Grupul elen OTE, care controleaza 54,01% din actiunile Romtelecom, a anuntat ca, in intervalul august-septembrie, veniturile operationale ale operatorului romĺn au atins 232,6 milioane euro, înregistrĺnd un avans de 6,9% fata de anul trecut. „În ansamblu, rezultatele înregistrate de Romtelecom în 2005 sunt urmarea planului de transformare pus în aplicare începând din 2003. Acest plan vizeaza schimbarea tuturor aspectelor legate de operatiunile companiei, de la cultura corporationala la procesele si sistemele acesteia pâna la îmbunatatirea retelei. Acest plan va fi implementat în continuare”, a declarat, pentru SFin, Dan Pazara, Director Corporate Affairs, Romtelecom. Conform actionarilor greci, majorarea veniturilor a fost determinata de evolutia pozitiva a interconectarilor, a liniilor închiriate si a serviciilor de date.

Situatia financiara s-a imbunatatit

Pe primele noua luni, Romtelecom a obtinut venituri operationale în valoare de 690,7 milioane euro, cu 11,7% peste nivelul din 2004. În perioada mentionata, cea mai mare pondere în venituri au avut-o serviciile de telefonie nationala, care au contribuit cu 475,2 milioane euro, urmate de convorbirile internationale - 109 milioane euro, în timp ce telefonia mobila a avut un aport de 2,9 milioane euro. Alte venituri au reprezentat 103,6 milioane euro. În intervalul ianuarie-septembrie, numarul de linii de telefonie fixa s-a redus cu 6%, pana la 4.072.528 unitati. „Du-pa cum probabil stiti, ultimii doi ani si jumatate au însemnat modernizarea Romtelecom - ceea ce a creat o baza solida de afaceri. Romtelecom a depasit dificultatile financiare anterioare si acum e o companie sanatoasa din punct de vedere financiar, care urmareste sa aiba performante similare companiilor de comunicatii vestice”, a precizat Dan Pazara.

Numarul de angajati raportat de Romtelecom s-a redus, la sfârsitul celui de-al treilea trimestru, cu 20,1% fata de perioada similara a anului trecut, la 14.720 salariati. La sfârsitul lunii septembrie, Romtelecom avea active în valoare de 2,1 miliarde euro, iar capitalul social se ridica la 1,5 miliarde euro. Datoriile totale ale companiei depaseau, la finele lunii septembrie, 647 milioane euro. Din acestea, datoriile pe termen lung se plasau la peste 434 milioane euro, din care împrumuturile reprezentau 109,1 milioane euro, în timp ce datoriile curente depaseau 211 milioane euro.

Tinta: lider pe piata broadband

Potrivit lui Dan Pazara, cresterile veniturilor si ale profitului provin în general din alte segmente ale afacerii decât serviciile de voce: abonamentele pentru aceste servicii ramân în continuare sub costuri, iar pretul convorbirilor este printre cele mai reduse din Europa. Astfel, cresterea de 6,9% a veniturilor în cel de-al treilea trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada din 2004, se datoreaza evolutiei pozitive a liniilor închiriate, a interconectarii si a serviciilor de date. Rezultatele din acest trimestru se datoreaza, de asemenea, în buna masura, si rezolvarii situatiei Cosmorom. „Astfel, în urmatorii cinci ani, Romtelecom ar trebui sa investeasca masiv pentru furnizarea serviciilor de Internet si date, care sunt esenta strategiei de dezvoltare, compania noastra propunându-si sa devina lider pe piata de broadband din România”, a declarat directorul Corporate Affairs de la Romtelecom.

Pieter Bakker, directorul executiv al companiei, a aratat recent ca, pentru anul 2006, Romtelecom isi propune sa atinga un numar de 100.000 de clienti pentru serviciile de tip broadband si sa aiba disponibile 900.000 linii cu acoperire ADSL. De asemenea, pana la sfarsitul anului 2005 se vor extinde zonele in care sunt disponibile serviciile de acces Internet pe baza tehnologiei ADSL. „De la sfârsitul lui 2004, Romtelecom a început sa-si faca din ce în ce mai mult simtita prezenta pe piata de Internet si date din România - de pilda, numarul de clienti business pentru serviciile de date a crescut de la 1.000 în martie 2005 la 8.000 în octombrie, iar serviciile de acces Internet prin ADSL lansate în aceasta perioada s-au bucurat de un succes peste asteptari.

Citeste si:

Toate aceste servicii au fost posibile ca urmare a realizarii unei semnificative serii de investitii în retea - numai în Bucuresti au fost necesare investitii de 25 milioane euro pentru schimbarea unei infrastructuri construite cu zeci de ani în urma, cu cabluri de tip vechi, unele instalate înainte de 1970”, a adaugat Dan Pazara.

Trei oferte ADSL

Compania a lansat, in aprilie 2005, ADSL Express, un produs de acces la Internet de banda larga destinat companiilor, initial cu o viteza de descarcare de 1 Mbps, ulterior viteza fiind dublata. In luna iulie a fost oferit clientilor-persoane fizice Clicknet Express, bazat pe tehnologia ADSL, cu o viteza de descarcare de 1 Mbps. De la 15 noiembrie 2005, Romtelecom a lansat un nou produs ADSL non-stop, ClickNet 512. Cu o viteza de download de 512 Kbps si de upload de 128 Kbps, ClickNet 512 este cel de-al treilea produs bazat pe tehnologia ADSL lansat de Romtelecom in ultimele opt luni si se adreseaza clientilor-persoane fizice. Din luna august, cei care se aboneaza la unul dintre produsele de acces Internet prin ADSL beneficiaza de oferta promotionala constand in taxa de instalare zero si abonament gratuit in prima luna.

La nivel international, veniturile din telefonia traditionala sunt in scadere, in timp ce veniturile generate de Internetul de banda larga si furnizarea de continut cunosc o tendinta ascendenta. Cererea de largime de banda de Internet creste in continuare cu 25% anual, conform unui studiu realizat de IDC, ceea ce indica un potential de dezvoltare semnificativ pentru acest domeniu. „Numarul clientilor business pentru solutiile broadband de Internet si date de la Romtelecom a inregistrat un adevarat boom in ultimele luni”, a anuntat Vasile Voicu, director Servicii de Internet si Date al companiei.

Actionarii vor dezvoltare

„Ca ultima observatie, în 2004 actionarii au decis sa nu distribuie dividendele, preferând sa orienteze fonduri spre investitii în modernizare, de care e înca foarte mare nevoie”, a precizat Dan Pazara. Romtelecom isi propune sa devina lider pe piata de broadband din Romania. Anul trecut, compania a investit aproximativ 20 milioane euro pentru crearea unei retele MPLS, bazata pe tehnologie CISCO. In 2006, Romtelecom intentioneaza sa ajunga la capacitatea de a deservi un milion de clienti broadband in retea. Aproape 95% din clientii Romtelecom din Bucuresti pot avea acces, din punct de vedere tehnic, la serviciile ADSL. La nivel national, Romtelecom acopera cu fibra optica 75% din localitati.