Finlanda are deja unul dintre cele mai bune sisteme educationale din lume, fiind tot timpul in pozitii bune in topul PISA, realizat de Organizatia pentru Cooperare Economica si Dezvoltare, insa continua sa inoveze, iar acum ia in considerare cea mai radicala schimbare de pana in prezent, prin aceasta trecere de la predarea pe materii, la predarea pe fenomene. Lectiile traditionale, ca literatura engleza sau fizica, sunt deja depasite pentru elevii de 16 ani din Helsinki. Astfel, pe acest segment, prin proiecte de cateva saptamani, ora de istorie, urmata de ora de chime este inlocuita de predarea unui fenomen ca Uniunea Europeana care inglobeaza mai multe elemente: de la georgrafie si politica la limbi straine. Ideea? Eliminarea uneia dintre cele mai mari probleme ale elevilor de pretutindeni: De ce as invata asta? Prin aceasta schimbare, fiecare subiect este ancorat in motivul pe care il ai ca sa-l inveti, potrivit quartz.com.

Exista scoli care predau in modul traditional, ceea ce era in beneficiul societatii la inceputul anilor 1900, acum avem nevoie de ceva potrivit pentru secolul XXI

“ Va fi o mare schimbare in sistemul educational finlandez, care abia incepe acum", a declarat Liisa Pohjolainen, responsabilul pentru educatia tinerilor si adultilor in Helsinki, potrivit The Independent. Pasi Silander, managerul de dezvoltare al orasului, a explicat ca este nevoie de un alt tip de educatie pentru a pregati tinerii pentru piata muncii. "Tinerii folosesc computere avansate. In trecut bancile aveau o suita de functionari care calculau, acum lucrurile s-au schimbat. Astfel, trebuie sa facem schimbarile educationale necesare pentru industria si societatea moderna", spune Silander.

Reforma in educatie din Finlanda

Lectiile pe materii au fost deja depasite in cazul studentilor de 16 ani din oras, fiind inlocuite de predatul fenomenelor. Spre exemplu, un adolescent care urmeaza un curs vocational ar putea lua lectii de servicii in localuri, care vor cuprinde elemente de matematica, limbi straine ( ca sa il ajute sa serveasca clientii straini), scris si comunicare. In zona mai academica, elevii vor fi invatati despre fenomene mai complexe sau teoretice. Reforma finlandezilor cuprinde si alte schimbari, cum ar fi renuntarea la traditionalele randuri de elevi care stau pasiv in fata profesorului, ascultand lectiile sau asteptand sa fie scosi la tabla. Noua abordare isi propune sa fie colaborativa, cu elevi care lucreaza in grupuri mai mici pentru a rezolva probleme, abordare care le va dezvolta si abilitatile de comunicare.

Marjo Kyllonen, managerul pe educatie din Helsinki- care urmeaza sa prezinte proiectul de reforma Consiliului la finalul lunii- spune ca nu doar Helsinki, ci intreaga Finlanda va imbratisa aceasta schimbare, in contextul in care "trebuie sa regandim educatia si sa ne redesenam sistemul astfel incat sa ii pregatim pe copii pentru viitor cu abilitatile necesare in prezent si in viitor". "Exista scoli care predau in modul traditional, ceea ce era in beneficiul societatii la inceputul anilor 1900, acum avem nevoie de ceva potrivit pentru secolul XXI", spune Kyllonen.

Citeste si:

Independent noteaza si ca in UK sunt voci care doresc sa promoveze o altfel de educatie, dar ca in prezent exista un apetit redus pentru o astfel de schimbare. De altfel, potrivit publicatiei britanice, chiar si in Finlanda reformele au fost primite de profesori cu obiectii, in conditiile in care multi dintre ei si-au petrecut toata viata focusati pe un anumit domeniu, iar acum li se spune sa isi schimbe abordarea. Totusi, oficialii sunt pro unei abordari de co-predat pentru planificarea lectiilor. De asemenea, profesorii care imbratiseaza noul sistem vor avea o mica marire salariala.

Ce se intampla acum in Finlanda la nivel de predat pe baza de fenomen

Silander a declarat ca aproximativ 70% din profesorii de liceu din Helsinki au fost trainuiti pentru adoptarea noii abordari de predare. "Trebuie sa schimbam mentalitati", spune Silander. Datele de pana acum arata ca si elevii beneficiaza de noua abordare. In cei doi ani de cand noile modele au fost introduse, rezultatele elevilor s-au imbunatatit. Scolile finlandeze sunt obligate sa introduca o perioada de predat pe baza de fenomen cel putin o data pe an, iar aceste proiecte pot dura cateva saptamani. In Helsinki, reforma este impinsa intr-un ritm mai alert, scolile fiind incurajate sa aiba astfel de perioade de doua ori pe an. Proiectul lui Kyllonen prezinta reformele care vor avea loc in scolile finlandeze pana in 2020.

Pana atunci si sectorul prescolar imbratiseaza schimbarea printr-un proiect denumit Playful Learning Center, prin care se discuta cu producatorii de jocuri pe computer pentru a ajuta sa se introduca o abordare mai "jucausa" in predarea catre copii.

Cum arata o lectie in Finlanda

Este o lectie de engleza, dar avem pe tabla o harta a Europei Continentale. Copii trebuie sa atasaze conditiile de vreme cu diferite tari de pe tabla. Spre exemplu, astazi este insorit in Finlanda si ceata in Danemarca. Asta inseamna ca elevii combina invatatul englezei cu geografia. Acest lucru se intampla intr-o scoala primara din Helsinki cu 240 de elevi intre 7 si 12 ani. Pe culoare, jurnalistii au gasit copii jucand sah sau micuti alergand pentru a aduna informatii despre Africa. Directorul scolii a explicat ca este o abordare de invatare prin distractie, in care copii colaboreaza si comunica ceea ce le permite sa isi dezvolte si creativitatea.