“Daca ne uitam la datele oficiale referitoare la evolutia economiei romanesti putem observa ca, din pacate, inca avem scadere. Dar vestea buna este ca scaderea economica estimata pentru primul trimestru si intreg anul 2010 este mai mica decat cea inregistrata anul trecut.”

Iar aceasta tendinta foarte buna, in opinia lui Solomon. “Daca ma uit la impactul pe care l-a avut recesiunea asupra diverselor piete, pot sa spun care vor fi primele industrii ce vor iesi din criza.”

Daca cererea de produse sau servicii va creste in afara Romaniei, atunci companiile care exporta vor fi primele care vor simti o revigorare. Automobile Dacia reprezinta un bun exemplu in acest sens. Desi vanzarile companiei pe plan local au fost afectate, ca intreg sectorul auto, cererea de automobile sub acest brand a crescut in alte tari din Europa.

“Astfel, s-a creat un lant in industrie. Productia de automobile a mers bine, cererea a fost satisfacuta, ceea ce inseamna ca economia se misca”, spune sefa Vodafone.

Un rol important in revenirea economiei romanesti si, implicit, a companiilor prezente pe piata locala, il are Guvernul.

Cu siguranta ca in orice tara Guvernul are un rol semnificativ in ceea ce priveste iesirea din criza. De exemplu, arata Liliana Solomon, daca leul se devalorizeaza, clientii Vodafone nu mai cumpara produsele si serviciile pe care le ofera compania, din lipsa banilor. In 2009, continua ea, am avut de-a face cu un an destul de bun din acest punct de vedere, intrucat nu au existat fluctuatii mari.

“Leul s-a stabilizat si, ca urmare, am simtit si noi ca beneficiem de o stabilitate.” Dar Guvernul trebuie sa aiba responsabilitati extinse, mai ales in perioada de criza, pentru a stimula activitatile companiilor.

In contextul crizei, Vodafone a apelat la diverse strategii, pe care le-a aplicat in functie de cum a evoluat economia si de ceea ce s-a intamplat in piata. Si anul trecut, in functie de puterea de cumparare a clientilor, de inflatie, operatorul si-a ajustat optiunile, strategia de piata.

“Noi am facut niste investitii mari in reteaua UMTS 900 Mhz, care a fost dezvoltata pe parcursul ultimului an. Investind cateva zeci de milioane euro in aceasta tehnologie, practic, ne-am asumat un risc. Dar sper ca acest risc, peste ani, sa aiba sens”, explica reprezentata celui de al doilea operator de telefonie mobila din Romania.

Aceasta lansare este caracterizata de ea ca un atu al Vodafone.

„Daca in urma cu 5 ani lansam primele servicii 3G din Romania, acum anuntam disponiblitatea Internetului mobil pentru 90% din populatia Romaniei, la viteze de pana la 21,6 Mbps. Noua noastra retea UMTS 900 MHz a fost dezvoltata pe parcursul ultimului an, printr-o investitie semnificativa, folosind o solutie unica in lume, prin modul in care imbina tehnologiile GSM si UMTS. Suntem primul operator din Romania care ofera acoperire nationala pentru serviciile de Internet mobil de mare viteza, inclusiv in multe zone din tara unde nu exista alte solutii de acces la Internet”, a spus CEO-ul companiei.

In continuare, planurile Vodafone sunt acelea de concentrare pe segmentul de net mobil.

“Vom continua sa investim, deoarece doar asa ne putem dezvolta. Serviciile de voce sunt o parte a business-ului nostru, continuam sa le furnizam si sa le imbunatatim, sa venim cu telefoane si aplicatii noi, insa focusul este pe Internet mobil, deoarece credem in acest serviciu.”

Vodafone este primul operator care a lansat serviciile 3G in Romania, la 15 aprilie 2005, urmate de serviciile 3G broadband, in octombrie 2006. Serviciile HSPA+, cu viteze de pana la 21,6 Mbps, au fost disponibile comercial, in premiera in Romania, in oferta Vodafone, in septembrie 2009.

Compania avea 9.663.000 clienti, la 31 decembrie 2009.

Lidia Solomon, Vodafone: Serviciile 3G in banda de 900 Mhz sunt cea mai importanta lansare a noastra in 2010

Lidia Solomon, Vodafone: Serviciile 3G in banda de 900 Mhz sunt cea...