„Piata de e-commerce va creste de la aproximativ 100 de miliarde de euro in 2008 la 200 de miliarde de euro in 2014”, a spus reprezentantul Google, citand un studiu realizat de compania de cercetare poloneza Gemius Research in cadrul conferintei Orange Online MeetUp.

In Romania, unde rata de penetrare a internetului este de 36%, potrivit Gemius Research, in jur de 50% dintre internauti au folosit internetul macar o data pentru cumparaturi online, mai mult cu 22% fata de 2006.

Potrivit aceluiasi studiu, 96% dintre utilizatorii romani de internet sunt constienti de posibilitatea de a cumpara online, iar doar 3% dintre ei nu ar face achizitii prin internet.

„Cred ca din ce in mai multi cauta online atunci cand cumpara offline, probabil nu vor face acest lucru in privinta unei inghetate, dar vor face acest lucru in privinta electronicelor”, a spus Julien Ducarroz, chief commercial officer business to consumer Orange, cel mai mare operator de telefonie mobila pe piata locala.

De exemplu, 44% dintre internautii romani folosesc mediul online ca principala metoda de informare atunci cand isi cumpara telefoane mobile si accesorii pentru acestea.

Chiar daca potrivit studiului Gemius rezulta ca jumatate dintre romanii cu internet acasa l-au utilizat macar o data pentru a face cumparaturi, exista si reprezentanti ai industriei online locale care nu cred in aceste cifre.

„Daca intrebi oameni daca merg la teatru sau muzeu vor spune <<Bineinteles, ca merg". Dar daca ii intrebi daca le place violenta de la televizor vor spune ca nu. Cred ca aceasta este o cifra frumoasa, dar nu m-as entuziasma foarte tare pentru ca sunt sigur ca multi oameni au spus ca fac cumparaturi online pentru ca vad acest lucru ca fiind cool. In realitate, sunt sigur ca numarul lor creste din ce in mai mult, dar nu sunt sigur ca acesta este numarul lor exact”, a spus Dragos Stanca, managing director F5, divizia de online a grupului Realitatea Catavencu.

Ceea ce diferentiaza piata din Romania de alte tari din Europa de Est in care a fost realizat studiul sunt atentia romanilor la calitate si apoi la pret, si accentul pus pe traditie, potrivit Monika Lasota, manager de dezvoltare la nivel international al Gemius Research.

Dezvoltarea pietei de comert online va veni odata cu dezvoltarea comunicarii online.

„Cred ca internetul va face parte in curand din orice media mix” (n.red totalitatea canalelor de promovare utilizate intr-o campanie de comunicare), a mai spus Stanca.

Un factor care ar putea duce la cresterea publicitatii online este eficienta acesteia avand in vedere costurile si rezultatele obtinute. Un astfel de exemplu este cel oferit de oficialul Google care a prezentant o companie desfasurate in trei orase din Germania.

Astfel, in timp ce in Munchen s-au folosit flyere, in Berlin flyere si publicitate prin Google, la Hamburg s-au folosit doar metodele de comunicare online.

„Daca in Munchen costurile au fost egale cu veniturile, in Berlin s-au inregistrat cele mai mari venituri, iar la Hamburg cea mai mare eficienta in ceea ce priveste pretul”, a mai spus Sahn atunci cand a prezent ROPO (research online/ purchasing offline), o metoda prin care se poate observa felul in care influenteaza internetul cumparaturile facuta din magazinele clasice, offline.

Comertul online- unul dintre putine domenii in crestere

Faptul ca piata de comert online este in continua dezvoltare o arata si cifrele de afaceri pe 2008 ai principalilor retaileri de produse IT&C, magazinul online eMag cu afaceri de aproximativ 73,1 milioane de euro in 2008, devenind anul trecut cel mai important retailer pe piata locala.

Piata de comert online una dintre putinele in crestere in acest an ar putea ajunge in 2009 la aproximativ 250 de milioane de euro, cu 25% mai mult fata de 2008, potrivit lui Marius Ghenea, presedintele grupului Fit Distribution care detine mai multe magazine online printre care si PCfun si care a cumparat anul acesta mai multe magazine online printre care si PC Garage, unul dintre primii zece retaileri IT&C pe internet.

Pe de alta parte si valoarea comertului electronic cu plata online cu card bancar a crescut in primele noua luni ale anului, aceasta ajungand la 69,5 milioane euro, in crestere cu 75% fata de aceeasi perioada din 2008, conform RomCard, centrul de procesare lider in Romania pentru furnizarea serviciilor privind tranzactiile cu carduri bancare.

Aceeasi institutie estimeaza ca in acest an comertul electronic cu plata prin card bancar va ajunge la aproximativ 93 de milioane de euro.