Cu un cost de 900 de milioane de euro, acest gigantic vas de croaziera, sub comandat de compania americana Royal Caribbean, poate transporta pana la 6.360 de pasageri si 2.000 de membri ai echipajului, scrie NewsIn.

STX Finlanda, o filiala a constructorului naval sud-corean STX, urmeaza sa livreze nava catre compania americana in cursul unei ceremonii ce se va desfasura miercuri in portul Turku, din sud-estul Finlandei. Apoi, Oasis of the Seas urmeaza sa traverseze Atlanticul pentru a ajunge pe coasta de est a Statelor Unite, de unde va intreprinde, la 1 decembrie, primul sau voiaj in scop turistic, de la Fort Lauderdale in Haiti. (Citeste aici mai multe despre Haiti)

Royal Caribbean sustine ca nava este "cea mai inovatoare si mai originala construita vreodata, in care zonele sale de divertisment sunt ca niste sate pe mare". Destinat tinerelor familii, dar si celor mai in varsta, clientii obisnuiti ai croazierelor de acest tip, Oasis of the Seas isi doreste sa fie mai mult un centru de relaxare decat o nava de croaziera traditionala, care se depalseaza de la o escala la alta.

Intr-un interviu publicat pe pagina de internet a companiei, patronul Royal Caribbean, americanul Richar Fain, in varsta de 62 de ani, spune ca imaginea pensionarului bogat, petrecandu-si ziua pe punte langa piscina, este o falsa impresie. "Media de varsta a pasagerilor nostri este de 44 de ani. Nu cred ca asta inseamna ca sunt batrani, nu-i asa?", se intreaba el.

Aceasta noua nava de divertisment pune la dispozitie o piscina cu valuri pentru surf, un parapet pentru escaladari, o tiroliana montata deasupra promenadei, asigurand astfel o varietate de activitati, incat pasagerii pot ramane toata croaziera la bordul navei, daca doresc. Relaxarea este asigurata si de piese de pe Broadway si de spectacole pe gheata. In spatiile publice ale navei, care ocupa nu mai putin de 40% din suprafata vasului - un record potrivit companiei proprietare - umbra este asigurata de arbori adevarati.

Giganticul vas are 16 punti, o inaltime de 65 de metri de la linia de plutire, o lumgime de 360 de metri si o latime de 47 de metri. Nava depaseste cu 32 de metri Freedom of the Seas care detinea pana acum recordul de lungime pentru un vas de croaziera.

Royal Caribbean a comandat vasul Oasis of the Seas in 2006 si o nava geamana, Allure of the Seas, un an mai tarziu. Replica va fi livrata in toamna anului 2010. Dupa ce a fost efectuata comanda, criza a afectat insa in mod brutal sectorul maritim.

Chiar si in prezent, la sfarsitul lunii octombrie, mai erau disponibile locuri pe Oasis of the Seas pentru calatoria inaugurala de patru zile din decembrie, in timp ce STX, singurul constructor naval finlandez specializat in vase de mari dimensiuni, nu mai are comenzi, iar lucratorii sunt amenintati cu somajul.

Totusi, croazierele nu mai sunt in prezent numai apanajul celor bogati, ele fiind din ce in ce mai populare in randul tinerelor familii, care au descoperit pe aceste mari vase de croaziera veritabile cluburi plutitoare de vacanta.

Piscine, pationare, bowling, sali de sport, terenuri de tenis, minigolf, simulatoare de formula 1, ziduri pentru escaladare, sali de spectacole si cazinouri - modalitatile de divertisment abunda la bordul acestor vase. Copiii pot fi incredintati animatoarelor, iar parintii pot savura relaxati un cocteil si mancaruri alese la restaurante sau pot sa se plimbe prin galeriile comerciale.

"Cererea pentru croaziere a cunoscut o crestere semnificativa in ultimii ani si s-au regasit tot mai mult printre ofertele turistice dintre America de Nord si Europa", observa Sandra Carvao, director adjunct al departamentului pentru studirea tendintelor pietei din cadrul Organizatiei Mondiale pentru Turism.

Din 1990 pana in 2008, numarul clientilor de croaziere din intreaga lume a crescut de la 3,7 milioane la 13 milioane, avand o cresterea anuala de 7,4%, potrivit Asociatiei americane Cruise Lines International Association (CLIA), formata din 24 de companii care organizeaza croaziere. In plus, durata calatoriilor tinde sa fie mai lunga, de la 6,7 zile in 1981, la 7,2 zile in 2008, potrivit CLIA.

Unul dintre motivele pentru aceasta crestere in popularitate a croazierelor se datoreaza ofertelor, considera Carvao. "Familiile stiu, in mare, cat vor cheltui in cursul unui voiaj. O croaziera costa, in medie, 900-1000 de euro pe saptamana de persoana, iar copiii nu platesc nimic pana la varsta de 18 ani", spune Erminio Eschena, director general al filialei din Franta a companiei italiene MSC (Mediterranean Shipping Company), numarul doi mondial in domeniul croazierelor. In plus, contrar satelor de vacanta sau unui hotel, care sunt prin esenta statice, vasul se deplaseaza si permite vizitarea mai multor destinatii.



Moda croazierelor
, care a pornit din Statele Unite in anii '70 prin calatorii in Caraibe si Bahamas, iar apoi in Mexic, a cucerit treptat Europa, cu voiaje in Mediterana, Marea de Nord si Marea Baltica, iar apoi catre Oceanul Atlantic. Acum si asiaticii incep sa prinda gustul acestor croaziere, atrage atentia Carvao. In majoritatea cazurilor, turistii prefera sa ramana in zona lor geografica de origine.

Pentru a se deschide catre o clientela mai putin instarita, companiile au investit in pacheboturi gigantice precum Queen Mary 2, livrat companiei americane Carnival in 2003, sau precum Freedom of the Seas, livrat in 2006 pentru compania americano-norvegiana Royal Caribbean International. O astfel de strategie a fost binevenita pentru santierele navale europene specializate in nave gigantice, precum cele ale STX-Europa - actionar majoritar al fostelor santiere Atlantic de la Saint-Nazaire, in Franta - sau ale italienelor Ficantieri.

In 2008, operatorii de croaziere au cheltuit 5,2 miliarde de euro pentru construirea si intretinerea navelor, potrivit unui raport al European Cruise Council, care reprezinta companiile europene. Intre 2009 si 2012, 38 de noi vase ar trebui sa fie livrate in intreaga lume si valoreaza in jur de 16 miliarde de euro.

In replica la croazierele pe mastodonti ai marii, exista si excursii de nisa, cum ar fi cele pentru cei foarte bogati, pentru homosexuali sau pentru cei pasionati de fauna antarctica, a explicat Carvao.

Citeste si Cele mai cunoscute croaziere tematice din lume

Turismul de croaziera isi va injumatati ritmul de crestere, in 2009

Destinatii care nu mai sunt periculoase pentru turisti

Destinatii care nu mai sunt periculoase pentru turisti