FC Barcelona si Manchester United vor beneficia de efecte economice pozitive, cum ar fi cresterea cotei echipei, premii in bani, contracte de sponsorizare, drepturi de televizare, cresterea vanzarilor la bilete. In cazul in care se claseaza pe locul al doilea, una dintre aceste echipe va castiga cel putin 65 milioane de euro.

Profesorul Chadwick a constatat ca finala din 2009 va genera un profit economic superior celui de anul trecut – 310 milioane de euro, comparativ cu 267 de milioane de euro. El considera ca situatia economica globala actuala este un factor pozitiv cheie in acest sens, deoarece a creat in economia europeana o noua comunitate de iubitori ai fotbalului si de companii, cu o putere de cumparare de 25 de milioane de euro.

"Este vorba de persoane care nu erau pasionate anterior de UEFA Champions League si care cauta modalitati de distractie care sa le distraga atentia de la conditiile economice dificile. De asemenea, este vorba de companii care cauta cel mai bun raport calitate-pret si vizibilitatea oferita de finala UEFA Champions League, cum sunt cele care investesc in publicitate. Aceasta tendinta a economiei a fost deja identificata si la alte evenimente sportive majore in 2009, cum ar fi NFL Superbowl, unde au crescut atat numarul de privitori, cat si bugetele de publicitate din 2008 in 2009, transformandu-l intr-unul din cele mai mari evenimente de acest gen, din istoria sa”, se arata in raportul Mastercard.

Meciurile recente dintre mari cluburi, desfasurate in UEFA Champions League, au aratat, de asemenea, un interes crescut. De exemplu, atunci cand Real Madrid a jucat impotriva FC Liverpool, 42% dintre telespectatorii din Spania au urmarit meciul in momentul de varf. Similar, 34% dintre telespectatorii din Anglia au vizionat meciul dintre FC Chelsea si FC Liverpool in momentul de varf.

Castig de 45 mil. euro pentru Roma

Conform studiului MasterCard, Roma urmeaza sa castige peste 45 de milioane de euro in urma gazduirii finalei din 2009. Acest boom economic va rezulta din cresterea pe termen scurt inregistrata in comert, din cheltuielile iubitorilor de fotbal in baruri, cluburi, magazine, hoteluri, locuri de atractie turistica, librarii si in incinta Stadionului Olimpic, alaturi de cheltuielile realizate de sponsori si de companii pentru activitati de marketing in oras.

De asemenea, capitala italiana va inregistra si o crestere pe termen mai lung, datorita dezvoltarii turismului si sanselor sporite de a gazdui pe viitor evenimente majore.

Citeste si:

Castigul de 45 de milioane de euro pentru Roma este comparabil cu cele 44,5 milioane de euro castigate de gazda din 2008 – Moscova, si cu cele 26 de milioane, cat a estimat un studiu anterior MasterCard ca a castigat Atena in 2007.

Usoara crestere inregistrata de Roma, in comparatie cu Moscova este datorata localizarii centrale a capitalei italiene, fata de alte zone din Europa. In acelasi timp, trebuie sa luam in calcul un anumit nivel de austeritate, deoarece o parte dintre fanii fotbalului a ales sa vada finala din 2009 acasa, decat sa calatoreasca la Roma.

"Ceea ce promite sa fie o competitie intre cele mai mari echipe din lume este, de asemenea, un stimulent major pentru economie. Finala UEFA Champions League demonstreaza ca mega-evenimentele sportive pot depasi conditiile economice dificile din prezent, datorita impactului lor emotional urias”, a declarat profesorul Chadwick.

Barcelona si Manchester pot, de asemenea, sa castige

Orasul clubului castigator poate beneficia de aproximativ 15 milioane de euro in urma finalei din 2009. Suma se va resimti intr-un impact pozitiv asupra economiei, ca urmare a cresterii vizibilitatii si a imbunatatirii imaginii si a reputatiei orasului. Acestea vor duce la dezvoltarea turismului si a increderii consumatorilor, ceea ce presupune o crestere a cheltuielilor, dupa ce barurile, restaurantele, magazinele si librariile s-au bucurat de o crestere pe termen scurt datorita calificarii in finala.

"Finala UEFA Champions League este cel mai mare meci de fotbal din 2009 in ceea ce priveste interesul manifestat in Europa si in intreaga lume. Este, pur si simplu, o experienta de nepretuit pentru fani, fie ca fac o excursie la Roma, fie ca privesc meciul acasa, cu prietenii sau familia. Studiul nostru arata ca pasiunea pentru fotbal este mai presus de suisurile si coborasurile economiei si, mai mult, duce la o crestere pentru unele segmente ale economiei”, a afirmat Paul Meulendijk, Head of Sponsorship, MasterCard Europe.