Claudia Ursateanu, cea care a fondat RomSoft Ramnicu Valcea in urma cu 10 ani, a vorbit, intr-un interviu acordat Wall-Street, despre problemele la zi ale sectorului IT, precum portalul e-Romania, despre compania ale carei baze le-a pus in urma cu 10 ani, dar si despre planurile pe care le are in continuare.
Wall-Street: De ce ati ales tocmai industria IT?

Claudia Ursateanu:
Deoarece am lucrat oarecum in acest domeniu, ca economist. As minti daca as spune ca fost fan al acestei industrii. Corect este sa afirm ca m-a atras aceasta zona, avand experienta de a lucra cu tehnologia Oracle.

Astfel, am descoperit si o alta latura a industriei software. Intamplarea a facut sa ma angajez la o firma de IT, ca director comercial. Pentru ca nu puteam sa mai evoluez de la acel nivel, in directia pe care o voiam, m-am gandit sa imi deschid propria afacere. Avand-o ca model pe Irina Socol, directorul general al Siveco Romania, am ales sa intru in acest domeniu, care este interzis femeilor din punctul meu de vedere sau mai greu de accesat de catre femei.

Wall-Street: Cum caracterizati acest domeniu?

Claudia Ursateanu:
Lucrurile s-au schimbat fata de acum 20 de ani. Desi avem mai multa libertate, ca indivizi, nu vad si mai multe oportunitati. Insa vad o schimbare, cel putin la nivelul segmentului de tehnologie a informatiei. IT-ul a devenit un domeniu al tinerilor, in opinia mea. Poate ca ai nevoie, in acest sector, de experienta unor seniori, insa doar pentru crearea de strategii. Pentru mobilitate si tot ceea ce se intampla in piata de profil in anul 2010, tinerii sunt cei mai indicati.

Wall-Street: Cum a evoluat RomSoft de-a lungul anilor?

Claudia Ursateanu:
In primii 4-5 ani de business, sectorul public a constituit 70-80% din cifra de afaceri realizata de companie. De aproximativ patru ani, de cand ne-am propus sa ne transformam in integratori IT, lucrurile s-au mai schimbat. Au aparut, intre timp, si fondurile Phare, si am inceput sa ne orientam si catre aceasta zona. Ca si numar de proiecte castigate intr-un anumit sector, mediul privat a fost prioritar, desi din punct de vedere al cifrei de afaceri, acesta nu a contribuit cu mult in conturile companiei, deoarece a devenit tot mai sarac.

Wall-Street: Dar industria de tehnologie a informatiei?

Claudia Ursateanu:
In Romania, raportul calitate-pret nu a fost bine evaluat de-a lungul timpului. Daca ma gandesc la zona de software sau chiar si la cea de hardware, pot sa spun ca in tara noastra se cumpara mult si prost ori mult si ieftin. Mai ales in sectorul public, unde nu se pun conditii in caietele de sarcini.

In ceea ce priveste piata IT locala, in intregul ei, aceasta este deja cristalizata; sunt, in Romania, jucatori mari, care au cunoscut o evolutie buna, beneficiind de expertiza unei multinationale, de fonduri de marketing cu care au putut sa se faca cunoscuti etc. La noi, spre exemplu, a fost mai greu. Cand am iesit pe piata, ne-am vazut in postura unui absolvent de facultate care se duce sa se angajeze si este intrebat de angajator ce experienta are. Or, experienta poate fi acumulata doar in timp.

Wall-Street: Cum a fost anul trecut pentru compania pe care o conduceti?

Claudia Ursateanu:
In 2009 am avut afaceri de circa 14 milioane euro, conform asteptarilor noastre. Profitul a fost de aproximativ 10% din cifra de afaceri, in scadere fata de alti ani. Initial, am spus ca si un leu daca facem profit in criza este bine, insa e drept ca recesiunea si-a pus amprenta. Cred ca unul din motivele care au condus la obtinerea acestor rezultate este ca nu am fost pregatita sa fiu manager de criza.

Desi stiam ce se intampla in Statele Unite, cat si la nivel global, ne imaginam care vor fi efectele si timpul de propagare al lor, am tratat criza economica ca fiind una comportamentala si am procedat ca intreg mediul de afaceri care, in loc sa-si dezvolte activitatea, incepea sa-si pastreze rezervele. In loc sa ma concentrez pe dezvoltari, am oprit proiectele pe care le aveam in plan si m-am axat pe a tine firma pe linia de plutire, iar nu pe a face business. Primul impuls a fost sa oprim motoarele si sa ne consolidam, astfel incat, dupa trecerea crizei, sa fim o firma echilibrata.

Wall-Street: Cum ar fi trebuit abordata criza de catre RomSoft?

Claudia Ursateanu:
Ar fi trebuit sa fim cat mai agresivi. Chiar daca am mai dezvoltat cateva linii de business pe parcursul anului trecut, cred ca daca eram mai incisivi aveam mai mult de castigat. Insa, imediat cum au inceput sa se faca simtite efectele crizei, diferenta dintre facturare si incasare a devenit tot mai mare si atunci aproape ca ne era frica sa mai facturam; pe hartie aveam bani, insa nu si in conturi.

Wall-Street: Ce solutii ati luat pentru a micsora efectul negativ generat de criza economica?

Claudia Ursateanu:
Pentru a rezolva problema incasarilor intarziate, am apelat la factorul uman de relationare – am sunat la clienti, am mers la ei, am incercat sa ne recuperam banii. Un lucru destul de dificil de facut, dat fiind ca noi aveam o legatura buna cu acei oameni, parteneri. Din cauza lipsei platilor eram pusi, ca si companie, intr-o situatie ingrata. Practic, trebuia sa recuperam banii de la clienti pentru a ne putea plati la timp datoriile. E greu sa ai strategii de risc in perioade de criza.

Wall-Street: Care au fost lucrurile bune pe care le-ati facut in timp de criza, in opinia dumneavoastra?

Claudia Ursateanu:
Am continuat programele de pregatire profesionala a echipei, am deschis noi linii de business si ne-am mentinut baza de clienti. Politica rezervata financiara a mea, ca persoana, m-a ajutat foarte mult si a contribuit la consolidarea firmei in aceasta perioada.

Wall-Street: Cea mai mare greseala pe care ati facut-o, ca manager al RomSoft, pe timp de criza sau de-a lungul timpului.

Claudia Ursateanu:
Regret ca nu am infiintat si o firma de consultanta, care sa fie complementara RomSoft. Ar fi trebuit sa angajez oameni specializati in acest domeniu, care sa scrie proiecte si sa atraga fonduri europene.

Wall-Street: Ce urmeaza pentru compania pe care ati fondat-o in urma cu zece ani? La ce va asteptati din punct de vedere afaceri, piata IT, in 2010?

Claudia Ursateanu:
De la inceputul anului s-au intamplat mai multe lucruri. In mediul privat, din cauza lipsei de cash, proiectele s-au imputinat, comparativ cu anii anteriori. Oamenii nu au mai vrut sa investeasca intr-un sistem informatic si au amanat proiectele. Ceea ce credeam ca va fi benefic industriei (accesarea de fonduri europene), din nefericire, s-a lasat greu asteptat. Probabil, la un moment dat, va fi o explozie pe segmentul de accesari de bani europeni. Aceasta va veni din faptul ca sunt multe proiecte depuse si este imposibil ca acestea sa fie refuze in totalitate. Nu pot sa cred ca nu vom face orice sa consumam acesti bani pe care ii avem la dispozitie sau ca nu vom fi in stare sa primim o mana de ajutor.

Totusi, mi-e greu sa spun ce se va intampla pana la sfarsitul anului, dat fiind ca mediul politic a intrat intr-o criza mai profunda decat cea economica. Iar noi depindem foarte mult de ce gandesc niste oameni din politica. Din punct de vedere RomSoft, ma astept ca cifra de afaceri sa stagneze in acest an; avem cateva proiecte semnate inca de anul trecut, lucru care ne ajuta sa ne indeplinim obiectivele. Anul 2010 va fi, per total, unul rezervat – in achizitii, in afaceri, in zona de IT. Si nu neaparat din cauza masurilor de austeritate anuntate de Guvern.

Wall-Street: Despre impactul TVA asupra afacerii pe care o conduceti.

Claudia Ursateanu:
Majorarea TVA nu mi s-a parut o actiune inventata de guvernanti, eu cred ca este o idee mai veche a cuiva si, mai ales, o idee disperata. Pentru mine si afacerea mea, TVA nu exista, il iau si il dau. Nu trebuie sa ma afectezeaceasta taxa pe valoare adaugata. Noi, ca si companie, suntem transportatorii TVA. In continuare, ma astept ca Guvernul sa adopte noi masuri de austeritate, in afara de majorarea TVA. Ma astept sa se mareasa cota unica si tot ce inseamna taxe si altfel de impozite. Si, cu toate acestea, nu cred ca aceste masuri vor fi suficiente. Pe timp de criza, eu as incuraja productia, consumul, nu economia subterana, lucru pe care il face statul roman prin actiunile sale.

Wall-Street: Ce s-a intamplat cu sectorul public de la debutul anului?

Claudia Ursateanu:
La inceputul acestui an, cei din mediul privat au fost reticenti in a cumpara solutii IT, dupa cum spuneam mai sus, iar cei din ministere nu au avut posibilitatea de a achizitiona sau de a-si desfasura activitatea in aceasta zona. Daca ne referim la numarul de licitatii, in 2009, acesta a fost mai mare decat in 2010.

Wall-Street: Care sunt planurile RomSoft in continuare?

Claudia Ursateanu:
Incercam sa intram mai mult pe partea de fonduri europene. Vrem sa continuam activitatea pe care o avem cu ministerele si sa vindem acolo unde avem baze deja instalate, daca este posibil, dar si unde se impune un upgrade. De asemenea, urmarim sa dezvoltam noi zone de business si planuim ca 50% din cifra noastra de afaceri sa provina din sectorul public. Vom dezvolta segmentul de vanzari, bine structurat in momentul de fata, pe echipe care se ocupa de sectoate diverse (licitatii, software, hardware etc.) si vom fi la fel de atenti la costuri. Criza nu a influentat numarul salariatilor (circa 100, in prezent), astfel ca nu am dat afara pe nimeni si nu am redus nici un avantaj salarial.

Wall-Street: Ati luat in calcul vreodata sa vindeti compania?

Claudia Ursateanu:
Am participat la cateva negocieri; mi s-a propus de cateva ori sa vand RomSoft. Insa, fiind vorba de o companie pentru care am sacrificat multe lucruri, mi-a fost greu sa fac acest pas. Cu toate acestea, sa negociezi vanzarea business-ului tau este un exercitiu bun pentru afacerea in sine.

Wall-Street: Parerea pe care o aveti despre proiectul e-Romania.

Claudia Ursateanu:
Nu inteleg de ce stam si ne certam pe faptul ca e-Romania costa atat de mult. Sincer! In opinia mea, cei 500 milioane euro nu ajung. Realitatea este ca avem o tara rudimentara, in care lipsesc sistemele informatice. Ganditi-va ca o Romanie informatizata nu inseamna doar o platforma, ci o intreaga infrastructura. Ca sa am acces la acea platforma, trebuie sa creez o serie de elemente care sa interconecteze orice informatie existenta.

In plus, pentru ca un om din mediul rural sa aiba acces la acest portal, este nevoie in primul rand sa aiba acces la un calculator, la Internet. Iar lucrurile acestea costa. Poate pentru mediul de afaceri suma este fabuloasa, insa eu consider ca nu este suficienta. Si, totodata, daca ar fi sa ne incredem in cei care combat suma sau strategia, ar trebui sa nu mai facem nimic niciodata pentru ca este prea scump. Romania este prea saraca ca sa-si mai permita lucruri ieftine.

Wall-Street: In final, o intrebare personala. Unde va vedeti peste 10 ani? In acelasi domeniu, facand acelasi lucru ca si astazi?

Claudia Ursateanu:
IT-ul mi se pare un domeniu tentant si provocator. Lumea informaticii este una de top, in care oricine ar trebui sa-si doreasca sa fie. In urmatorii cinci ani, va fi o explozie extraordinara in acest domeniu, vor aparea o multime de companii, o multime de specialisti, consider eu. De aceea, nu stiu unde ma voi afla peste 10 ani, mai ales pentru ca imi place industria in care lucrez in momentul de fata.

Mi-as dori foarte mult sa pot crea un lant de cafenele amplasate in apropierea teatrelor, operelor, in care sa se regaseasca cate un pian si unde sa vina scriitori, actori, muzicieni. De asemenea, imi imaginez cum ar fi sa am o companie in care sa se lucreze piese pentru industria aviatica.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri