“Anul 2009 a fost unul foarte dificil pentru noi si bineinteles ca economia a avut un impact semnificativ asupra industriei noastre, iar vanzarile Sony s-au comprimat pe masura scaderii industriei. Sper ca 2010 sa fie cel putin la nivelul din 2009 sau chiar sa crestem putin fata de anul trecut”, a declarat, pentru Wall-Street, Taiju Ishikawa (foto), branch manager al Sony in Romania din noiembrie 2008.

Oficialul Sony nu a oferit cifre in legatura cu felul in care au evoluat vanzarile companiei in 2009 si nici despre procentul cu care ar putea creste businessul in acest an.

Desi nu poate preciza cum va fi piata de electronice anul acesta, unul dintre motivele care il fac pe Ishikawa sa fie optimist este aprecierea leului fata de euro.

Cu toate ca scaderea pietei locale de electronice a fost printre cele mai mari in regiune, seful Sony afirma ca Romania este una dintre tarile cheie in privinta operatiunilor grupului japonez in zona Europei Centrale si de Sud-Est.

“Sony face eforturi pentru a reduce costurile prin eficientizarea operatiunilor precum cele de logistica, un lucru care se aplica in regiune si nu doar in Romania. Intrucat Romania este o tara cheie pentru Sony, investitiile in activitatile de marketing si vanzari vor fi mentinute la un nivel ridicat comparativ cu alte tari din Europa Centrala si de Sud-Est”, explica Ishikawa, care planuieste sa mareasca echipa locala a Sony de 26 de persoane cu inca cinci angajati.

El a adaugat ca, spre deosebire de consumatorii din Bulgaria sau Ungaria, romanii nu se uita doar la pret, ci si la calitate.

“Romanii apreciaza aspectul profesional, sunt foarte bine pusi la punct, cunosc foarte bine trendurile; este diferit fata de alte tari”, a mai spus managerul, care a lucrat aproximativ patru ani in Thailanda si trei ani in Orientul Mijlociu.

In 2009, produsele cu cel mai mari vanzari au fost televizoarele LCD, printre alte produse cu vanzari semnificative numarandu-se camerele digitale sau castile.

Vanzarile de televizoare LCD au fost mai putin afectate de criza si pentru ca in ultimul timp a crescut tot mai mult interesul romanilor pentru televiziunea de inalta definitie (high definition-HD), un factor important fiind lansarea in toamna trecuta a acestui serviciu de catre UPC Romania, al doilea operator de cablu TV pe piata locala.

Potrivit datelor companiei de telecom, rata de penetrare a televizoarelor de tip HD Ready si Full HD in Romania era de 10% in septembrie 2009, cu 3% mai mult comparativ cu anul trecut.

“Estimarea noastra este ca piata din Romania va creste semnificativ, iar pana in 2012-2013 televizoarele de tip HD Ready si Full HD vor ajunge la 50% din piata”, declara in octombrie Iulia Florea, director de relatii cu clientii si vanzari in cadrul UPC Romania.

Atunci, compania estima ca numarul de plasme HD Ready va ajunge pana la finalul anului la peste 640.000 de unitati, cele de plasme Full HD - la 78.000 de exemplare.

Conform datelor GFK Romania, intre ianuarie si august 2008 s-au vandut aproximativ 235.587 de televizoare LCD si 12.278 de plasme TV.

“Lansarea televiziunii HD de catre furnizori importanti de cablu precum UPC a dus la o crestere importanta pentru industria de LCD-uri. Sper ca va fi din ce in ce mai mult continut pentru HD pentru ca acest serviciu este un beneficiu nu doar pentru producatori, ci si pentru consumatori. Acum aceste televizoare devin din ce in ce mai accesibile ca pret nu doar la Sony si la alti producatori, iar cunoasterea notiunii de HD a crescut foarte mult. In 2010, focusul va fi sa pastram acest trend pentru HD, dar ceea ce va fi nou in acest an si va fi pe buzele tuturor va fi 3D-ul”, a mai spus Ishikawa.

Cu toate ca tehnologia 3D este un segment care atrage tot mai multi producatori de electronice, dar si din zona de mass-media si divertisment, in Romania lipsa de continut si de echipamente sunt cateva dintre barierele care ar putea face ca televizoarele 3D sa nu aiba un succes imediat.

“Clientii din Romania se pot bucura cel mai usor de 3D la cinema. Dar dupa ce am incercat 3D atat in cinematograf, cat si la televizor cred ca experienta de la televizor este mai personala”, afirma managerul operatiunilor locale Sony, adaugand ca in curand compania va lansa televizoarele 3D si in Romania.

Compania Pro TV, cel mai mare jucator pe piata de televiziune locala, va incepe in acest an testele pentru serviciile de televiziune 3D pe care doreste sa le lanseze in aproximativ cinci ani, dupa cum declara la finalul lui septembrie Claudiu Paraschiv, directorul de operatiuni tehnice al companiei.

Saptamana trecuta, televiziunea britanica BSkyB a anuntat ca va lansa in aprilie Sky 3D, primul canal de televiziune 3D din Europa, care va difuza saptamanal meciuri din Premier League, potrivit Brand Republic, publicatie specializata pe segmentul de media si publicitate.

Strategia UPC in criza: Divertisment la domiciliu prin televiziune HD

Strategia UPC in criza: Divertisment la domiciliu prin televiziune HD