„Am incheiat anul destul de bine, comparativ cu asteptarile. Tinand cont de criza, ne-am pus si problema unui declin an vanzarilor, insa singura scadere vizibila a fost la pretul pe unitate. Ca numar de unitati vandute, am avut aproximativ aceleasi cifre ca in 2008, insa valoarea totala a cunoscut o usoara scadere, intrucat si pretul mediu pe unitate s-a diminuat. Pe de o parte, producatorii au venit cu preturi ceva mai agresive pe piata, dar si clientii au optat pentru modele cu preturi usor mai mici decat in 2008”, a declarat pentru Wall-Street Catalin Cristina, managerul Novashop, unul dintre principalii jucatori pe segmentul de magazine online specializate in vanzarea de laptopuri si netbook-uri.

Astfel, cele mai mai bine vandute laptopuri au fost cele produse de HP cu preturi intre 2.400-2.500 lei si Acer cu preturi in jurul a 2.000 de lei, iar in privinta netbookurilor, cele mai solicitate au fost tot produsele Acer.

Compania, fondata in 2005 si care are cinci angajati, a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri mai mica cu 10-15% fata de 2008, cand veniturile au fost de aproximativ 900.000 de euro.

Reprezentantii Novashop nu au precizat valoarea profitului net, dar in 2008 compania avut pierderi nete de aproape 800 de euro fata de un profit de 3.000 de euro, conform Ministerului de Finante.

Pentru 2010, Catalin Cristina si-a propus sa mentina cifra de afaceri cel putin la nivelul ultimilor doi ani, dar afirma totodata ca spera la o crestere de cel putin 15-20%, atat a cifrei de afaceri, cat si a numarului de unitati vandute, dar acest lucru depinde de bugetele clientilor.

Managerul afirma ca primele semne ale crizei le-a simtit din luna mai a anului trecut, cand a observat o scadere usoara a traficului pe site si a numarului de comenzi.

Cu toate acestea, de sarbatori vanzarile au fost asemanatoare cu cele din decembrie 2008 si de trei ori mai mare decat cele din noiembrie.

„Ne asteptam la scaderi fata de decembrie 2008, dar am observat ca achizitiile facute la sfarsitul lui 2009 nu fost mult mai mici in comparatie cu aceeasi perioada din 2008. Pe de alta parte, vanzarile din ianuarie a fost comparativ cu cele din ianuarie 2008 in privinta numarului de unitati, cu diferenta ca valoarea pe factura a scazut cu intre de 5-10%”, a mai precizat Cristina.

Desi piata de retail electroIT a scazut anul trecut cu pana la 50%,
printre avantajele Novashop s-au numarat faptul ca este un retailer online si comercializarea exclusiv de laptopuri si netbookuri, acestea fiind printre segmentele mai putin afectate de criza.

„Cred ca singurele segmente unde vom mai vedea desktopuri mult timp de acum inainte sunt companiile si un grup destul de restrans de persoane fizice, care inca tin la libertatea de upgrade pe care o permite un desktop. Acestea isi vor pastra probabil ponderea in cadrul acestor companii, insa in privinta majoritatii clientilor persoane fizice, se observa ca de doi, trei ani acestia prefera laptopurile si minilaptopurile. Potentialul lor de crestere este destul de mare in Romania, dar este nevoie si de putere de cumparare. Ne asteptam ca din toamna achizitiile de astfel de produse sa creasca, insa este putin devreme sa afirmam ca asa se va intampla", a explicat Cristina.

Aproximativ 70% dintre clientii Novashop sunt perspoane fizice, iar restul persoane juridice printre care universitati si licee, fundatii, agentii de publicitate, furnizori de telecomunicatii.

Printre cei mai importanti competitori ai Novashop se numara eMag, Cel.ro si PCfun.