Pentru a convinge cetatenii de importanta mentinerii inflatiei monedei europene sub control, Banca Centrala Europeana (BCE) a lansat un pachet educational ce cuprinde un film de animatie cu doua personaje, Anna si Alex, doi copii care iubesc stabilitatea preturilor, transmite EU Observer.

Proiectul, care va fi lansat in toate capitalele din zona euro si pe site-ul BCE, ii va prezenta pe cei doi euro-copii, Alex si Anna, invatandu-i pe cei de varsta lor din uniunea monetara despre virtutile stabilitatii preturilor. Modul in care au fost desenati cei doi euro-copii este secret, dar informatii neoficiale de la BCE, preluate de „Financial Times“, ii descrie pe cei doi ca „avand figuri inteligente, pozitive si alura de sportivi“. Campania incearca sa convinga cetatenii din cele 12 state din zona euro asupra avantajelor mentinerii inflatiei si deflatiei sub control.

Totusi, BCE ar trebuie sa se focalizeze mai mult asupra Europei de Est, ultimele semnale dinspre acea zona indica o crestere a opozitiei noilor state membre fata de adoptarea monedei unice. Populatia din aceste tari se teme ca preturile vor creste substantial in momentul in care vor trece la euro. Kazimierz Marcinkiewicz, premierul Poloniei, a afirmat ca intentioneaza sa tina un referendum asupra introducerii monedei unice in 2009, argumentand ca referendum-ul ar fi „o idee buna pentru intarirea directa a democratiei“.

Sustinerea unui referendum nu convine insa Bruxelles-ului, Joaquin Almunia, comisar pentru afaceri economice si monetare, recomandand Poloniei evitarea unei asemenea masuri, mai ales ca Polonia este obligata sa introduca moneda unica prin tratatul de aderare la UE. Si alte noi state au inceput sa isi arate nemultumirile fata de euro, jumatate de estonieni nefiind de acord cu aderarea la zona euro. Potrivit unui post de radio danez, aproape jumatate din populatia noilor state nu este de acord cu aderarea la uniunea monetara.