“Anul 2010 va fi dificil, cu deficit de proiecte din lipsa de finantare, marcat de insolvente atat de firme mici, cat si mari, atat in masa revanzatorilor, cat si a distribuitorilor sau a retailerilor. De asemenea, acest an va fi caracterizat de scaderea puterii de cumparare a clientilor consumer din cauza scaderii veniturilor acestora”, a afirmat, pentru Wall-Street, Dana Iorga (foto).

Gabriel Marin, directorul general al Omnilogic, unul dintre principalii jucatori pe piata de distributie spunea recent ca in urmatoarele luni se asteapta la insolventa unui alt retailer electroIT (dupa intrarea in insolventa a Flamingo in decembrie) si la scaderea numarului de companii din IT la 1.000-1.500 in urmatorii doi ani de la 3.000-4.000, cate erau inainte de criza.

“Estimez ca in 2009 piata a ajuns undeva la aproximativ 600-700 milioane de euro, in comparatie cu 2008, cand era estimata intre 1,2-1,3 miliarde de euro. Pentru 2010 este un pic prea devreme sa ne pronuntam, dar nu cred ca vom mai avea scaderi, ci doar o stagnare la nivelul din 2009”, adauga managerul IT&S, companie care in 2008 a avut afaceri de 23 de milioane de euro si profit net 0,3 milioane de euro.

In noiembrie, Dana Iorga declara ca estimeaza ca la finalul 2009 firma va avea un business cuprins intre 18-20 de milioane de euro, iar in varianta pesimista nu mai putin de 15 milioane de euro. Totodata, aceasta adauga ca nu a avut o tinta in privinta cifrei de afaceri, obiectivul pentru 2009 fiind obtinerea de profit.

Daca anul trecut diminuarea pietei a fost de aproximativ 50% fata de 2008, luna decembrie a dus la o micsorare a acestei scaderi, in sezonul Sarbatorilor vanzarile companiei fiind mai mici cu 35% fata de decembrie 2008, cand deja se simtea criza. Comparativ, in anii de crestere economica, in luna decembrie vanzarile erau mai mari cu aproximativ 25% fata de aceeasi perioada din anul anterior.

Pe de alta parte, daca inainte de criza, ultima luna din an insemna de obicei pentru vanzarile IT&S o crestere cu 15-20% fata de noiembrie, in 2009, vanzarile din decembrie au ramas la acelasi nivel comparativ cu luna anterioara.

“In anul 2009 vanzarile din decembrie au insemnat aproximativ 10%, comparativ cu anii anteriori crizei, cand vanzarile din aceasta luna reprezentau in jur de 15%”, adauga Dana Iorga.

Cele mai bine vandute produse luna trecuta au fost notebook-urile pana in 500 de euro fara TVA, camerele foto compacte cu preturi mai mici de 150 euro fara TVA si camerele foto profesionale pana in 600 de euro fara TVA.
Pentru ca obiectivul pentru 2009 a fost profitul, printre masurile luate de Dana Iorga pentru a rezista in criza s-au numarat limitarea creditelor pentru partenerii de distributie cu care lucreaza, renuntarea la unii dintre acestia, micsoarea numarului de angajati de la 43, in 2008, la 35, modificarea portofoliului de produse importate si renegocierea contractelor pentru chirie.

„Am fost mult mai restrictivi in ceea ce priveste liniile de creditare catre parteneri, la colaborarea cu unii am renuntat dupa ce am incercat sa ajungem la o solutie convenabila de partea ambelor parti in ceea ce priveste termenii financiari. Unii dintre ei s-au orientat catre servicii si astfel reusesc sa supravietuiasca, altii mai reusesc sa vanda si hardware, dar destul de greu. In retail nu lucram cu anumite canale in acest an. Sa lucrezi cu un client care are 100 sau 70 de magazine, trebuie sa oferi foarte multa marfa. Si am hotarat sa lucram mai mult cu magazinele cash&carry pentru ca pana nu se va aseza putin piata nu suntem dispusi sa riscam”, afirma la inceputul lui noiembrie managerul IT&S.

Marin, Omnilogic: Tot anul 2010 va fi foarte, foarte prost

Marin, Omnilogic: Tot anul 2010 va fi foarte, foarte prost