Pe de alta parte, prima parte a anului a dus la o scadere cu in jur de 18% a vanzarilor de DVD-uri fata de aceeasi perioada din 2009, in timp ce vanzarile de filme Blu-ray au crescut cu 2% comparativ cu primul semestru al anului antreior.

Pentru acest an, vanzari de filme in format Blu-ray sunt estimate sa ajunga la 2 milioane de lei (460.000 euro), adica sa reprezinte in jur de 5% din totalul pietei care este preconizat sa atinga un volum de circa 40 de milioane de lei (9,2 mil.euro).

Daca vanzarile de filme Blu-ray au crescut anul trecut cu in jur de 4% ajungand la aproximativ 0,5 milioane de euro, vanzarile de DVD-uri au fost insa puternic afectate, inregistrand o scadere de circa 42% la 7 milioane de euro.

Per total, anul trecut piata de continut video pentru acasa a fost de circa 48,4 de milioane de lei (11,4 mil. euro), cel mai important segment fiind reprezentat de vanzarile de DVD-uri, acesta insemnand in jur de 60% din totalul pietei.

“In general, in Romania, consumul de DVD-uri pe cap de locuitor este de aproximativ 2,5 DVD-uri pe o perioada de sase luni. O medie de consum semnificativ mai mare se inregistreaza la cumparatorii intre 35 si 44 ani, o persoana din aceasta categorie achizitionand in medie aproximativ 4 DVD-uri cu filme in jumatate de an”, a explicat Raluca Moroianu, directorul de marketing al Pro Video, compania de distributie de home entertainment a Central European Media Enterprises, grupul american care detine si postul de televiziune Pro TV.

Printre filmele preferate de romani se numara comediile, filmele de actiune sau cele de aventura, in timp ce musical-urile si filmele biografice sunt cele mai putin apreciate, arata datele companiei pe anul trecut.
Chiar daca in 2009 au fost lansate circa 2.538 de titluri de filme comparativ cu 1.408 in urma cu doi ani, piata locala de home video este semnificativ mai mica decat alte state din zona Europei de Est.

“Conform companiei de cercetare Screen Digest, cea mai dezvoltata piata de home video din Europa de Est este cea din Polonia, estimata la aproximativ 57 milioane de euro in 2009. Pe aceasta piata, doar vanzarile de Blu-ray au generat in 2009 venituri de circa 4 milioane de euro. Pe de alta parte, piata de home video din Europa de Vest a scazut cu 7% in 2009, fata de 2008. Cu toate acestea, continutul in format Blu-ray a inregistrat o dublare anul trecut comparativ cu valorile din urma cu doi ani”, a adaugat Moroianu.

Pro Video a devenit de curand reprezentantul in Romania a Sony Pictures Home Entertainment, divizia de continut video pentru acasa a Sony Pictures Entertainment, parte din Sony Corporation, iar in septembrie va lansa ,,Cloudy with a chance of meatballs/Sta sa ploua cu chiftele” primul film 3D Blu-ray din portofoliul companiei.

Distribuitorul detine totodata licentele Warner Home Video, iar in portofoliul sau se afla de asemenea filme de la companii independente precum Summit Entertainment, Lionsgate si Morgan Creek.

Luna aceasta compania a lansat Banca de Filme, un proiect prin care isi propune sa comercializeze “Licenta Video de Difuzare Publica Anuala” si “Licenta Video de Difuzare Publica Unica”, aceste licente fiind necesare pentru difuzarea oricarui film in spatii publice, altele decat cinematografe, fara a se vinde bilete.

Pro Video este cel mai mare distribuitor de continut de divertisment pentru acasa din Romania, compania avand o cota de 43%. Principalii sai competitori sunt TVR Media si Prooptiki Romania, conform datelor Centrului National al Cinematografiei.

Compania a inregistrat in 2008 afaceri de circa 6,7 milioane de euro si un profit de aproximativ 350.000 de euro, potrivit Ministerului de Finante.

In prezent Pro Video are 56 de angajati in Romania si opt angajati in Ungaria.



Sursa: Registrul Centrului National al Cinematografiei