In ultimii doi ani, piata de publicitate outdoor a scazut pana la jumatatea valorii din 2008, in ritm cu intreaga piata de media. Primele luni ale acestui an au adus insa cateva semne firave, indicatori ai unui viitor reviriment.

“In primul trimestru am avut cateva suprize placute cu clienti care initial au anuntat pauze in comunicare pentru primele luni ale anului dar care ulterior au revenit si au reluat comunicarea incepand cu luna ianuarie, lucru care ar putea fi considerat un semn pozitiv legat de piata de outdoor pe parcursul anului 2011”, spune Raluca Tonciu, Chief Operating Officer la News Outdoor Romania.

Potrivit acesteia, nesiguranta provocata de situatia economica instabila nu se mai resimte atat de puternic in randul clientilor de publicitate, care au inceput “sa actioneze in loc sa reactioneze”.

Mai putin optimist e Bogdan Vasile, CEO Euromedia si Beta Cons, companii parte din grupul Epamedia. “Primul trimestru a fost unul de precautie in care majoritatea advertiserilor au incercat sa isi defineasca planurile intr-o piata extrem de impredictibila. Nu putem spune ca am simtit un reviriment”, spune el.

Intr-o piata estimata anul trecut la 35-40 de milioane de euro, principalii investitori sunt companiile din domeniile telecom, retail si DIY (do it yourself). Una dintre cele mai vizibile campanii ale inceputului de an a fost lansarea retailerului de moda H&M Romania, care a ales outdoor-ul drept principal canal de comunicare. Potrivit unor surse din piata, H&M a investit, doar in publicitatea stradala, peste 100.000 de euro.

Cum se promoveaza H&M inainte de lansare [FOTO]

Cum se promoveaza H&M inainte de lansare [FOTO]

Citeste si:

Insa chiar daca a fost foarte vizibila si bine executata, campania H&M nu a reprezentat un “boost” pentru piata de outdoor, potrivit lui Bogdan Vasile. “Exista clienti traditionali de outdoor ce consuma volume importante. Nu cunoastem strategia H&M insa speram ca ei sa continue lucrurile bune incepute odata cu lansarea. Sa speram ca vor mai fi si alte evenimente similare”.

Si Raluca Tonciu spera ca vom vedea in perioada urmatoare campanii asemanatoare, care vor marca intrarea pe piata a unor branduri noi, care nu s-au lansat inca in Romania.

Chiar daca a scazut in ritm cu piata de media, outdoor-ul isi mentine o cota insemnata, de 10-11% din totalul bugetelor de publicitate, peste media europeana de 6-7% sau cea americana, de 2-3%. In plus, outdoor-ul este singurul canal neafectat de schimbarea obiceiurilor de consum media, spune managerul Euromedia si Beta Cons. “Atata vreme cat oamenii vor calatori, vor iesi sa se distreze, sa isi faca cumparaturile sau sa mearga la serviciu outdoor-ul va reprezenta un canal media potrivit”, spune el. “Din acest punct de vedere outdoor-ul este singura medie inescapabila iar viitorul nu poate fi decat deschis”.

Pentru anul acesta, managerii estimeaza o stagnare a pietei de publicitate outdoor, cu posibilitatea unei usoare cresteri, de 3-5%, vizibila in a doua jumatate a anului. Intre timp, companiile lucreaza la imbunatatirea si diversificarea serviciilor. De exemplu, News Outdoor a lansat un departament dedicat proiectelor neconventionale si un sistem online de cumparare si monitorizare a publicitatii outdoor.

Insa una din cele mai mari probleme ale industriei ramane lipsa unui sistem comun de masurare a audientei. Mai multe companii de publicitate outdoor au lansat anul trecut studiul POC – Publicitatea Outdoor Convinge – a carui principala concluzie a fost ca 84% dintre respondenti au o atitudine pozitiva fata de publicitatea stradala, considerand ca panourile publicitare sunt utile si au rolul de a “tine la curent”. Studiul a fost un instrument foarte util in “evanghelizarea” acestui mediu, mai ales in zona advertiserilor fara prezenta prealabila in outdoor, spune Bogdan Vasile. Insa dezvoltarea si implementarea unui sistem comun de masurare a audientei ramane deocamdata in stadiul de proiect.

Primul studiu al publicitatii outdoor din Romania

Primul studiu al publicitatii outdoor din Romania