Piata interna europeana sperie companiile romanesti, dar incanta milioane de consumatori. Dincolo de aceasta imagine superficiala se afla un spatiu economic ce si-a demonstrat doar partial eficienta.

Deocamdata, pentru romani, viitori membri ai Uniunii Europene, apropiata aderare si integrare a economiei in piata comuna a adus doar scumpiri. Privind insa dincolo de gardul ce ne desparte de vechile state membre, este lesne de vazut ca pentru ele, a face parte din piata interna aduce si a adus avantaje palpabile, nu doar promisiuni. Infiintata in 1992, consfintita mai apoi prin Tratatul de la Maastricht, piata interna a Uniunii Europene, definita prin libertatea de miscare a capitalurilor, serviciilor, produselor si persoanelor, se manifesta in viata cotidiana a milioanelor de cetateni ai statelor membre prin scaderea preturilor utilitatilor, produselor si serviciilor.

Spre exemplu, pana in anul 1998 - moment al liberalizarii pietei, tarifele din domeniul serviciilor de telecomunicatii au scazut intr-un ritm anual de 3%, pentru ca ulterior ritmul ieftinirii sa creasca la 7% anual. Ultilitatile publice au fost, la randul lor, ieftinite pentru consumatorii casnici. Comparativ cu 1996, o familie irlandeza economisea, in 2000, 28% din suma initiala de plata, una spaniola platea cu 26% mai putin, iar o gospodarie din Grecia, cu 25% mai putin.

Citeste si:

Aceasta este jumatatea plina a paharului, de care milioanele de cetateni din statele central si est-europene, membre sau viitoare membre ale Uniunii, nu vor beneficia prea curand. Lor le este deocamdata rezervata jumatatea goala a paharului, pentru ca nici una dintre cele patru libertati pe care se bazeaza piata interna nu functioneaza pe deplin. Comisia Europeana, organismul care face politicile si are grija ca acestea sa fie preluate si implementate in tarile membre, mentioneaza in raportul sau asupra pietei interne ca preturile in Uniunea Europeana difera semnificativ de la tara la tara, ca angajatii europeni nu pot schimba cu usurinta locul de munca daca acesta se afla in alta tara decat cea de origine si ca pietele nationale ale statelor membre se autoprotejeaza de intrusii mai competitivi prin bariere netarifare dibaci concepute.

Cele patru libertati ale pietei comunitare raman un ideal

Cetatenii statelor membre intampina cele mai mari dificultati la recunoasterea calificarilor profesionale in alte tari membre UE decat cea de origine. Pentru intreprinderi, cea mai mare problema o reprezinta vanzarea produselor pe pietele statelor membre, altele decat cel de origine.

Noile state membre nu au implementat legislatia europeana in totalitate

Functionarea pietei interne europene depinde de implementarea directivelor CE. Nici statele foste comuniste nu se grabesc sa faca pe deplin functional cadrul legislativ al UE.