Vlad Popa (foto), CEO al InternetCorp, publisherul wall-street.ro, spune ca avansul pietei de publicitate online este de 15-20% in primele trei luni din 2011. “Primul trimestru este mereu spectaculos pentru ca valorile sunt mici si cresterile sau scaderile sunt exagerate”, explica el.

Desi pe primul semestru al anului studiul realizat de IAB Romania si PwC indica o crestere de 10 mil. euro, CEO-ul InternetCorp spune ca piata de publicitate online s-a ridicat anul trecut la 16-17 mil. euro, excluzand jucatorii internationali care nu raporteaza cifre. “Anul acesta ne asteptam la o crestere de 10-15%”.

Dragos Stanca, managing partner Q2M si co-fondator al Publyo, spune ca vanzarile din online pe primul trimestru al anului au fost “sub asteptari”. “Inceputul de an nu a fost senzational. Probabil ca majoritatea clientilor care lucreaza prin agentii au avut cu 15-20% mai putine campanii decat in perioada similara a anului trecut. In cazul Q2M, am compensat aceasta scadere prin clienti directi, care vin tot mai mult spre online si proiecte speciale”, spune Stanca pentru wall-street.ro.

El considera ca jucatorii globali prezenti pe piata din Romania (Google, Yahoo, Facebook – n.r.) vor “musca o felie” din ce in ce mai consistenta din “prajitura” publicitatii online. Estimarea fostului sef al diviziei online a Realitatea-Catavencu indica o piata ce va depasi 20 mil. euro anul acesta, in conditiile in care, in 2009, conform studiului realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers, piata a ajuns la un nivel de 17 mil. euro si pe primul semestru al anului precedent a fost de 10 mil. euro. La acest studiu nu au participat insa jucatorii internationali care, dupa mai multe voci din piata, acopera “milioane sau chiar zeci de milioane de euro”.

Stanca considera relevanta si cota din bugetul alocat in mixul de media pentru online – “acum este adesea doar 5% dar, inevitabil, va depasi 10%. Eu cred ca acest lucru se va intampla, pe alocuri, chiar de anul acesta”, spune el.

Primul trimestru al anului nu este foarte relevant in ceea ce priveste estimarea pietei din anul respectiv, considera Calin Rotarus, director general al ArboInteractive. “Exista bugete din anul precedent sau agentii si clienti care nu si-au finalizat bugetele sau negocierile. Nici 2011 nu face exceptie din acest punct de vedere; desi bugetele din primul trimestru au fost mai mici decat estimarea de crestere a pietei, eu personal imi mentin optimismul in ce priveste acest an”, spune pentru wall-street.ro Rotarus.

Ceva mai optimist decat Dragos Stanca, Rotarus ar descrie intr-un cuvant primul trimestru ca evoluand “binisor”.

Estimarea lui pentru piata de publicitate online in 2010 este de 20 de milioane de euro (doar cei monitorizati in studiul mentionat anterior, fara jucatorii internationali – n.r.) iar pentru 2011 vede o evolutie de 20-30%.

Orlando Nicoara, director general Mediafax Group, spune ca piata de publicitate online a crescut pe primul trimestru al anului, dar “este greu de estimat in prezent cu cat”.

“Online-ul va fi, cel mai probabil, singurul mediu care va creste in 2011”, spune Nicoara care, in decembrie 2010, calcula pe blogul personal si ajungea la concluzia ca ponderea online-ului din intregul mix de publicitate va ajunge la 10% in 2011, in special “pe spinarea” scaderii printului/TV-ului si outdoor-ului.

Seful Mediafax Group considera ca piata s-a ridicat la nivelul de 18-20 mil. euro in 2010 si, spera el, va depasi 20 mil. euro pe anul in curs.

Marius Pahomi, head of MEC Interaction, spune ca investitiile in publicitate online ale clientilor gestionati de compania pe care o reprezinta au scazut usor pe primul trimestru din 2011 fata de prima jumatate a primului trimestru din 2010.

Principala cauza este scaderea consumului populatiei care a afectat negativ vanzarile clientilor nostri. Nu stim inca daca am ajuns sau nu punctul cel mai de jos al crizei, anul 2011 este incert din punct de vedere al evolutiei investitiilor media. Consideram ca o crestere poate avea loc intr-un scenariu optimist”, spune el, mai putin optimist.

El subliniaza ca, daca ar fi sa descrie intr-o singura sintagma piata de publicitate online din primul trimestru, ar spune ca a fost “sub asteptari - asta si pentru ca eram, poate, prea optimisti”.

Citeste si:

Desi studiul IAB si PwC indica o piata de 17 mil. euro in 2009, Marius Pahomi considera ca la nivelul acelui an piata a fost de 15,4 mil. euro. “In 2010 eu estimez un 17-18 mil. euro, iar pentru 2011 speram sa ajungem la un nivel de 21-22 mil. euro, in crestere cu 20%”, mai spune Pahomi.

Mihai Fanache, manager al Mediacafe, agentie ce se ocupa de vanzarea de publicitate pe site-urile Yahoo in Romania, spune ca piata de publicitate online s-a ridicat anul trecut la circa 18-20 mil. euro, nepronuntandu-se in ceea ce priveste evolutia pe primul trimestru. “Nu cred ca stie cineva la cat s-a ridicat. Noi, nu stiu de ce, nu am fost inclusi pana acum in studiul IAB+PwC”, spune Fanache.

Afecteaza piata locala cresterea Facebook si intrarea Google in Romania?

In ambele cazuri este vorba de un PR foarte bun care si-a aratat deja efecte, dar ce e mai semnificativ va urma, considera Calin Rotarus, de la ArboInteractive.

“In cazul Google, care este cel mai mare brand, cel mai mare motor de cautare etc. intrarea in Romania este un mesaj foarte puternic din multe puncte de vedere, nu numai din cel al publicitatii. In cazul Facebook, care este cel mai fierbinte subiect (iarasi, nu numai in ce priveste publicitatea), este vorba de un mesaj mai complex, care se refera la forta generatiei tinere, la reinventarea comunicarii dintre oameni si la regandirea comunicarii comerciale”, caracterizeaza el cele doua companii.

Orlando Nicoara subliniaza ca Google “isi vede de treaba, oricum aveau si inainte de intrare multe campanii si oricum nu au inceput sa miste foarte mult pe vanzari local, se intampla tot extern. Facebook creste rapid”, spune el.

Vlad Popa de la InternetCorp spune ca Google a fost mereu in piata. "Insa, da, zona de CPC a crescut mult in ultimii ani si ne asteptam sa aiba aceeasi tendinta. Ar mai fi de mentionat si Yahoo.ro, dar nu vedem aici o schimbare majora – partea de vanzari era prezenta de cativa ani prin Mediacafe. Facebook-ul castiga clienti si volume, la fel cum face in toate pietele din lume, dar inca nu are un model foarte clar si usor de folosit”, subliniaza el.

De o parere similara se arata si Mihai Fanache de la MediaCafe care subliniaza ca, intr-adevar, Facebook, in ciuda cresterii rapide pe piata locala, nu are inca o strategie clara si nu livreaza foarte bine publicitate. “Este un produs de publicitate destul de slab, pe ei ii intereseaza continutul”.

Marius Pahomi de la MEC Interaction spune ca intrarea Google in Romania nu a afectat in niciun fel vanzarile. “Produse importante nu sunt inca calibrate pe Romania, nu exista inca o echipa de vanzari si nici actiuni de impact major intreprinse in scopul educarii pietei pe zona de search marketing”, spune el.

Nici relatia lor cu agentiile de media nu este foarte buna, “in sensul ca ne raspund foarte greu sau deloc la solicitari”, subliniaza, nemultumit, Marius Pahomi.

De cealalta parte insa, Facebook este “vedeta online-ului”. Reteaua sociala creste de la o zi la alta reusind sa atraga din ce in ce mai multe bugete.

“Foarte putine sunt campaniile clientilor nostri care nu au Facebook inclus in mixul de comunicare. Datorita interesului in crestere din partea investitorilor in publicitate online am sesizat si o majorare a preturilor licitate”, incheie Pahomi.

Citeste si Romania, penultima in regiune la investitia per utilizator in publicitate online

Romania, penultima in regiune la investitia per utilizator in publicitate online

Romania, penultima in regiune la investitia per utilizator in...

Este randul tau! Cum consideri ca va evolua piata de publicitate online din Romania in 2011? Cum vor afecta Google sau Facebook acest segment?