„Anterior lansarii sale, versiunea centralizata a SIUI a fost verificata prin toate testele care pot fi aplicate unei structuri de complexitatea sa, fiind efectuate peste 9000 de testari functionale care au vizat hardware, software si baze de date. Insa, astfel de sisteme trec printr-o perioada de maturizare, in cadrul careia se pot confrunta cu probleme care, nefiind cunoscute, nu au putut fi cuprinse in seria de teste prin care acestea au fost verificate”, a afirmat Nicolae Lucian Duta (foto), presedintele CNAS, despre sistemul care cuprinde date despre cei 6,7 milioane de contribuabili la asigurarile de sanatate.

El a adaugat ca nu au existat costuri suplimentare celor achizitionarii sistemului si ca probleme asemanatoare au aparut si in alte institutii oferind ca exemplu cel de-al treilea aeroport al lumii, Heathrow din Marea Britanie, care a fost inchis timp de trei zile.

De asemenea, directorii generali celor trei companii IT au afirmat ca eroarea era imprevizibila datorita complexitatii sistemului informatic.

„Este poate cel mai mare sistem informatic din tara si unul dintre cele mai mari de asigurari de sanatate din Europa”, a explicat Irina Socol, directorul general al Siveco, compania care a realizat aplicatiile informatice.

Acestea cuprind date despre medicina de familie, informatii clinice, paracline ori stomatologice etc.

Activitatea in casele de asigurari de sanatate din toate tara a fost oprita saptamana aceasta dupa ce a aparut o eroare in baza de date, care ulterior a fost blocata.

Sistemul a fost reparat de o echipa de aproximativ 110 oameni formata din specialisti HP, Siveco, Oracle Romania si o echipa Oracle din SUA.

Citeste si:

Chiar daca baza de date a fost inaccesibila mai multe zile, oficialii celor trei companii si ai CNAS au afirmat ca nu s-au pierdut niciun fel de informatii.

„Imediat ce compania Oracle a fost notificata de existenta unei probleme, am oferit suport tehnic, conform pachetului standard prevazut in contract, asigurand, insa, in acelasi timp, disponibilitatea unei echipe tehnice la fata locului. Pentru a asigura continuitatea remedierii, independent de fusele orare, a fost formata, la nivel international, o grupa de specialisti din organizatiile globale de suport si de dezvoltare Oracle. Incepand cu 11 ianuarie o echipa de suport locala a companiei Oracle Romania a fost prezenta in permanenta la sediul CNAS, alaturi de echipele locale Hewlett-Packard si Siveco Romania”, a declarat Sorin Mindrutescu, directorul general al Oracle Romania, producatorul software care a furnizat baza de date.

Integrarea bazei de date a fost facuta de HP si Siveco, iar seful Oracle a afirmat ca nu stie ce s-ar fi intamplat daca producatorul de software s-ar fi implicat in implementarea produsului.

Seful Oracle a mai precizat ca pana acum nu a mai intalnit in Romania o problema care sa genereze efecte atat de mari.

Intrebat daca sistemul este supraincarcat, seful CNAS a negat acest lucru afirmand ca deocamdata programul informatic cuprinde 25.000 de furnizori de servicii, iar capacitatea maxima este de 75.000 de furnizori

La realizarea Sistemului Informatic Unic Integrat lucreaza un consortiu format din: Hewlett-Packard ( integrator de sistem si furnizor de infrastructura informatica), Siveco Romania (proiecteaza, dezvolta si instalazeaza aplicatiile informatice), Oracle Romania (ofera baza de date a sistemului), Serviciul de Transmisiuni Speciale (pentru servicii de telecomunicatii)

Sistemul informatic de la CNAS a fost lansat in decembrie 2010 si a costat 36 de milioane de euro.