Modul in care reusim sa utilizam eficient acesti bani tine pana la urma de pragmatismul fiecarei companii, care, pe baza informatiilor pe care le are la indemana, poate face o analiza comparativa foarte atenta privind costurile unei astfel de finantari raportate la costurile implicate de utilizarea celorlalte surse de finantare existente pe piata (banci, fonduri de investitii etc.)

Ce informatii concrete avem despre fondurile europene pentru investitiile private si de unde pornim cand vrem sa alegem cea mai buna solutie de finantare?

In primul rand, incep cu precizarea ca nu orice tip de activitate sau investitie poate sa beneficieze de fonduri europene nerambursabile. Intotdeauna exista niste conditii de calificare/eligibilitate, diferite de la un program de finantare la altul, in care, finantatorul pur si simplu bifeaza, cu da/nu, situatia concreta a intreprinderii. Criterii precum: profit in ultimul an financiar incheiat, lipsa datoriilor la stat, un anumit cod CAEN sunt printre cele mai frecvente conditii initiale de eligibilitate impuse.

Un alt aspect important pentru ca proiectul sa fie viabil atat la depunere cat si ulterior, pe parcursul implementarii, este sustenabilitatea financiara a companiei sau cash-flow-ul. Companiile trebuie sa aiba o situatie financiara stabila, astfel incat sa poata asigura partea de co-finantare a cheltuielilor, dar si sa sustina investitia pana la rambursarea sumelor.

Pentru ce companii ar putea fi utile fondurile europene? In primul rand, pentru companiile care au identificat o nevoie de finantare reala si imediata pe care nu o pot acoperi in totalitate sau in parametri doriti din resurse financiare proprii si/sau nu o pot sustine intr-o perioada de timp optima.

Aceste nevoi de finantare se pot referi la:

• Achizitionarea unor echipamente de productie noi, in vederea cresterii productivitatii, modernizarii proceselor de fabricatie, eficientizarii activitatii
• Constructia, extinderea sau modernizarea unei hale de productie
• Apelarea la servicii specializate de consultanta pentru dezvoltarea unui plan de afaceri in vederea implementarii unei noi linii de business sau extinderea si diversificarea celor actuale
• Analiza pietei sau a industriei si dezvoltarea unei strategii de marketing in vederea extinderii sau repozitionarii afacerii
• Achizitionarea de echipamente IT si dezvoltarea de site-uri de prezentare
• Dezvoltarea de software de vanzare online si sisteme integrate de tip ERP/CRM
• Imbunatatirea eficientei energetice prin achizitia de instalatii si echipamente care sa conduca la economisirea de energie

In cele ce urmeaza, ma voi opri si voi detalia posibilitati de finantare pentru cateva dintre exemplele enumerate mai sus, si nu intamplator, ci pentru ca la momentul de fata exista fonduri nerambursabile care finanteaza astfel de proiecte.

Asadar, in perioada imediat urmatoare, se acorda finantare europeana pentru IMM-urile care, fiind in diverse stadii de dezvoltare, dorind sa isi eficientizeze activitatea sau sa isi consolideze pozitia pe piata, apeleaza la un specialist sau un consultant de profil pentru dezvoltarea de diverse strategii si analize, cum ar fi:
• elaborarea de strategii pentru solutii inovative si crearea de noi produse/servicii/tehnologii;
• elaborarea de planuri de afaceri, studii de (pre)fezabilitate pentru implementarea de tehnologii ecoeficiente si competitive, precum si pentru crearea de produse competitive;
• elaborarea de studii si strategii de management, marketing, analize financiare, strategii de mediatizare si planuri de promovare pentru implementarea unui anumit proiect;
• elaborarea de strategii si planuri de dezvoltare si stimulare a resurselor umane in vederea extinderii afacerii sau implementarii unui anumit proiect;
• elaborarea de studii asupra protectiei proprietatii intelectuale;
• elaborarea de studii comparative pentru utilizarea unor instrumente si solutii informatice sau pentru un domeniu precizat;
• elaborarea de studii de evaluare si diagnostic pentru transferul afacerii

Pentru cine ar fi util un business plan sau o strategie de marketing? Incepand cu actionarii si managementul firmei pentru care un plan de afaceri bine facut poate fi modul cel mai eficient de a analiza si autoevalua afacerea si perpectivele de dezvoltare pe termen mediu si lung, si pana la obtinerea unei finantari de la banca, a unui credit de la furnizori sau chiar pentru aplicarea unui dosar de finantare pe fonduri europene.

Citeste si:

Planul de afaceri, cel care arata calea prin care viziunea unui antreprenor devine realitate, se bazeaza foarte mult pe strategia de marketing, chiar daca acest lucru nu este intotdeauna vizibil imediat si oricui. Contrar opiniei populare, strategia de marketing se refera mai putin la activitati promotionale, si mai ales la stabilirea punctelor cheie prin care compania intra in contact cu piata pentru a-si desfasura afacerea, precum si la integrarea tuturor elementelor care definesc traseul unui produs sau serviciu.

Orice companie are, deci, nevoie de strategie de marketing, dar nu orice companie are si resursele interne pentru realizarea ei. In cazul unui IMM a carui planificare bugetara fie nu include resurse de marketing, fie acestea sunt orientate cu precadere spre activitati tactice, apelarea la consultanta de marketing, de obicei pentru o perioada scurta si cu rezultate imediate, este calea cea mai rapida si cea mai eficienta de a obtine solutii strategice pe un subiect specific. Consultantul poate oferi in astfel de situatii o expertiza pe care compania nu o detine in cadrul propriei organizatii, si pe care, in plus, acum o poate obtine cu sprijinul unei finantarii nerambursabile.

Catalin Lascu, fondatorul firmei marketers.pro, ce ofera servicii de consultanta in marketing strategic este de parere ca „Strategia de marketing transfera rezultatele analizei factorilor externi si interni din mediul in care evolueaza compania (cei 5 C: companie, climat, clienti, colaboratori, competitie) in mixul de marketing. Acesta reprezinta coordonatele strategice pe care se va desfasura acea activitate. Dintre cei 4 P clasici ai mixului de marketing, trei sunt predominant strategici (Produs, Pret, Plasare = canale de distributie) si trebuie clarificati de la inceput in planul de afaceri, cel putin in aspectele de lunga durata. Mai mult, strategia de vanzari, inclusa in cea de marketing, este axata predominant pe acesti 3 P, un argument in plus ca momentul elaborarii ei sa coincida cu cel al elaborarii planului de business, fie ca vorbim de cel initial, de lansare a afacerii, fie de cele periodice din cursul desfasurarii afacerii. Al patrulea P (Promovarea) include in primul rand elemente strategice referitoare la managementul stadiului de dezvoltare a unui brand si la strategia de comunicare catre audiente, si abia mai apoi detalierea acestora in tactici de promovare in piata. Consultanta in marketing poate imbraca mai multe aspecte de la elaborarea de solutii de crestere a competitivitatii portofoliului existent de produse si abordarea unei noi piete sau a unui nou segment de piata pana la segmentarea pietei/canalelor de distributie, targetarea si pozitionarea a unui produs/brand nou, sau repozitionarea in piata a unuia existent etc”

Care sunt pasii pentru obtinerea unei finantari nerambursabile pentru consultanta?

Practic, compania care doreste acest tip de finantare trebuie sa parcurga urmatoarele etape:
1. sa verifice daca indeplineste conditiile de eligibilitate initiale
2. sa identifice nevoile de consultanta si sa estimeze costurile aferente prin discutii cu firme de profil din piata
3. sa dezvolte si sa depuna o cerere de finantare care sa fie in conformitate cu cerintele ghidului precum si la un nivel calitativ superior pentru a-si maximiza punctajul si a-si mari sansele de aprobare (intodeauna este o competitie intre proiecte in limita alocarilor financiare si cele cu punctaj mai mare castiga)
4. dupa evaluarea si aprobarea finantarii, sa incheie contracte de consultanta cu firme de profil pentru dezvoltarea efectiva a serviciilor prevazute in proiect
5. sa plateasca firma/firmele care au elaborat serviciile si sa intocmeasca si sa depuna cererea de rambursare pentru obtinerea efectiva in conturi a finantarii europene

Orice companie poate sa aleaga, in functie de necesitati, una sau mai multe din tipurile de servicii de consultanta mentionate mai sus, suma nerambursabila maxima care poate fi primita de la autoritatea finantatoare fiind de 170.000 ron, care inseamna 70% din valoarea cheltuielilor de consultanta platite.

Printre beneficiile unui astfel de proiect, pe langa strategia, planul sau analiza efectiv dezvoltate enumeram:

• Realizarea unei investitii in consultanta specializata care poate asigura companiei un avantaj competitiv in raport cu principalii concurenti (prin efectele pozitive care pot fi generate de masurile implementate ca urmare a consultantei acordate)
• Realizarea unei investitii in consultanta cu un efort financiar propriu semnificativ mai mic, prin obtinerea unei sume NErambursabile de pana la 170.000 lei pentru co-finantarea cu 70% a acestor cheltuieli
• Castigarea de experienta practica in accesarea si implementarea unui proiect cu finantare europeana, utila in viitoarele demersuri similare
• O evaluare mai buna a eligibilitatii companiei la criteriile legate de experienta relevanta in implementarea de proiecte similare la viitoarele competitii pentru finantare.
• Promovarea indirecta a firmei prin masurile de informare si publicitate care sunt obligatorii in cadrul proiectelor cu finantare europeana
• Un raport cost-beneficiu optim (este un proiect relativ mic, care nu presupune o implementare complicata - se face o singura cerere de rambursare - deci birocratia si riscurile de implementare sunt minime)

In contextul in care Romania este abia la prima perioada de programare in care beneficiaza de astfel de fonduri si se preconizeaza ca urmeaza cel putin inca 7 ani (bugetul 2014-2020) de astfel de finantari, parcurgerea unui proces de dezvoltare si implementare a unui proiect si obtinerea statului de “beneficiar de fonduri europene” este un avantaj important pentru orice IMM care doreste sa isi maximizeze veniturile si sa isi optimizeze costurile prin apelarea la astfel de surse de finantare.

Irina Zugravu este Senior consultant & Managing partner in cadrul VAPRO Romania si are o experienta de peste 10 ani in resurse umane, este manager de proiect si trainer acreditat.

Din 2007 este implicata activ in conducerea VAPRO Romania, companie de consultanta specializata in proiecte cu finantare nerambursabila, parte a grupului olandez VAPRO International, perioada in care a dezvoltat pentru clientii sai peste 120 proiecte, in valoare de 80 milioane euro, avand o rata de succes de peste 85%. Din 2012 este membra in Consiliul Director al Camerei de Comert si Industrie Romano-Olandeze.