Amplasate in localitati fara acces la servicii de comunicatii, telecentrele sunt spatii publice dotate cu cel putin doua aparate telefonice, doua calculatoare conectate la Internet si un fax, in cadrul caruia utilizatorii pot initia si primi apeluri telefonice locale, nationale si internationale si utiliza posta electronica.

"Modificarile propuse de proiectul de decizie in conformitate cu noua strategie au vizat, in principal, inlocuirea masurii de asigurare a accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix, prin intermediul telecentrelor, cu masura de asigurare a accesului si conectarii la un punct fix la retelele publice de telefonie si a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului, la nivel de gospodarie", afirma oficialii ANCOM.

Studiile realizate de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) au evidentiat un nivel al acoperirii cu retele publice mobile de telefonie de aproape 100% din totalul populatiei si al gospodariilor din Romania, dar si faptul ca serviciile de acces de tip "homezone" furnizate prin intermediul acestor retele sunt substituibile cu serviciile de acces la un punct fix furnizate prin retelele publice fixe, datorita atat caracteristicilor functionale similare, cat si a tarifelor comparabile.

Conexiunea pusa la dispozitie de furnizorul de serviciu universal trebuie sa asigure servicii de telefonie destinate publicului la un punct fix, comunicatii prin fax si acces functional la internet.

"Ca urmare a cresterii volumului de trafic si a complexitatii continutului transmis, ANCOM a considerat necesara definirea serviciului de acces functional la Internet ca fiind serviciul care permite o viteza maxima de transfer a datelor pentru descarcare (download) de cel putin 144kbps, si nu de 33kbps ca pana in prezent", se spune in comunicat.

Citeste si:

Totodata, ANCOM a identificat o serie de obligatii care pot fi impuse furnizorilor de serviciu universal pentru a asigura conditii echivalente de acces la aceste servicii si pentru utilizatorii cu handicap.

Astfel, furnizorilor de serviciu universal li se vor putea impune obligatia de a transmite persoanelor cu deficiente de vedere, la cerere si gratuit, conditiile contractuale de prestare a serviciilor, facturile simple sau alte materiale promotionale tiparite cu fonturi mai mari, in limbaj Braille sau prin posta electronica intr-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor.

De asemenea, ANCOM va putea sa solicite operatorilor sa asigure accesul facil in punctele proprii de lucru pentru persoanele cu deficiente locomotorii, accesul prin mesaje scurte scrise sau text-relay la numarul unic pentru apeluri de urgenta 112 si pachete tarifare speciale pentru persoanele cu deficiente de vorbire sau de auz.

ANCOM propune, in plus, modificarea modalitatii de determinare a costului net si a mecanismului de finantare al acestuia, sumele necesare finantarii serviciului universal urmand a fi colectate doar dupa determinarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal.

"In ceea ce priveste procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal, ANCOM a decis mentinerea procedurii de desemnare prin intermediul licitatiei publice deschise si a modificat perioada maxima de desemnare a furnizorului de serviciu universal, extinzand-o la 10 ani, perioada concreta urmand a fi stabilita in cadrul fiecarei proceduri organizate", se mentioneaza in comunicat.