Lars Olofsson (foto), care anterior a lucrat pentru Nestle, a venit la conducerea companiei in 2009, intr-o perioada dificila, marcata de scaderea cotei de piata, agitatia actionarilor, cand clientii principali nu mai reprezentau o prioritate.

Imediat dupa preluarea carmei, Olofsson a initiat o schimbare radicala de strategie pentru pietele din Franta, Spania, Belgia si Italia. Mai exact, este vorba despre orientarea catre rebranding-ul si remodelarea magazinelor, introducerea de marci adaptate situatiei economice si utilizarea imensei sale forte de cumparare pentru a obtine preturi de achizitie mai competitive.

Procesul initiat de Olofsson a fost unul costisitor si a marcat rezultatele companiei din 2009: profitul net s-a prabusit pana la 385 de milioane de euro de la 1,3 miliarde de euro in 2008, iar vanzarile nete consolidate au scazut pana la 86 de miliarde de euro. De asemenea, nici la capitolul cota de piata nu s-a inregistrat un avans semnificativ.

“Vom vedea anul acesta rezultatele muncii de pana acum – atat ca vanzari, cat si ca profit”, a declarat Olofsson. “Toate acestea ne vor inlesni o mai buna pozitie in viitor”, a adaugat seful Carrefour.

Pe masura de lucrurile se vor stabiliza, Olofsson are in plan sa investeasca in China, Brazilia si India. Insa in pietele unde perspectivele sunt mai putin sigure, grupul ar putea sa dea inapoi.

Precedentul a fost creat inainte de venirea sa la conducere, Carrefour parasind pietele din Japonia, Elvetia si Mexic. Sub conducerea sa, Carrefour a renuntat si la Rusia si si-a restrans operatiunile din sudul Italiei, Portugalia si Belgia, unde tocmai a incheiat intelegeri cu sindicatele pentru a efectua concedieri si a vinde unele magazine. Urmatoarea la rand ar putea fi Thailanda, unde Carrefour fusese pionier, pierzandu-si intre timp pozitia de lider.

Fondata in 1959, conceptul de hipermarket este legat de numele sau, retailerul fiind primul care a deschis un astfel de magazin intr-o localitate din sudul Capitalei, in 1963. Compania s-a extins mai apoi prin fuziuni si achizitii - un pas important fiind deal-ul incheiat cu grupul francez Promode din 1999 -, dar si prin crestere organica.

In prezent, Carrefour este cel de-al doilea mare retailer la nivel global, in urma magazinelor Wal-Mart, si lider in Europa, avand in portofoliu magazine ale caror formate variaza de la supermarketuri de cartier si discountere (magazine cu produse de prim nivel) pana la hipermarketuri. “Nu exista un al distribuitor care sa aiba o asemenea anvergura geografica”, spune Olofsson.

Cu toate acestea, seful Carrefour are multe de facut. Conform unui sondaj recent de opinie realizat de Posternak-Ipsos pe tema perceptiei pe care consumatorii o au despre retailer, Carrefour s-a clasat pe locul al 19-lea, fiind devansat de competitori precum Intermarche, Auchan, Leclerc, Casino si Systeme U.

“E corect daca spunem ca pozitia lor ca <<valoare nationala>> s-a diminuat pe fondul politicii agresive de preturi ale competitiei”, este de parere Bryan Roberts, seful departamentului de cercetare in cadrul Planet Retail din Londra. Olofsson insusi este precaut in ceea ce priveste optimismul.

“De cateva luni incoace, Franta a fost o piata stabila in termeni de consum si nu vad de ce s-ar schimba semnificativ in urmatoarele sase luni”. Pe termen lung insa, motorul de crestere a veniturilor vor fi pietele emergente.

In aceasta privinta, Olofsson a declarat ca este “deschis” achizitiilor in China, in ciuda temerilor privind slabirea pietei de real-estate – majoritatea spatiilor pentru magazine sunt inchiriate. Brazilia, mai crede CEO-ul retailerului, va deveni a doua mare piata pentru Carrefour, dupa Franta. Cat despre Statele Unite ale Americii, francezii au deschis cateva magazine in Philadelphia si New Jersey la inceputul anilor ’90, insa s-a retras pe fondul respingerii modelului de hipermarket de catre americani.

Tesco, cel mai mare retailer alimentar din Marea Britanie, a intrat pe piata americana in 2007 si a intampinat dificultati in penetrarea pietei competitive din SUA. “Au mult curaj, le doresc succes”, spune Olofsson. “Nu exclud SUA, dar astazi prioritatea absoluta este Franta si tarile din jur”, a explicat CEO-ul, adaugand ca o reevaluare a strategiei la scara larga va avea loc dupa intarirea pozitiei pe piata originara.