Veniturile retelei de advertising au stagnat in 2010 la nivelul inregistrat in anul anterior. “Principala cauza pentru care nu am crescut a fost fluctuatia mare de personal – de exemplu, doi oameni buni, au fost «furati» de agentii de publicitate”, explica pentru wall-street.ro Adrian Stanescu, managing partner ThinkDigital Romania si Moldova. Compania are in Romania 7 angajati, in crestere de la 4 la inceputul anului precedent.

Pentru 2011 Stanescu se arata increzator si tinteste venituri de circa 500.000 euro, intrarea pe profit urmand sa aiba loc in 2012.

Parte din venituri, circa 10%, vor proveni anul acesta din business-ul derulat pe site-uri romanesti. Daca la inceputul lui 2010 compania controla platforme precum MySpace, Microsoft Advertising sau Oridian, fara o prezenta puternica pe site-urile romanesti, in prezent ThinkDigital a incheiat parteneriate cu circa 100 de site-uri autohtone.

Printre acestea se numara site-urile de sub umbrela GSP, Autobizz.ro, Autonova.ro, Realitatea.net, GoodFood.ro sau Miresici.ro.

Initial, Adrian Stanescu estima ca site-urile romanesti vor reprezenta circa 20% din business-ul companiei insa managerul companiei s-a lovit de cateva probleme – principala fiind greutatea cu care piata autohtona inoveaza si iese din tiparul “clasicelor bannere”.

Interviu WS: Thinkdigital a pus ochii pe site-urile romanesti si vrea profit in 2010

Interviu WS: Thinkdigital a pus ochii pe site-urile romanesti si...

“De exemplu, in afara, este o cerere imensa pentru engagement ad-uri – clipuri video cu elemente de interactivitate. In Romania, in prezent, am realizat doar o campanie de felul acesta pe Facebook, pentru Petrom. Suntem reprezentanti oficiali si autorizati ai Facebook in Romania si pot spune ca se vinde bine reteaua sociala, desi marjele noastre sunt cele mai mici pe acest site”, spune Stanescu.

In Romania, cele mai cautate formate publicitare sunt bannerele auto-expandabile, este de parere seful ThinkDigital.

“Noi nu le promovam pe acestea si atunci cand le vrea totusi clientul, incercam sa le facem «ca la carte». Acest lucru inseamna ca ori vor fi initiate de user, printr-un click, ori se vor activa, ca in afara tarii, prin mouse-over voit – adica utilizatorul sa stea intre 0,8 secunde si 1 secunda pe reclama, inainte sa se extinda. Din pacate inca vad ca sunt multe bannere care se deschid, deranjant, doar la simpla trecere a mouse-ului pe deasupra. In afara, niciun video nu porneste de unul singur, sau daca porneste o face fara sonor”, considera Stanescu.

Se schimba modelele de business

Adrian Stanescu subliniaza ca piata internationala trece prin schimbari profunde ale modelului de a face business pe online. “Suntem in epoca Google si Facebook. Reteaua sociala va lansa optiunea de a achizitiona, prin PayPal, cadouri virtuale. De asemenea discutam de targetare geolocalizata, de marketplace pentru jocuri. Bannerele se schimba si ele, devin video si interactive”, explica Stanescu care considera ca online-ul “va lovi” in offline, cele doua medii urmand sa se concureze si sa se interconecteze din ce in ce mai puternic.

Citeste si:

El se arata nemultumit de progresul industriei in Romania, subliniind ca, pe aproape intreaga piata, e o profunda lipsa de educatie, existand, in continuare, bariere de limbaj intre advertiseri si clienti. “Industria duce lipsa de asa-zisii evanghelisti”.

“Sunt oameni profesionisti in publicitatea online insa acestia nu au timp. Din pacate, cei mai multi playeri se agita sa faca dumping pe piata – preturi din ce in ce mai mici, pentru a vinde si a supravietui -, in loc sa incerce mai activ sa educe clientii, sa le explice trendurile si sa ofere sisteme de advertising inovativ”, considera Stanescu.

El subliniaza ca in mai multe state din lume, IAB, organism arbitru al pietei online prezent si in Romania, reprezinta principalul pol de educatie. “IAB-ul face cursuri, antreneaza si angreneaza oamenii din industrie, la noi nu prea se intampla nimic. Practic, 90% din timpul IAB din alte tari este alocat trainingului”, sustine seful ThinkDigital, care spune ca unul dintre oamenii din Romania care se ocupa, cu succes, de educarea pietei este Doru Panaitescu.

Pentru educarea clientilor, si implicit semnarea de contracte pe termen lung si mai banoase, Adrian Stanescu merge deseori impreuna cu agentiile de advertising pentru a face prezentari si a oferi accesul la studii de piata. ThinkDigital lucreaza cu unele dintre cele mai mari agentii de pe piata – Mindshare, The Group, United Media, McCann etc. “Incerc sa le spun acestora sa inoveze, sa se trezeasca, sa crestem impreuna «placinta» advertising-ului si sa nu mizam pe dumping”.

“Daca ar fi sa ofer un sfat agentiilor, le-as spune sa se trezeasca, pentru ca dorm! Modelele de business se schimba si ei nu se documenteaza. Vad mai multa ambitie de la jucatori mai mici, care vor sa recupereze, decat de la «marii dinozauri». Trecem printr-o perioada in care poti oferi clientilor o multime de facilitati – poll-uri, sisteme de voturi, gift ad-uri pe Facebook, sponsored stories pe aceeasi retea sociala”, exemplifica Stanescu.

Piata de publicitate online pe primul trimestru al anului a stagnat sau a evoluat cu procente mici, 1-2%, spune Stanescu.

ThinkDigital va incepe foarte curand o campanie pentru casa de pariuri Bet365 care va fi, conform sefului agentiei, prima de acest fel pe piata locala. Campania va targeta comportamental fiecare user in parte, printr-un banner relevant pentru acesta.

Campania va incepe printr-un concurs cu premii pe mai multe site-uri de sport, precum cele ale GSP, OnlineSport.ro sau Sport.ro. La concurs, seful ThinkDigital sper sa se inscrie cateva sute de oameni care vor fi intrebati in procesul de completare al unui formular anumite preferinte – cu ce echipa tin, varsta, sexul, locul etc. “In functie de aceste rezultate, fiecare utilizator va descoperi, pe alte site-uri, reclame targetate special pentru el, ale Bet365. Daca iti place Steaua, sa zicem, bannerul va include cuvantul Steaua”, explica Stanescu. “Daca vom avea 500.000 de oameni inscrisi, acestora le vor fi afisate 500.000 de bannere diferite”.

In luna decembrie a anului trecut, seful ThinkDigital a demarat o campanie pilot a versiunii finale, iar ratele de click pe bannere a crescut de la media normala de 0,12% la 1,01%.

Printre clientii companiei se numara Microsoft, Cosmote, Nokia, Vodafone, Petrom, Unilever sau KFC.