Acordul interguvernamental, care va fi valabil 50 de ani, armonizeaza prevederile europene cu cele ale Turciei in interesul asigurarii unui cadrul legislativ unitar si competitiv pentru gazoduct. Totodata, prin acord este infiintat Nabucco International Board, institutia care va asista si supraveghea investitia, informeaza NewsIn.

Semnatarii acordului vor fi reprezentati in aceasta structura, alaturi de guvernul german si reprezentanti ai Bancii Europene pentru Investitii, ai Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, Comisia Europeana si de International Nabucco Gas Company, care vor avea statut de observatori.

Proiectul Nabucco, lansat in 2002, prevede construirea unui gazoduct care va transporta anual pana la 31 de miliarde de metri cubi de gaz provenind din Asia Centrala in special spre Uniunea Europeana. Gazoductul ar urma sa intre in functiune in 2014, iar costul sau este estimat la 7,9 miliarde de euro, insa specialistii sunt de parere ca banii vor fi greu de gasit, din cauza crizei financiare globale.

Nabucco este contracarat de eforturile Federatiei Ruse de a construi, la randul sau, South Stream, gazoduct proiectat sa lege Rusia de Europa pe sub Marea Neagra ocolind Ucraina. Unele dintre tarile participante la Nabucco si-au dat acordul si pentru implicarea in constructia South Stream, intre ele numarandu-se Bulgaria, Austria, Ungaria si, de curand, Turcia.

Potrivit planurilor initiale ale consortiului Nabucco, gazoductul ar urma sa aiba ca tari furnizoare, intr-o prima faza, Azerbaidjan, Turkmenistan si Kazahstan, ca mai tarziu sa fie luate in considerare si Iran sau Irak, pentru o capacitate de 31 de miliarde de metri cubi.

Din consortiul Nabucco fac parte, cu cate o parte egala de 16,67%, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (Romania), Botas (Turcia) si RWE (Germania). Azerbaidjan, Georgia, Turcia si Egipt au semnat in luna mai un acord privind grabirea constructiei de conducte din zona, inclusiv Nabucco, iar UE este dispusa sa aloce acestui proiect cateva milioane de euro.

Mai exact, in mai 2009, Parlamentul European a aprobat acordarea a 200 de milioane de euro pentru finantarea unor etape pregatitoare pentru proiect, cu conditia ca stadiul de implementare sa inceapa pana la sfarsitul anului 2010.