Iluminatul a fost afectat de sectorul imobiliar si declinul constructiilor, iar sectorul medical de stagnarea achizitiilor publice. In ceea ce priveste produsele de folosinta indelungata, scaderea puterii de cumparare a consumatorului a fost principalul factor de influenta negativa.

In al doilea semestru al anului 2010, Philips a raportat valoarea indicelui EBITDA la 527 milioane euro pe plan global, iar vanzarile la 6,2 miliarde euro.

Vanzarile comparate au crescut cu 12%, urmate de o crestere similara, de doua cifre, in zona de produse de iluminat si consumer lifestyle.

Pe pietele emergente, vanzarile s-au marit cu 29%, cifra care reprezinta acum aproximativ o treime din vanzarile grupului.

In Romania, pe primele trei trimestre din 2010, am inregistrat cresteri care au variat intre 6 si 12%, in functie de sector, fata de anul precedent. Suntem un jucator important pe piata de consumer electronics”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Ilona Ciausoiu (foto), sefa Philips pe plan local.

La sfarsitul anului trecut, Philips detinea pozitia de lider local in piata aparatelor pentru prepararea hranei, cat si in piata produselor de ingrijire personala pentru barbati, dupa cum afirma managerul pe Romania. In sectorul business to business (B2B), Philips este unul dintre cei mai mari jucatori in sectorul cardiovascular si in sectorul de iluminat prin tehnologia LED.

Portofoliul de clienti directi al companiei a ramas neschimbat in proportie de 90%, insa cel de clienti indirecti a suferit modificari majore ca urmare a crizei si a lipsei acute de lichiditati. In contextul economic actual, compania a incercat sa ia diverse masuri de micsorare a efectelor negative pe care le-a atras recesiunea.

„Nu putem spune ca am operat scaderi de pret, insa am asimilat impactul negativ al deprecierii monedei locale fata de euro si ne-am aliniat tendintelor pietei. In plus, am incercat sa gasim masuri care sa raspunda lipsei de lichiditati si sa urmarim atent trendurile pietei. Am restrans si gama, pentru a evita imobilizarile de stocuri si am facut in asa fel incat sa identificam segmentele de piata cu trend crescator si sa investim in acestea pentru a maximiza rezultatele”, a explicat Ciausoiu.

Citeste si:

De asemenea, in mare majoritate, eforturile Philips de reducere a efectelor nefaste aduse de criza, au fost canalizate nu pe reducerea personalului, ci pe scaderea costurilor.

Piata de LCD-uri, avant moderat in 2010, dar crestere in importanta

Anul acesta, piata de LCD-uri din Romania se afla sub semnul cresterii. Rata de penetrare a LCD-urilor a fost estimata la 10% in 2009, o rata scazuta fata de tarile din regiune sau tarile din Europa de Vest, care au rate de penetrare cel putin duble.

„De aici rezulta faptul ca potentialul pietei de LCD-uri in Romania este imens, mai ales daca ne gandim ca penetrarea serviciilor de televiziune este de peste 95%. In momentul de fata, in casele consumatorilor sunt foarte multe televizoare cu tub catodic, de generatie veche; la un moment dat, toate acestea vor fi inlocuite cu LCD-uri, pe masura ce veniturile o vor permite”, considera country manager-ul Philips Romania.

Totodata, dupa cum spune Ilona Ciausoiu, consumatorii sunt din ce in ce mai interesati in a investi in divertismentul de acasa. Teorema care sta la baza concluziei ei este ca, tocmai pentru ca ne aflam intr-o perioada de criza, se observa o tendinta de a reduce cheltuielile in zona de petrecere a timpului liber - iesirile la restaurant, la cinema etc.-, oamenii petrecand mai mult timp acasa; de aici si tendinta de a crea in locuinta personala un mediu propice petrecerii timpului liber, respectiv investitia intr-un televizor de generatie mai noua, un home cinema sau un blu-ray player.

Insa, dupa cum adauga ea, piata de televizoare locala va creste si pentru ca utilizatorii s-au obisnuit sa aiba mai mult de un televizor in gospodarie.

„Nu putem omite inovatiile tehnologice care vor duce la accelerarea vanzarilor de televizoare. Incepand din 2010, toti producatorii de TV au lansat modele LED accesibile ca pret tuturor categoriilor de consumatori, iar din aceasta primavara au avut loc si lansari de televizoare 3D, atat pe plan global si la nivel local. O tendinta care se contureaza foarte puternic la nivel global si care va deveni importanta si pe piata locala este legata de conectivitate (acces la Internet direct de pe televizor, conectarea wireless a PC-ului la TV) si de convergenta serviciilor”, arata managerul.

Plecand de la aceste tendinte, in 2010, sefa Philips in Romania estimeaza o crestere moderata a pietei de LCD. Totusi, daca in prima jumatate a anului cresterea a fost de 10% fata de perioada similara din 2009, datorita noilor lansari – LED TV, 3D, dar si unui varf de vanzari la sfarsitul lunii iunie (venit ca urmare a cresterii TVA-ului sau Campionatului Mondial de Fotbal), in al doilea semestru, pe fondul scaderilor salariale si a restructurarilor din sectorul bugetar, este posibil ca acest ritm de crestere sa se incetineasca.