Factorii care au determinat pozitionarea tarii noastre pe acest loc sunt multipli. Pornind de la motive obiective, cum ar fi penetrarea telefoniei mobile de 100%, tendinta mobile marketingului devenind astfel implicita, pana la motive subiective generate de ambitiile fiecarei agentii de a deveni lider pe segmentul sau de activitate.

"Romanii sunt oameni inteligenti si creativi, care se adapteaza relativ usor la nou si consider ca ne situam la nivel conceptual in prima jumatate a clasamentului vest european", este de parere Maia Novolan, general manager Intertel Communications.

Pe piata de mobile marketing autohtona se intalnesc doua tipuri de utilizatori. Furnizorii si clientii - care acum experimenteaza si deruleaza campaniile clasice de SMS si inovativii, care gandesc proiecte si solutii de web mobile si lanturi de comunicare complexe, care sa includa intrumentele de digital marketing (SMS, WEB, MMS, Bluetooth si chiar voce).

Ca volum de activitate, Romania mai are de parcurs niste pasi pentru ca gradul de reticenta al potentialilor clienti este invers proportional cu gradul lor de cunoastere al acestei ramuri de industrie.

De asemenea, implicarea sau, dupa caz, neimplicarea operatorilor de telefonie este foarte importanta pentru sustinerea si dezvoltarea domeniului. In Romania exista o serie de companii care sunt driver-ul industriei si care vor continua sa inoveze si sa pozitioneze mobile marketingul pe un loc cel putin egal cu celelalte vehicule de media in mixul de marketing.

"Este foarte util sa se gaseasca in piata si solutii clasice (unii ar spune invechite), cat si solutii inovative", propune general manager-ul Intertel Communications.

Despre mobile marketing la nivel european si mondial, Maia Novolan sustine ca Marea Britanie este cea mai avansata tara din Europa in acest domeniu. In Statele Unite exista, totodata, zone de intens interes pentru acest domeniu si multe campanii sonore in industia auto si FMCG.

"Totusi, nu se poate spune ca in SUA mobile marketingul a ajuns la stadiul de maturitate. Este si acolo o industrie inca in crestere. Acolo se pune accent pe baze de date, targetare, personalizare, deci marketing", considera Novolan.

Inovatia, ca si componenta a tehnologiei insa, este un cuvant de ordine in tarile est-asiatice cum ar fi Japonia, Taiwan, Korea.

In general, in tarile civilizate, acolo unde gradul de penetrare a telefoniei mobile este ridicat, componenta de mobile marketing este o prezenta permanenta, insa nu neaparat consistenta in volum.

"Exista anumite cutume sau bariere culturale care impiedica sau favorizeaza dezvoltarea acestui domeniu. Cum ar fi, de exemplu, in tarile latine, unde oamenii sunt mult mai activi, mai comunicativi si ca atare folosesc mai mult telefonia mobila. In principiu nu se simt deranjati de campaniile de mobile marketing. In schimb, intr-o tara sau o regiune a unei tari unde cultura impune anumite reguli si unde telefonul mobil este folosit limitativ doar intre membrii familiei, iar femeile nu au telefon sau este considerata o ofensa sa fie sunate sau sa primeasca SMS de la "un strain", atunci SMS marketingul nu va avea sanse foarte mari sa se dezvolte", concluzioneaza Maia Novolan, general manager Intertel Communications.

Intertel Communications este specializata in numeroase platforme digitale - de la marketing interactiv/comunicare online de performanta si mobile marketing, pana la servicii de callcenter, web design si web development, incluzand orice tip de mecanisme de campanii si reactivari, integrari mixte de online si offline.

Printre clientii traditionali ai companiei se numara Coca-Cola HBC (Coca-Cola, Cappy, Sprite), Gazeta Sporturilor, Heineken Romania (Gosser, Heineken), Kanal D, Prima TV, Procter&Gamble (Braun, Duracell, Gillette, Pampers), Real Hypermarket, Supercard (proiecte MOL, Cthru, STR8), Unilever SCE (Axe, Dero, Omo, Rexona, Sunsilk).