La data lansarii in Romania, in august anul trecut, Lampros Latsaras (foto), country manager CareerBuilder, sustinea ca tinteste locul trei pentru anul 2009. Planurile nu s-au concretizat pana in acest moment, cand gigantul american se situeaza pe locul patru in topul celor mai mari site-uri de recrutare, dupa numarul de oferte de job-uri.

CaereerBuilder, cu 34 de milioane de vizitatori unici lunar, la nivel global, afiseaza pe piata locala un total de 1 000 de oferte de job-uri, avand clienti ca Pepsico, Coca Cola, IBM, Oracle sau Microsoft. In acelasi timp, eJobs afiseaza aproape 3600 de job-uri, iar Myjob 3 000.

Lansarea platformei CareerBuilder a coincis cu inceperea perioadei de criza in Romania. Trimestrul patru din anul 2008 si primele trei luni ale lui 2009 au fost dominate de disponibilizari, politici de reducere a costurilor si bugete austere de HR.

Romania a intrat in aprilie in recesiune si va reveni pe plus abia in semestrul doi al anului viitor, conform analistilor economici. In aceste conditii, cand companiile apeleaza la site-urile de recrutare doar pentru a oferta pozitii de inlocuire si nu posturi nou create in organigrama, proaspatul intrat a avut un mediu potrivnic cresterii afacerilor.

Cu toate acestea, Farhan Yasin, presedinte al CareerBuilder pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa este optimist in sansele de crestere pe piata ale si continua sa investeasca in afacere.

“Normal ca nu am venit aici sa fim pe locul patru. Am venit sa fim primii si vom continua sa investim in platforma din Romania. In trei – cinci ani tintim locurile unu sau doi pe piata”, sustine Yasin.

“Operatiunile site-ului vor creste treptat, putin cate putin. Nu vrem sa ne avantam cu capul inainte. Vom continua sa ne marim numarul de clienti, insa incet si sigur”, a completat Latsaras.

Folosind platforma internationala si in Romania, Latsaras considera ca tehnologia superioara reprezinta unul din avantajele site-ului de recrutare online pe care il conduce. In plus, posibilitatea de a posta CV-uri fara inregistrare in prealabil si traiectoria directa, neintermediata de CareerBuilder a CV-urilor intre ofertant si candidat constituie avantaje fata de site-urile de recrutare romanesti, afirma Yasin.

“eJobs si BestJobs sunt organizatii puternice. Insa noi nu abordam tactica acumularii CV-urilor pe site. Noi vrem sa distribuim brand-ul de angajator al clientului ”, a spus el.

Investitia in piata romaneasca nu este singulara, gigantul american extinzandu-se in acest an in China - Shanghai - una dintre cele mai prolifice piete ale fortei de munca. Expansiunea business-ului CareerBuilder se va focusa in continuare pe ariile geografice cu o dinamica mare a pietei fortei de munca insa nu exclude deschiderea de portaluri in estul Europei, in tari ca Cehia sau Polonia.

Cu aproximativ 2 200 de angajati in intreaga lume, compania opereaza cu doar patru angajati in Romania. Functiile de suport, tehnice si de contabilitate sunt preluate de biroul coordonator al regiunii din Grecia si de cel din Marea Britanie.

“Inainte sa venim in Romania am studiat piata mai bine de un an. Am decis sa deschidem aici pentru ca rata de penetrare a Internetului este ridicata si pentru ca aveam posibilitatea sa lucram cu multinationale care ne sunt clienti deja in alte tari", a spus Yasin. La sfarsitul anului trecut, rata de penetrare a Internetului atingea cota de 38%. Analistii estimeaza pe 2009 o rata de penetrare de cel putin 40%.

Valoarea pietei mondiale de recrutare online in 2008 era estimata la aproximativ 58 de miliarde de dolari (36 miliarde euro), potrivit unui studiu Borrell Associates. Mai mult, piata de joburi online va ajunge in 2012 la 73 de miliarde de dolari (45 miliarde euro).

Potrivit aceluiasi studiu, piata de publicitate pentru site-urile de recrutare a avut anul trecut valoarea de 522 de mil. dolari (327 mil. euro) si va atinge 10 miliarde de dolari (6,2 miliarde euro) in urmatorii patru ani.

CareerBuilder ocupa primul loc in topul celor mai mari site-uri de recrutare din lume si este prezent in peste 40 de tari. Locul doi in top este ocupat de Monster.com.