului sa isi activeze cardul chiar si din site-ul comerciantului”, a declarat Adrian Apolzan, presedintele Asociatiei de Plati Electronice din Romania.

Pana la finele acestui an, valoarea tranzactiilor online cu cardul, cat si numarul acestora sunt de asteptat sa creasca cu aproape 45% fata de anul precedent, in care au fost inregistrate 480.000 de tranzactii. Media unei tranzactii cu cardul in mediul online este de aproximativ 80 de euro, iar in perioada Sarbatorilor de Paste vanzarile online pot creste cu pana la 50%, potrivit APERO.

De asemenea, un factor important pentru utilizarea cardurilor este masura in care se deschide acceptarea platilor cu cardul pentru servicii si produse oferite de agentiile guvernamentale. ”Anticipam ca platirea online a impozitelor, amenzilor si a altor taxe de acest gen ar stimula foarte mult comertul electronic. Daca ar putea face acest lucru online, foarte multi detinatori vor utiliza aceste servicii. In momentul de fata, plata cu cardul pentru taxe este acceptata doar in cateva orase din Romania”, a declarat Catalin Cretu, director general Romania Visa Europe.

“In Romania, avem o problema de mentalitate care nu se refera doar la e-commerce, ci se refera in general la plata cu cardul, nu ne incadram in procentul de utilizare a cardului pe care il au celelalte tari. Problema este ca pana in '89 nu am avut banci, inafara de CEC, si de aceea este greu sa schimbi mentalitatea unei piete. In Romania, pe sectorul de debit ne situam la un procent foarte mic, iar pe cel de credit ne apropiem de 50%”, a declarat Denisa Mateescu, country manager Mastercard.

Urmatoarea perioada este relativ impredictibila pentru piata deoarece factorul educational atarna foarte greu in balanta si este greu de estimat cresterea in urmatoarea perioada. Intr-un an de criza, consumatorul urmareste cum sa isi optimizeze cheltuielile, iar din acest motiv aceasta perioada poate fi o oportunitate pentru e-commerce, care ar putea produce o schimbare in mentalitate”, a adaugat Denisa Mateescu.

De asemenea, e-commerce-ul poate fi accelerat de actuala criza economica deoarece comerciantii online sunt capabili sa ofere un pret mai bun decat cei care au locatii fizice.