Studiul, realizat pe un esantion de 1.000 persoane, la nivelul oraselor cu peste 50.000 de locuitori, a urmarit dotarea gospodariilor cu echipamente electrice si electronice (EEE), obiceiurile de achizitie a noilor EEE, precum si atitudinea pe care o are populatia fata de echipamentele electronice uzate.

Din punct de vedere al dotarii gospodariilor cu echipamente electronice, in majoritatea exista: frigider/congelator (99,2%), masina de spalat rufe (97,3%), uscator de par (89,8%), televizor (99,2%), telefon mobil (99%) sau calculator (86,9%). Comparativ cu anul 2008 a crescut semnificativ numarul gospodariilor care detin cuptoare cu microunde (de la 61% la 68,1%), roboti de bucatarie (de la 45,3% la 51,2%) sau aparate electrice de ras (de la 26,6% la 34,2%).

In plus, in majoritatea gospodariilor care au achizitionat produse electrice/ electronice in ultimele 12 luni sunt nelipsite frigiderul/ congelatorul, masina de spalat rufe, uscatorul de par, televizorul, telefonul mobil sau aspiratorul, iar din echipamentele electrice si electronice de lunga durata regasite in bucatariile respondentilor nu lipsesc frigiderele, mixerele, precum si cuptoarele cu microunde.

Fata de anul trecut a crescut numarul gospodariilor care detin cuptoare cu microunde, roboti de bucatarie sau aparate electrice de ras.

Printre obiectele achizitionate acum mai bine de cinci ani se numara combinele muzicale (42%), dar si telefoanele fixe (38%), care au pierdut teren, in favoarea celor mobile.

O noua categorie de produse nou intrata in topul echipamentelor electronice si electrocasnice de lunga durata regasite in gospodariile persoanelor chestionate este placa de par sau peria electrica (10,6%). Aparatul electric de ras a inceput sa fie tot mai utilizat in casele romanilor.

Analizand durata de viata a echipamentelor in gospodarie fata de anul 2008, populatia a renuntat la o parte dintre produsele mai vechi de 5 ani, fenomen constatat pentru majoritatea tipurilor de produse. Raportandu-ne si la intentia de pastrare a unor echipamente, desi cea mai mare parte a persoanelor intentioneaza sa le utilizeze pana cand se strica, aproximativ un sfert din persoanele intervievate nu intentioneaza sa le pastreze mai mult de 5 ani.

De asemenea, referindu-ne la motivatiile de achizitionare ale unui produs electronic si luand in considerare produsele cel mai recent achizitionate, cele mai multe produse au fost cumparate pentru a le inlocui pe cele uzate moral.

Ponderea populatiei care detine in gospodarie echipamente nefunctionale este in scadere fata de 2008 (de la 65,8% la 61,4%), iar majoritatea populatiei ar renunta la echipamentele nefunctionale detinute, daca ar fi sprijinita in acest sens, prin programe de inlocuire corelate cu reduceri de pret.

In ceea ce priveste modalitatile de renuntare la produsele electronice uzate, peste o treime dintre persoanele intervievate l-au dat pe cel inlocuit unei alte persoane, iar peste 30% l-au pastrat in gospodarie. Desi comparativ cu anul trecut, procentul persoanelor care le tin in gospodarie a scazut, o mare parte continua sa le stocheze, deoarece nu cunosc foarte bine alternativele.

Cea mai mare parte a populatiei (64,8%) achizitioneaza echipamente electrice si electronice de la magazine de specialitate, iar o treime (32,5%) – de la supermarketuri si hypermarketuri.

In continuare, nivelul de cunoastere a legislatiei cu privire la gestionarea deseurilor electronice este scazut. Aproximativ jumatate dintre persoanele din orase medii si mari, cu varsta cuprinsa intre 25-55 ani, care au achizitionat un echipament electric sau electronic in ultimele 12 luni declara ca ar colecta selectiv deseurile si peste 90% dintre persoane considera aceasta activitate cel putin importanta.

Tipurile de deseuri colectate selectiv de catre majoritatea celor care intreprind aceasta activitate sunt deseurile din plastic si hartie, urmate la mare distanta de sticle (47,0%).

In ceea ce priveste cunoasterea legislatiei privind gestionarea deseurilor electrice si electronice, 6,1% din populatie declara ca o cunoaste in mare masura, 25,2% - intr-o oarecare masura, iar restul – putin sau deloc.