Automobilele supermini au rolul si locul lor pe sosele. Sunt mici, usor de manevrat/parcat, consuma putin si de multe ori arata cool. Editiile sportive ale unora dintre aceste modele sunt insa o specie aparte, care nu face obiectul - contrar aparentelor - cumpararii lor de catre domnisoare fandosite care vor sa epateze cu o supermini (masina, nu fusta). Pentru ca mini-urile sportive musca rau. Colt CZT nu face nici el exceptie si se asaza in coasta unor exemplare reusite care au facut cariera: Ford Fiesta ST, Fiat Punto HGT, MG ZR 160, Peugeot 206 GTi, Seat Ibiza FR, sau Opel Corsa Sri.

S-a tot incercat, imediat dupa aparitia acestui model, acreditarea ideii potrivit careia Colt turbo ar fi un Evo in miniatura. O paralela in genul Ferrari - Alfa Romeo. Performantele sportive ale CZT (varianta turbo a CZ3) o indreptatesc la un astfel de titlu, dar sunt destule detalii care ii dau mai degraba un aer de „hot hatchback“.

In linii mari, CZT este un produs derivat din Colt-ul in 3 usi, o masinuta cuminte, cu motoare perfecte pentru o masina de oras. Ce are insa in plus versiunea CZT? Elementul esential il constituie motorul. 1.500 de centimetri cubi, MIVEC, 4 cilindri, 16 valve. Pana aici nimic senzational. Acest motor exista si pe CZ3 Invite. Ei bine, acestui propulsor i-a fost facut un implant cu un turbocompresor si intercooler care ridica puterea de la 109 la 150 de cai, in timp ce cuplul motorului creste de la 145 la 210 Nm. Iar aceste doua trasaturi transforma brusc micul vehicul care cantareste sub o tona, ceea ce trebuie sa recunoastem ca obliga la o di-namica buna. In principiu, senzatia de nervozitate pe care o capata CZT in momentul in care intra in functiune turbina se poate transcrie pe hartie cu o cifra: 8 secunde de la 0 la 100 km/ora.

Adica devine o masina care nu-si mai incape in piele (si nici pe sosea) si simte nevoia de spatiu, fiind dispusa chiar sa ajunga pana la 210 km/h. E drept ca, in zona de 3.000 de rotatii pe minut, CZT este o masina banala, si uneori cele doua secunde necesare escaladarii de la 3.000 la 6.000 de rotatii (punctul de putere maxima) par sa treaca foarte greu. Insa, odata dezlantuiti, caii-putere iti lasa adrenalina sa-si faca de cap. Stabilitatea a fost si ea ajustata pe masura. In primul rand, functioneaza sistemul MASC, care rezolva micile zvacniri ale trenului spate. Jantele au fost marite la 16 inci, iar pneurile „latite“ la 205. Confortul este unul de tip sportiv, cu scaune cu profil sport, volan in doua culori, pedale de aluminiu, cadrane de bord asemenea. Consumul declarat este de 8,6 litri la suta, mixt, insa, daca va cade piciorul greu pe acceleratie, uitati aceasta valoare.
Concluzia nu poate fi decat una singura: CZT nu este o masina de oras, ci una foarte sportiva si in nici un caz nu trebuie sa incapa pe mana oricui. Pretul este cu 5.000 de euro mai mare decat cel al modelului CZ3 1,1 Inform, dar merita. Important este sa stiti ce vreti sa faceti cu ea.