Cu ajutorul certificatelor digitale, companiile pot depune declaratii fiscale, precum si semna acte si documente, in format digital. “Acesta este viitorul. Intr-adevar, rata de adoptie a fost foarte timida in ultimii ani, dar asa a fost si cu cardurile bancare – este o paralela buna”, spune Adrian Floarea (Foto), manager al departamentului de dezvoltare afaceri la CertSign.

In prezent, in Romania, sunt utilizate intre 25.000 si 30.000 de certificate digitale calificate. Dintre acestea, 15.000 au fost emise de CertSign, conform oficialilor companiei. Acestia se asteapta ca in 2011 numarul de certificate digitale emise sa atinga circa 100.000, din care compania membra a UTI ar urma sa detina o cota de cel putin 70%, conform oficialilor CertSign.

Si atunci, de ce se reduc afacerile companiei?

CertSign se va axa din ce in ce mai puternic pe piata de certificare privind semnatura electronica, partial in detrimentul segmentului de activitate ce implica furnizarea de solutii de securitate. In conditiile in care piata de certificare digitala are inca o valoare mica, acoperind in 2010 doar 10% din afacerile firmei, este normal ca veniturile CertSign sa se reduca. Totodata, in 2010, CertSign a avut un contract de2,5 mil. euro, prin care compania a oferit servicii de securitate informatica la frontiere, fiind destul de putin probabil ca un contract de acest nivel sa se repete in 2011.

Pretul eliberarii unui certficat digital de la CertSign este de circa 47 euro, fara TVA, pe an. In anii ce urmeaza, clientii vor trebui sa plateasca taxe de intretinere in valoare de cate 30 euro, la fiecare 12 luni.

Aceste preturi sunt similare cu cele practicate de cei doi concurenti ai CertSign de pe piata locala – DigiSign si Trans Sped.

Oficialii CertSign subliniaza ca preturile certificatelor digitale or ramane relativ constante in urmatorii ani, deoarece emiterea acestora presupune un cheltuieli mari pentru furnizori – administrarea unui sistem informatic sigur din punct de vedere al protectiei datelor pe care le proceseaza, dezvoltarea si intretinerea unei retele de distributie la nivel national, verificarea riguroasa a identitatii fiecarui client, asigurarea suportului tehnic.

Pretul de circa 47 de euro perceput in primul an nu acopera cheltuielile emitentului CertSign. Compania intra pe profit abia dupa trei ani de la emiterea unui contract digital, adica dupa inca doua reinnoiri ale certificatului.

Citeste si:

De ce considera CertSign ca piata se va tripla anul acesta?

“In primul rand, datorita faptului ca a semna electronic un document este mai flexibil, rapid si mult mai econom. Sa ne imaginam o companie ce emite, anual, milioane de facturi, va imaginati ce cheltuieli au ei. Printre clientii nostri se numara si Orange, de exemplu. Acestia trimit pe mail toate facturile, cu autentificarea digitala de la noi, realizand astfel economii importante”, spune Adrian Floarea.

In al doilea rand, toate companiile vor trebui sa depuna declaratiile fiscale la ANAF in format digital, dupa luna iulie, conform unei hotarari a Guvernului, acest lucru obligand practic toate companiile din Romania sa cumpere astfel de certificate de la unul din cei trei furnizori de pe piata locala.

Declaratia unica va putea fi completata si pe hartie, pana la 1 iulie

Declaratia unica va putea fi completata si pe hartie, pana la 1 iulie

Totodata, din ce in ce mai multe institutii ale statului vor implementa in anii urmatori posibilitatea depunerii de declaratii fiscale prin semnatura digitala, sau semnarea de petitii si solicitari digital.

Oficialii CertSign sunt realisti in ceea ce priveste nivelul ridicat de scepticism al romanilor si admit faptul ca “va mai fi nevoie de cativa ani pana cand acestia sa inteleaga faptul ca semnatura digitala este extrem de sigura, este stocata pe un dispozitiv criptografic de tip smart card sau USB protejat cu PIN si care nu poate fi copiata. De altfel, inca exista oameni care imediat ce primesc salariul se duc cu cardul la banca si scot toti banii, pentru ca nu inteleg beneficiile platii direct de pe card”.

In 2011, CertSign urmareste cresterea numarului de angajati de la 200 la aproximativ 250-300, in conditiile in care compania doreste sa extinda prezenta reprezentantilor CertSign in intreaga tara.

Procesul de eliberare a acestor certificate implica o cerere scrisa, pe site-urile emitatorilor, identificarea beneficiarului, fata in fata, de catre un angajat al companiei, introducerea anumitor date din buletin in sistem si, ulterior, eliberarea stick-ului USB securizat cu semnatura digitala. Procesul nu dureaza mai mult de cinci zile.

Oficialii CertSign considera ca ritmul de crestere al numarului de certificari digitale se va pastra si in 2012, compania estimand ca anul viitor se vor elibera intre 50.000 si 60.000 de noi certificate.

Tu ce parere ai? Consideri ca toate companiile din Romania vor depune declaratiile fiscale la ANAF in format digital, pana la termenul hotarat de Guvern? Comenteaza mai jos.