Totul este fixat: ce sa vand, cand sa vand, cui sa vand. Elementul cheie lipsa fiind: cum pot sa vand?!

Pentru a putea raspunde la intrebarea “cum pot sa vand?!”, trebuie sa stabilim mai intai ce este comertul online sau procesul de vanzare in sine, astfel cum este el reglementat de legislatia aplicabila. Iar aceasta definitie poate fi extrasa din art. 2 al Legii nr. 365/2002 - legea comertului electronic.

Prin urmare, comertul online nu reprezinta altceva decat un serviciu al unui furnizor, destinat consumatorilor, serviciu oferit prin intermediul unor mijloace electronice, care urmareste un folos patrimonial, care nu necesita prezenta partilor si care este oferit la cererea consumatorului.
Revenind la intrebarea de mai sus “Cum pot sa vand online”, legea amintita prevede: ca "furnizor de servicii poate fi orice persoana fizica sau juridica ce pune la dispozitia unui numar determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu al societatii informationale."

Ca atare, comertul online, asa cum este el definit, poate fi intreprins si de o persoana fizica sau de o persoana juridica.

In ce priveste persoana juridica, situatia cea mai des intalnita in practica consta in crearea unei societati comerciale (S.R.L., de cele mai multe ori), societatea care sa poata activa, conform statutului sau si codurilor CAEN alese, in comertul online si pentru vanzarea produselor vizate. Spre exemplu, o societate comerciala nu poate vinde online electronice, daca codurile CAEN (activitatea pentru care a fost practic avizata) din statutul sau nu ii permit.

Citeste si:

In ce priveste persoana fizica, de cele mai multe ori trebuie sa avem in vedere OUG Nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, fiecare forma de activitate avand specificul ei. Aceasta forma de comercializare se regaseste de cele mai multe ori in cadrul celor care au o anumita pregatire (spre ex., programator), OUG 44/2008 precizand conditiile ce trebuiesc indeplinite pentru fiecare forma juridica in parte.

Hotararea de a comercializa online ca persoana juridica sau ca persoana fizica apartine fiecarui antreprenor in parte, fiecare forma juridica aleasa avand in acelasi timp dezavantajele si avantajele ei. Insa, indicat ar fi ca aceasta decizie sa fie bazata prin analizarea tuturor elementelor (fara a ma referi aici la aspectul legal), intrucat daca pentru un scriitor sau un programator este mai usor sa-si comercializeze operele ca persoana fizica autorizata (P.F.A.), nu aceeasi situatie o gasim in cazul vanzarilor de electronice, unde o societate comerciala poate castiga increderea clientilor mult mai usor.

Cristian Barcan este avocat in cadrul Baroului Bucuresti U.N.B.R . In calitate de colaborator al site-ului CJO.ro, Cristian Barcan a acordat consultanta juridica in peste 2000 de cazuri.