Valoarea este cu aproximativ 10 milioane de euro mai mica decat a platit Cosmote, numarul trei din industria de telefonie mobila, pentru achizitia actiunilor Zapp, tranzactie semnata in vara anului trecut in care operatorul elen a mai scos din conturi 146 milioane euro pentru datoriile si obligatiile companiei preluate.

Cosmote cumpara Zapp

Cosmote cumpara Zapp

Ca si Romtelecom, Cosmote este detinut tot de grupul grec OTE.

La sfarsitul anului 2007, anul in care conducerea companiei a fost preluata de Yorgos Ioannidis, Romtelecom a demarat un amplu proces de restructurare, cu scopul eficientizarii afacerilor.

Restructurarea a vizat, printre altele si disponibilizarea de personal. Astfel, daca la inceputul anului 2008, compania avea 12.512 de salariati, la sfarsitul aceluiasi an, Romtelecom a ajuns la 10.344 de salariati.

Renuntarea la anumiti angajati a continuat si in 2009 si 2010, oficialii companiei estimand ca la finalul acestui an in operatorul telecom vor mai lucra 8.622 de oameni, cu aproximativ 3.900 de salariati mai putin decat la startul lui 2008.

“Procesul de restructurare nu s-a incheiat si nu se va incheia vreodata, pentru ca o companie se restructureaza continuu. Niciodata nu am avut un target sa ajungem de la 12.500 la 8.500 de salariati. Tot ceea a trebuie sa facem noi a fost sa ne adaptam la piata si la contextul dat”, a declarat Anca Georgescu, director executiv de resurse umane la Romtelecom.

In afara lui 2002, 2008 a fost cel mai greu an pentru companie in ceea ce priveste disponibilizarea de angajati. In urma cu opt ani, compania ajungea la 30.379 de salariati, dupa ce in 2001 avea 40.623 de angajati.

Cum lupta Romtelecom impotriva competitiei

Cum lupta Romtelecom impotriva competitiei

Efectele restructurarii de personal din perioada 2008 - 2010 s-au reflectat pozitiv in profitabilitatea, care a crescut de la 23,1 milioane de euro in 2007, la 26,6 milioane de euro la sfarsitul lui 2009, an in care afacerile Romtelecom s-au apropiat de 790 de milioane de euro.

Totodata, diminuarea costurilor cu personalul i-a permis operatorului telecom sa scada tarifele la servicii de telefonie fixa, televiziune si Internet si sa devina un competitor din ce in ce mai important pentru RCS & RDS, liderul pietei de televiune si Internet din Romania.

Cum s-a schimbat Romtelecom in ultimii ani

Citeste si:

“In ultima perioada, am avut grija sa punem clientul pe primul loc. De asemenea, ne-am crescut prezenta pe Internet si televiziune, de la 0% in urma cu cinci ani, la 31%. Am redefinit procesele si automatizarile si am ajustat resursele companiei la noile procese. Nu in ultimul rand, am investit in modernizarea retelei si in introducerea de noi tehnologii”, a explicat Georgescu.

In paralel cu reducerea costurilor cu personalul, compania a incercat sa consolideze ceea ce functiona bine si sa dezvolte noi segmente de business care sa genereze bani. Pentru aceasta, a cautat sa retina in organizatie oamenii cu potential si sa-si completeze echipa cu angajati “talentosi”.

Totodata, am lucrat la pastrarea unui anumit grad de motivare a salariatilor, astfel incat oamenii sa manifeste o dorinta de munca si a doua zi dupa ce o parte din colegii lor nu mai lucrau in companie. Este foarte greu sa faci lucrurile sa fie la fel ca inainte dupa ce, de exemplu, dintr-un departament de 500 de oameni ai fost nevoit sa renunti la 50. Pentru ca a doua zi stii ca trebuie sa faci lucrurile sa functioneze intr-un ritm cat de cat normal, chiar daca mai ai doar 450 de angajati in acel departament”, a subliniat directorul executiv de resurse umane al Romtelecom.

Pentru a decide cine ramane si cine pleaca din companie, oficialii operatorului telecom au derulat un proces de evaluare a tuturor salariatilor, au dus o campanie intensa de comunicare interna, atat cu reprezentantii sindicatului, cat si cu angajatii.

De asemenea, compania a incurajat plecarile voluntare, iar unii din angajatii care au dorit sa demisioneze cu acordul partilor au primit compensatii nete chiar si de 14.000 – 15.000 de euro.

De regula, noi ne-am despartit de angajati printr-un acord al partilor, care a prevazut si acordarea unui bonus substantial de ramas bun. Ne-am asigurat si ca aceia care au plecat au un viitor pe piata fortei de munca, garantandu-le accesul la minimum doua interviuri de angajare”, a mai spus Anca Georgescu, cu ocazia unui eveniment organizat de publicatia economica Ziarul Financiar.

OTE a devenit actionar la Romtelecom in 1998, cand a preluat 35% capitalul social al companiei si a primit dreptul de uzufruct pentru inca 16% din actiuni pentru 675 milioane de dolari.

Grupul elen este actionarul majoritar al operatorul roman din 2003, cand si-a sporit participatia la 54,01% din capital, contra sumei de 273 milioane de dolari. Deutsche Telekom si statul roman, prin intermediul Ministerul Comunicatiilor, detin restul actiunilor companiei.

Romtelecom este actionar la Cosmote Romania, al treilea operator local de telefonie mobila, cu o participatie de 30%, si la NextGen Communications, o companie care activeaza pe piata telecom din 2008, unde detine toate actiunile.