Pana acum doua luni, legatura lui Razvan Creanga (foto) cu Apple se rezuma la aceea de utilizator de produse sub acest brand. Absolvent al facultatii de Informatica din cadrul Universitatii Lucian Blaga din Sibiu si al unui master in publicitate din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, care apartine Universitatii Babes-Bolyai din Cluj, acesta si-a exersat abilitatile tehnologice inca de pe bancile facultatii.

“M-am angajat inca din timpul facultatii. Am lucrat in programare (Java, C++, PHP), apoi ca si web QA (quality assurance engineer) pentru Faculte.com si software QA la Extend Studio. In prezent, lucrez ca si QA engineer, in regim de colaborare, cu o companie care are sediul in Marea Britanie. Iar de doua luni am inceput sa dezvolt aplicatii pentru iPhone/iPod Touch, aplicatii care sunt compatibile si cu iPad-ul”, arata tanarul in varsta de 26 de ani.

Ceea ce apreciaza acesta la Apple este calitatea produselor si suportul pe care compania il ofera dezvoltatorilor, rapiditatea cu care li se raspunde acestora.

Crearea aplicatiilor Stiri Romania si Perez Hilton vs. Tmz – Who Really Has the Best Gossip este prima incercare a sa de a face mai mult decat un simplu angajat. Tot ceea ce a tinut de dezvoltarea de aplicatii de iPhone, si anume analiza pietei, planificarea produselor, programarea, design-ul, a fost facut in timpul liber al acestuia.

“Deocamdata lucrez pe cont propriu. Pentru mine, dezvoltarea de aplicatii reprezinta un job part time si, totodata, un hobby. In momentul de fata inca studiez profitabilitatea extinderii acestei afaceri, orientata pe crearea de aplicatii, prin infintarea unei companii. Daca la sfarsitul calculelor rezultatul va fi pozitiv, cel mai probabil voi investi capital si resurse in infiintarea unui business in acest domeniu. Din punctul meu de vedere, aceasta nisa are o rata de reusita ridicata.”

Totusi, pentru Razvan Creanga, crearea de aplicatii pentru produsele marca Apple se afla pe locul doi in lista prioritatilor sale. Dupa cum afirma acesta, job-ul pe care il are ramane pe primul loc, este cel care ii ofera stabilitatea de care are inca nevoie, mai ales ca, asa cum sustine el referitor la piata de aplicatii pentru iPhone sau iPod Touch, mentalitatea romanilor este aceea de a avea acces la ceva in mod gratuit.

De cealalta parte, reprezentantii Apcom Romania, distribuitorul local al produselor Apple, sustin ca interesul romanilor fata de aplicatiile destinate iPod Touch si iPhone este in crestere, datorita popularitatii tot mai mari de care se bucura produsele Apple in Romania.

Noi vom acorda sprijin, pe masura posibilitatilor, tuturor celor care ar dori sa dezvolte un business bazat pe astfel de aplicatii. Insa, in mare parte, succesul unei asemenea afaceri depinde de dezvoltatori, de inovatia adusa in aplicatiile lor si de multa perseverenta”, mentioneaza oficialii Apcom pe plan local.

Citeste si:

Chiar daca aplicatia Perez Hilton vs. Tmz costa 0,99 centi (0,79 eurocenti), iar Stiri Romania – 3 dolari (2,39 euro), “mai putin decat un pachet de tigari”, potrivit spuselor dezvoltatorului roman, pana in momentul de fata, piata de aplicatii de iPhone locala, per total, nu este una rentabila. In primul rand deoarece segmenul de utilizatori, calculat procentual, este mult mai mic decat in tarile din vestul Europei, iar apoi pentru ca romanii inclina mai degraba sa descarce o aplicatie gratuita decat una cu plata, chiar daca aceasta din urma este calitativ superioara celei gratuite.

“Ca un exemplu, raportul de descarcare a aplicatiei unui radio de nisa din Romania, comparativ cu acelasi tip de radio din Polonia, este de 1 la 6. Asta nu inseamna ca lucrurile nu se vor imbunatati. Din punctul meu de vedere, piata de iPhone si, in general, de Apple din Romania nu a ajuns la maturitate, deci urmeaza, in mod clar, o crestere. Insa aceasta crestere nu va fi caracterizata de un ritm alert.”

Creanga a inceput sa dezvolte cele doua aplicatii considerand ca momentul actual este cel oportun pentru a porni un business in acest sector de piata, dar si din curiozitatea de a afla modul de programare.

Stiri Romania este un browser social pe care el l-a creat dintr-o necesitate personala, dupa cum afirma el. Iar pentru ca nu i s-a parut o solutie eficace aceea ca un utilizator sa fie nevoit sa descarce cate o aplicatie pentru fiecare cotidian central, a dezvoltat Stiri Romania. Browser-ul contine 70 de site-uri in limba romana, iar toate paginile sunt optimizate pentru mobil, astfel incat o conexiune 3G este suficienta pentru a te pune la curent cu noile stiri ale zilei. Paginile se deschid in interiorul aplicatiei, astfel ca nu vei fi nevoit niciodata sa inchizi si sa deschizi browser-ul pentru a vizita un site inclus in Stiri Romania. Unul dintre cele mai mari avantaje ale acestui produs este acela ca link-urile cu stiri pot fi trimise pe e-mail sau pot fi postate pe Facebook sau Twitter.

Din prima saptamana de la lansare, Stiri Romania a atins o rata de descarcare care a propulsat-o pe primul loc in sectiunea NEWS Romania si in top 10, per total, ceea ce inseamna, conform spuselor lui Razvan Creanga, ca exista si un segment de piata care este de acord sa plateasca pentru a avea un serviciu. “Insa daca ar fi sa raportam rata de download a Stiri Romania la rata de download a unor produse similare din Statele Unite sau Marea Britanie, diferenta este covarsitoare (in favoarea celor din Marea Britanie)”, adauga el.

“Potentialul de crestere al pietei de aplicatii destinate utilizatorilor romani de iPod Touch si iPhone este mare. In acest moment, exista numeroase aplicatii pentru consumatori, dar partea de business to business este inca neexploatata (spre exemplu, aplicatii pentru farmacii, echipe de vanzari etc.)”, completeaza oficialii Apcom Romania.

Potrivit lui Razvan Creanga, in prezent, exista aproximativ 20 de dezvoltatori romani de aplicatii pentru produse Apple.

In continuare, tanarul dezvoltator de aplicatii lucreaza la dezvoltarea de noi produse si are in plan sa se adreseze, in paralel, pietei internationale.