Dupa ce companiile urmaresc sa micsoreze costurile, multe dintre acestea se intorc catre soft-uri vandute online, care feresc companiile de la necesitatea de a cumpara sau ingriji computere scumpe de tip servere.
In schimb, soft-urile achizitionate online functioneaza pe servere detinute de producatori si pot fi accesate prin intermediul Internetului, cheltuielile totale ale sistemelor ajungand la un sfert din costurile soft-urilor traditionale, sustin analistii.

Gigantii IT ca Oracle au evitat sa furnizeze soft-uri online din cauza faptului ca erau mai putin profitabile decat soft-urile traditionale, iar vanzarile ar putea depasi produsele existente. De asemenea, a cerut distribuitorilor de soft-uri sa absoarba cheltuielile, inclusiv achizitionarea de hardware, care anterior au fost suportate de clienti.

Pana in luna septembrie, directorul executiv al Oracle, Larry Ellison, a declarat ca soft-urile vandute online catre companii “nu si-au demonstrat inca profitabilitatea”. In prezent, compania dezvolta peste 10 programe online.

In acelasi timp, compania germana SAP a anuntat ca va lansa un instrument online de achizitionare la sfarsitul acestui an, plus alte doua aplicatii anul viitor. HP a anuntat ca va dezvolta versiuni online pentru aproape toate soft-urile sale dedicate companiilor.

De asemenea, in ultimul an, Microsoft si International Business Machines au patruns in piata soft-urilor online.

Schimbarile au fost conduse de clientii care in timpul crizei urmaresc metode de reducere a cheltuielilor din IT.

Adoptarea soft-urilor online este riscanta pentru importanti furnizori de tehnologii. “Acestia nu vor putea sa isi transforme modelele de business”, a declarat Bruce Cleveland, asociat al companiei americane InterWest Partners, referindu-se la furnizorii de solutii IT.

Majoritatea producatorilor traditionali de soft-uri monetizeaza imediat veniturile din vanzarile pentru produsele lor. De exemplu, pretul cerut de Oracle pentru un soft de management obisnuit este de 3.750 dolari pentru fiecare persoana din companie care il foloseste, plus 825 dolari per utilizator necesari pentru suport, desi majoritatea companiilor primesc o reducere.

Prin soft-urile online, veniturile sunt organizate in functie de durata contractului, care adesea se intinde pe cativa ani. Unul dintre produsele de soft-uri online ale Oracle este vandut cu doar 70 dolari pe luna pentru fiecare utilizator. Contractele sunt adesea neprofitabile din cauza costurilor de infiintare a unui nou client, dar pot fi profitabile daca un consumator foloseste mai multi ani un sistem.

Producatorii de soft-uri sunt abia la inceput in segmentul soft-urilor online, au declarat analistii. Insa, cele mai multe soft-uri online ale acestor companii se vand destul de bine, incat nu ar putea sa le afecteze marjele de profit.

Mutarea de la soft-urile traditionale catre modelul online ar putea fi extrem de distrugatoare, a declarat directorul de software de la HP, Tom Hogan. “Actionarii nu plac aceasta metoda si exista un conflict intre strategia de business si indatoriri”, a declarat acesta.

In total, soft-urile online vor reprezenta doar 9,5 miliarde de dolari din cei 284 miliarde dolari care vor fi cheltuiti in acest an in software, potrivit companiei de cercetare IDC. Totusi, vanzarile de soft-uri online au crescut cu mai mult de 40% pe an comparativ cu 3,4% pentru piata totala de software.

Unele companii IT au incercat sa se mute catre segmentul de software online dinainte, insa au intampinat dificultati. In 2007, SAP a lansat o versiune online pentru soft-ul sau de management. Dar pentru a proteja vanzarile traditionale de soft-uri, SAP a anuntat ca va vinde produsele online doar catre companiile mici si mijlocii care nu-si permit un alt software. Anul trecut, SAP a redus finantarea pentru soft-urile online dupa ce executivii au anuntat ca acest model de business nu este rentabil.

SAP planuieste acum sa vanda soft-uri online cu care sa completeze soft-urile traditionale si care sa nu concureze cu acestea, si va avea o organizatie de vanzari separata pentru a lansa noile produse, a anunta John Wookey, un executiv SAP.