Cotatia petrolului atinsese joi cel mai redus nivel din ultimele doua luni, 61,15 dolari pe baril (dpb), dupa ce datele oficiale americane au aratat ca nu este necesar ca Statele Unite sa recurga la rezervele strategice de combustibili, transmite Reuters. Analistii care au estimat ca pretul petrolului va continua sa creasca isi bazasera predictiile tocmai pe faptul ca Statele Unite isi vor diminua rezervele petroliere. Pretul petrolului brut scade, in primul rand, datorita reducerii nivelului de comenzi, se arata intr-un sondaj realizat de Bloomberg. In cadrul acestui sondaj au fost intervievati 41 de analisti, 24 au raspuns ca tariful petrolului va continua sa scada saptamana viitoare, 11 au afirmat ca va creste, iar 6 considera ca nu se vor inregistra mari schimbari. Un alt factor al scaderii pretului la petrol il reprezinta si faptul ca americanii au crescut importurile de carburanti.

La nivelul intregii saptamani, pretul a scazut cu 6,7%, iar cel al benzinei cu 13%. Importurile americane de combustibili au inregistrat cel mai mare nivel din 1990, potrivit unui raport al Departamentului pentru Energie.

Apelul lui Bush, coroborat cu pretul mare al petrolului, au condus la o diminuare a consumului de carburanti in randul populatiei din Statele Unite, diminuare cu aproximativ 3% in comparatie cu anul trecut, eliminandu-se temerile ca Statele Unite s-ar putea confrunta cu un deficit de carburanti. Media consumului zilnic a fost in ultimele 4 saptamani de 19,9 milioane de barili pe zi. Natiunea americana utilizeaza 25% din cantitatea mondiala de petrol. Rafinariile au functionat in aceste zile la 69,8% din capacitatea totala, cu 16,9% sub capacitatea de saptamana trecuta. Este cel mai scazut nivel de functionare din ultimii 6 ani. Chiar daca piata americana a petrolului a depasit nivelul record de 70,85 dpb de la sfarsitul lunii august, aceasta perioada s-a confruntat cu cele mai mari cotatii din ultimii 20 de ani. Aceasta situatie se resimte asupra cursului valutar international si asupra marilor consumatori, fiind afectat ritmul de dezvoltare economica a intregului mapamond.

Unii dintre cei mai mari perdanti ai "crizei" petroliere sunt jucatorii din industria auto. Producatorii de autovehicule din SUA pierd bani si cota de piata intrucat consumatorii se orienteaza tot mai mult catre masinile care economisesc benzina, masinile hibrid si cele pe motor Diesel. Chiar daca vehiculele hibrid sunt mai scumpe fata de cele normale, ele intra tot mai mult in atentia cumparatorilor, nivelul de masini sport vandute in luna septembrie scufudandu-se practic. Vanzarile Ford-ului Explorer au cazut cu 58% in septembrie fata de luna anterioara, Chevy TrailBlazer a cazut 24%, iar Tahoe 56%. Ziua de ieri de la Bursa new-yorkeza a consemnat insa o revenire treptata a pretului petrolului la valori ascendente, ajungand la valoarea de 62,20 de dolari pe baril.