Ovidiu Constantin, directorul general al RnD Software, producatorul programului Livigent prin care se pot monitoriza si filtra site-urile accesate de angajati, estima anul trecut ca piata de profil va ajunge in 2009 la in jur de 2 milioane de euro, iar anul acesta ar putea creste chiar la 5 milioane de euro.

Insa, desi numarul de companii care folosesc astfel de solutii a crescut, taierile de bugete care au dus la scaderea preturilor in domeniu l-au determinat pe manager sa estimeze ca pana la finalul anului valoarea solutiilor vandute va fi in jurul a un milion de euro.

In general, sumele investite de o companie variaza de la cateva zeci pana la cateva mii de euro, o companie cu 200-300 de angajati cheltuind aproximativ 5.000 de euro pe an pentru monitorizarea angajatilor.

”Este un segment destul de blocat, iar companiile nu mai investesc pentru ca nu mai au bugete. De aceea, noi ne orientam mai ales catre Statele Unite, unde astfel de produse se folosesc de cel putin cinci ani, iar deschiderea este mult mai mare", explica Ovidiu Constantin, adaugand ca piata americana de astfel de solutii era evaluata anul trecut la circa 350 de milioane de dolari.

Daca in SUA managerul spera sa creasca de la vanzari de sub un million de euro in primul semestru al acestui an la 250 de milioane de dolari in 2013, pentru piata din Romania preconizeaza ca pana la finalul anului solutiile Livigent vor ajunge la circa 10% din totalul vanzarilor de un milion de euro.

Programele Livigent sunt distribuite pe piata locala prin furnizorul de sisteme si servicii IT Genesys Sistems si compania de consultanta informatica DataEye Consulting

Pe de alta parte, firma Amplusnet, producatorul Cyclope (solutie de monitorizare a angajatilor, imprimantelor si filtru de acces la diferite site-uri) a obtinut venituri de 150.000 de euro in Romania in primul semestru al anului, cifra fiind similara cu cea din aceeasi perioada a anului trecut si in usoara crestere fata de primul semestru din 2008.

Interesul tot mai mare al companiilor pentru eficienta angajatilor a facut ca numarul de clienti ai Cyclope sa creasca de la 170 in vara 2008 la 250 anul trecut si la peste 300 de companii in prezent.

De altfel, Maria Suciu, directorul diviziei Cyclope din cadrul Amplusnet, estimeaza ca in acest an vanzarile pentru aceasta solutie vor fi cu 10-15% mai mari fata de anul trecut.

Nu doar managerul Cyclope se asteapta la o crestere anul acesta fata de 2009, ci si Jan Petculescu, directorul general al IT Secure Pro, compania care distribuie solutiile de monitorizare SpectorSoft.

Desi dechiderea companiilor de a investi in softuri de monitorizare este tot mai mare, in ceea ce priveste furtul de date, foarte multi clienti inca aleg solutii de protectie abia dupa ce au pierdut informatii importante.

“In 2010, ca si in 2009, clientii noi au provenit in general din randul companiilor care au avut pierderi din cauza scurgerilor de informatii, si mai putin din randul celor care au dorit sa previna acest lucru. Clientii nostri sunt companii multinationale, dar si companii mici din domeniul bancar, cel al asigurarilor, telecom, IT, avocatura. Numarul mediu de angajati al companiilor care folosesc softurile SpectorSoft pentru monitorizare este in jur de 100”, a explicat pentru Wall-Street Jan Petculescu, adaugand ca firma are cateva zeci de clienti.

Cu toate ca predomina companiile multinationale si mai ales cele din zona de IT si telecom, un segment in care angajatii petrec foarte mult timp in fata calculatorului, profilul firmelor care aleg astfel de solutii este foarte diferit.

“Avem clienti si cu 10 angajati monitorizati si mii de angajati monitorizati. Sunt companii din toate mediile de business, fie ca este vorba de companii IT, farma, institutii bancare, diversi producatori sau comercianti si autoritati publice. Insa, trasatura comuna putem spune ca este gradul ridicat de informatizare”, afirma Maria Suciu.

Daca unii ar putea credea ca monitorizarea se face pe ascuns, lucrurile sunt insa diferite pentru ca legislatia obliga ca personalul sa fie anuntat in cazul in care managementul companiei hotareste sa instaleze programe informatice de control.

Pe de alta parte, in momentul in care este instalat softul ori atunci cand se aprinde calculatorul, majoritatea programelor instiinteaza angajatii ca sunt urmariti.

“Softul monitorizeaza intreaga activitate pe calculator, dar fara a intra in datele cu continut privat al documentelor,e-mailurilor sau conversatiilor pe chat”, spune Maria Suciu despre felul in care functioneaza Cyclope.

Solutiile oferite de majoritatea producatorilor ofera in general informatii despre aplicatiile, documentele si fisierele folosite de angajati, site-urile vizitate, timpul efectiv de munca in acestea, activitatea in aplicatii de tip chat fara a monitoriza insa continutul discutiilor, banda de internet folosita, cine printeaza cele mai multe fisiere sau copiaza informatii confidentiale, topuri cu cei mai activi si inactivi angajati sau topul site-urilor vizitate de acestia.

In general, atunci cand nu lucreaza, cei mai multi salariati romani isi petrec timpul pe site-uri de jocuri, forumuri, instant messanging de tipul Yahoo! Messanger, descarca filme ori muzica si folosesc aplicatii pentru telefonie prin internet, printre cele mai populare fiind Skype.

La nivel mondial aproximativ 87% dintre angajati intra pe site-uri personale in timpul programului, cele mai populare fiind cele cu harti (83%), stiri (80%) si despre starea vremii (76%).

Potrivit unui studiu realizat pe piata americana de compania de cercetare Gallup, in in 2008 aproximativ 48% dintre salariatii din SUA foloseau internetul mai mult de o ora pe zi in scop personal, comparativ cu 33% in 2005 si 26% in 2002.

Cati bani se fac din monitorizarea site-urilor accesate de angajatii companiilor

Cati bani se fac din monitorizarea site-urilor accesate de...