Jumatate dintre utilizatorii de Internet romani au facut cumparaturi online, ceea ce inseamna ca procentul celor care au cumparat online a crescut cu 22 de puncte procentuale in ultimii trei ani. Cu toate ca utilizarea comertului online a crescut, aproape jumatate dintre utilizatorii de Internet raman reticenti in privinta cumparaturilor din mediul virtual, arata un studiu realizat de Gemius in parteneriat cu Orange.
Romania, unde rata de penetrare a Internetului in 2008 a ajuns la 36%, este o tara a cumparatorilor entuziasti. Mai mult de doua treimi dintre utilizatorii romani de Internet au o atitudine pozitiva legata de cumparaturi (in general), in timp ce doar 6% dintre acestia au declarat ca "nu le plac" sau ca "urasc" cumparaturile. Aceste rezultate diferentiaza Romania de tari ca Lituania sau Polonia, unde unul din cinci utilizatori de Internet declara ca sunt impotriva cumparaturilor.

Astfel, 69% din romanii care au participat la studiu au o atitudine pozitiva fata de cumparaturi, 16% sunt indiferenti fata de acest lucru, iar 6% au o atitudine negativa. Comparativ, in Bulgaria, 73% dintre persoanele intervievate au o parere pozitiva referitoare la cumparaturi, iar 9% au o atitudine negativa.

Atitudinea pozitiva generala fata de cumparaturi a utilizatorilor de Internet din Romania are o influenta asupra cresterii numarului de cumparatori online. Asa cum arata rezultatele studiului, 50% dintre respondenti declara ca au cumparat ceva online.

Cresterea in numar a cumparatorilor online in ultimii trei ani este spectaculoasa – o crestere de 22 puncte procentuale in totalul utilizatorilor de Internet.

Cu toate ca popularitatea comertului online a crescut, utilizatorii de Internet din Romania considera cumparaturile online riscante.

"Ar trebui sa ne asteptam la scaderea temerilor fata de tranzactiile online, cu cat utilizatorii de Internet beneficiaza mai mult de comertul online. Cu toate acestea, ele sunt inca percepute ca fiind riscante de catre aproape jumatate dintre utilizatorii de Internet – aceasta reprezinta o crestere de 4 puncte procentuale comparativ cu nivelul din 2006. Mai mult, riscurile de a cumpara pe Internet par a fi principala preocupare a respondentilor, atunci cand sunt intrebati despre perceptia lor asupra comertul online", a declarat Catalin Emilian, manager operational Gemius Research.

Circa 48% dintre persoanele chestionate considera cumparaturile online riscante, conform studiului realizat anul acesta de Gemius. Anul trecut, 49% din romanii intervievati aveau aceeasi parere.

In plus, 30% din cei care au participat la studiu cred ca este mai ieftin sa cumpere online decat din mediul traditional, iar 11% considera acest proces unul complicat.

Aproape jumatate dintre utlizatorii de Internet romani (47%) cumpara online de cateva ori pe an si, dupa cum arata rezultatele studiului, o treime dintre clientii magazinelor online si site-urilor de licitatii vor cumpara la fel de des ca si pana acum. 35% au declarat ca vor face tranzactii online chiar si mai frecvent – ceea ce este o perspectiva buna pentru comertul online, tinand cont ca anul trecut, 43% au declarat ca vor cumpara mai des.



Ce inseamna asta pentru viitorul cumparaturilor online din Romania?

"Piata de comert online din Romania prezinta inca un mare potential de crestere. Putem sa observam ca perceptia despre cumparaturile pe Internet nu s-a schimbat semnificativ in comparatie cu anul trecut. Magazinele online ar trebui sa acorde mai multa atentie pentru a garanta siguranta cumparaturilor online si oferte competitive. Marketingul de tip word-of-mouth inca este un instrument foarte puternic si neexploatat in intregime. Afacerile online nu mai pot neglija rolul review-urilor de la clienti, informatia extensiva oferita de utilizatori pe forumuri si retele sociale", explica Monika Lasota, manager de dezvoltare Gemius.

In ciuda contextului economic, anul acesta, orange a inregistrat o crestere semnificativa a numarului de tranzactii in magazinul online.

"Evolutia pozitiva se datoreaza ofertelor exclusive, relansarii magazinului intr-o varianta imbunatatita, cu implicarea directa a utilizatorilor in acest proces, si extinderea modalitatilor de livrare a produselor si serviciilor Orange - livrare in magazin pentru abonamentele noi, livrare gratuita prin Posta Romana pentru SIM-ul PrePay", a spus Andreea Belenes, online manager Orange Romania.

Cercetarea a fost realizata in urma unor chestionare online afisate pe siteurile partenerilor, Internet Corp, Money.ro, Rol.ro. Esantionul final a cuprins 1500 de chestionare, la fel ca in valul anterior, completate de utilizatorii romani de Internet cu varsta de peste 15 ani.

Gemius SA este liderul cercetarii online in Europa Centrala si de Est. Compania isi desfasoara activitatea in mai mult de 20 de tari, inclusiv Scandinavia si tari din Europa de Vest, ca Marea Britanie si Austria.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri