Analistii vorbeau in 2009 de efectele unei crize economice si, totodata, se discuta despre o maturizare a pietei de telecomunicatii locala, despre o dinamica si o concurenta puternica, dar si despre iminente diminuari de preturi.

„In prezent, adancirea crizei economice a atras dupa sine si diferite probleme, la care se adauga acum si cresterea TVA cu 5 puncte procentuale. Este evident ca toate aceste aspecte vor afecta evolutia acestui segment atat pe termen scurt, cat si lung. Companiile sunt intr-o lupta permanenta pentru cota de piata si mentinerea sau cresterea veniturilor, inregistrarea unor rezultate pozitive depinzand de capacitatea fiecarui operator de a se reinventa si de a oferi solutii adaptate la cerintele pietei”, explica directorul general al Teletrans, Horia Hahaianu (foto).

Strategia companiei de telecomunicatii adoptata de la inceputul crizei a vizat alinierea preturilor la valorile pe care piata le-a impus. Teletrans a incercat, totodata, sa dezvolte noi linii de business. Referitor la impactul negativ generat de un TVA mai mare, Hahaianu spune ca firma pe care o conduce, lucrand exclusiv in segmentul business to business, nu este foarte afectata.

Pentru companii, afirma el, impactul nu este la fel de mare ca pentru consumatorii persoane fizice, care trebuie sa plateasca un TVA marit, fara a lua in considerare calcule de deductibilitate sau compensare, asa cum se intampla in sectorul B2B.

In ceea ce priveste piata de telecomunicatii, aceasta trece printr-o perioada dificila, la fel ca intreaga economie, iar caracteristicile ei sunt influentate de mai multi factori, care practic se suprapun, precum concurenta acerba, preturile diminuate si, mai nou, majorarea TVA.

„Aceasta din urma va determina scaderea consumului pe fondul scaderii puterii de cumparare. Costurile implicate vor face legea, intrucat utilizatorii finali vor fi din ce in ce mai atenti la factura de telefon, la cea de Internet si asa mai departe. Din acest motiv, cresterea cererii de comunicatii s-ar putea sa fie ponderata, chiar daca preturile vor continua sa fie reduse”, arata seful Teletrans.

Totusi, chiar daca el este de parere ca puterea de cumparare va cobori si, implicit, consumul se va reduce, in domeniul comunicatiilor nu vor fi scaderi semnificative.

„Sa nu uitam ca nevoia de comunicare continua sa se mentina la un nivel ridicat, lucru pe care l-am observat si anul trecut, desi conditiile economice nu au fost nici atunci tocmai prielnice. Cel mai probabil, vom vedea in piata strategii de marketing bine puse la punct, care vor viza castigarea clientilor. Cea mai influentata va fi in continuare politica de preturi, anumiti operatori au anuntat deja reducerea acestora pentru anumite categorii de servicii.”

Daca incercam un exercitiu de estimare a procentului cu care va scadea piata telecom in 2010, este destul de greu de stabilit, considera directorul general al companiei de stat, intrucat economia este un mecanism complex, in care urmarile unor masuri sunt mult mai complicate si, in nici un caz, liniare. Dupa cum afirma el, traversam o perioada in care previziunile pot fi rapid contrazise si doar ziua de maine ne poate dezvalui modul in care vor decurge lucrurile: „O viziune de ansamblu vom avea in perioada urmatoare, cand vom vedea exact care sunt consecintele demersurilor implementate, modul in care acestea vor impacta economia si implicit piata telecom.”

Cu toate ca la inceputul anului se miza pe o mentinere a pietei telecom la valoarea inregistrata anul trecut, modul in care au evoluat lucrurile in primul semestru pare sa schimbe putin calculul. Conform zicalei „Socoteala din targ nu se potriveste cu cea de acasa”, practic planurile de atac, dezvoltate intern de companii, par sa se loveasca tot mai mult de conditiile schimbatoare din piata. Astfel, este nevoie de o reevaluare permanenta a regulilor de joc, de o adaptare din mers.

„Tinand cont de situatia actuala, cred ca ne putem astepta la o scadere a pietei telecom in 2010. Cat despre Teletrans, prima jumatate de an a decurs conform asteptarilor, insa o situatie clara a rezultatelor inregistrate in primul semestru si rata de crestere a veniturilor le vom putea da abia in momentul in care vom avea finalizat bilantul pe primele sase luni”, a adaugat seful companiei.

Cand isi revine sectorul de telecomunicatii este o intrebare la care Horia Hahaianu ar fi raspuns, daca ar fi fost intrebat acest lucru la inceputul anului, ca cel mai optimist scenariu vizeaza revenirea graduala a pietei telecom intre 2011-2013.

In momentul de fata, dat fiind faptul ca ipotezele de lucru sunt cu totul diferite fata de cele existente in urma cu sase luni, acesta explica ca nu are alta alternativa decat sa spuna ca trebuie sa mai asteptam putin pentru a avea un raspuns. „Cred ca o previziune mai aproape de realitate se va putea face la finalul lui 2010.”

Redresarea economica depinde foarte mult de adoptarea unor masuri de austeritate, continua managerul. In viziunea sa, este greu de precizat care vor fi urmatoarele masuri de austeritate pe acre le va adopta Guvernul.

Cadrul unor eventuale noi masuri, in ce domenii si conditii ar trebui luate, va putea fi determinat in urma unei evaluari exacte a situatiei cu care ne confruntam. Este foarte probabil ca, in viitor, noi decizii de natura financiara sa fie luate (de exemplu, noi cresteri de taxe), insa acestea vor depinde de felul in care va evolua economia in continuare, a conchis directorul general al Teletrans.