Indicele sentimentului consumatorilor si al mediului de afaceri din zona euro a crescut de la 98,4 puncte la 98,7 puncte in luna mai, conform unui raport publicat, scrie NewsIn.

Aceasta crestere a venit ca o surpriza, dupa ce specialistii estimau o scadere a increderii consumatorilor, la 98,1 puncte, conform mediei celor 25 de economisti intervievati de Bloomberg.

Indicele este calculat de Comisie pe baza chestionarii a 130.000 de manageri si 40.000 de consumatori si a fost realizat in primele doua saptamani ale lunii.

Deprecierea de 15% a monedei unice in fata dolarului de anul acesta a dus la cresterea competitivitatii exporturilor europene peste granita, in timp ce economia mondiala a continuat sa-si revina dupa recesiune. Daca divizia de lux Audi din cadrul trustului Volswagen a crescut productia, in schimb criza datoriei publice din Grecia a erodat increderea investitorilor si a fortat guvernele tarilor europene sa ia masuri pentru reducerea deficitelor bugetare.

Increderea investitorilor din Germania a scazut dramatic in luna iunie.

"Indicatorii sentimentului pietei si-au depasit deja varful", a declarat Christoph Weil, economist in cadrul Commerzbank din Frankfurt. "Zona euro s-ar putea sa piarda putin din avantul initial, dupa un trimestru doi in crestere, dar nu va fi o pierdere dramatica", a adugat economistul.

Moneda unica a redus marti din declinul in fata dolarului american, dupa publicarea raportului CE, fiind cifrat la 1,2203 dolari la Londra, in usoara scadere, cu 0,6%, fata de cotatia de 1,2177 dolari/euro de mai devreme.

Masura etalon a increderii consumatorilor europeni a inregistrat o crestere de la -18 in luna mai, la -17 in iunie, conform raportului, iar sentimentul in randul producatorilor industriali s-a mentinut stabil la -6 in luna iunie, in timp ce increderea sectorului constructii a inregistrat o scadere de la -28, la -30 in iunie.

Desi revigorarea exporturilor a contribuit la revenirea economica in zona euro, aceasta revenire da semne de slabiciune. Šomajul a atins cel mai ridicat nivel al ultimilor 12 ani in aprilie, iar expansiunea sectoarelor serviciilor si productiei industriale a incetinit pentru a doua luna consecutiv in iunie, in timp ce increderea consumatorilor din Germania a scazut cel mai mult din octombrie 2008 si pana in prezent.