Cea mai mare parte a acestei cresteri va veni din segmentul accesului la Internet, care va inregistra un avans anual de 12,9% in perioada mentionata, in vreme ce cheltuielile de publicitate vor inregistra un ritm de expansiune de 8,9%. Cheltuielile consumatorilor pentru produse media vor avea cea mai lenta evolutie, atingand o rata medie de crestere de 4,7%.

Piata de divertisment si media din Romania va fi cea de-a treia cea mai dinamica din regiune, dupa cele ale Turciei (care va inregistra o rata anuala medie de crestere de 13,2%) si Rusiei (11,7%), dar inaintea Poloniei (7,1%), Republicii Cehe (6,8%), si Ungariei (6,2%).

Cu toate acestea, in cifre absolute, piata de divertisment si media din Romania va ramane printre cele mai mici din regiune, reprezentand aproximativ o zecime din valoarea pietei din Rusia (35,7 miliarde de dolari pana in 2015).

Valoarea totala a pietei de media din Romania va creste de la 2,5 miliarde de dolari americani in 2010 la 3,8 miliarde in 2015.

“Aceasta este epoca de aur a consumatorului, cererea pentru produsele media digitale fiind in crestere si devenind regula. In multe piete, industria de divertisment si media a fost profund afectata de perioada de recesiune pe masura ce consumatorii si-au accelerat migratia catre mediul online, ajutati fiind si de revolutionarea tehnologiilor”, a declarat Bogdan Belciu (foto), partener Servicii de Consultanta de Management PwC Romania.

In prezent, componenta digitala reprezinta 26% din cheltuielile totale, dar, pana in 2015, PwC estimeaza ca ponderea cheltuielilor pe produse media digitale va creste la 33,9%.

Totodata, publicitatea, cel mai pro-ciclic segment al industriei de divertisment si media, a inregistrat cel mai mare reviriment, crescand cu 5,8% in 2010, dupa o scadere de 11% in 2009. In total, cheltuielile de publicitate vor inregistra o rata anuala medie de crestere de 5,5% de la 442 de miliarde de dolari in 2010 la 578 miliarde in 2015.

Cheltuielile consumatorilor s-au imbunatatit de asemenea, crescand cu 2,2% in 2010, dupa o scadere de 0,4% in 2009. In schimb, evolutia cheltuielilor pentru accesul la Internet a ramas aproape neafectata de recesiune, crescand cu 9,2% atat in 2009, cat si in 2010, si sunt asteptate sa se majoreze de la 270 de miliarde de dolari in 2010 la 408 miliarde in 2015, o rata medie anuala de crestere de 8,6%.

Consumatorul digital la putere

“In contextul in care consumatorul are acces la atat de multe medii care ofera continut gratuit, directorii generali din industria de divertisment si media trebuie sa-si adapteze modelele de afaceri pentru a capta tendintele mereu in schimbare ale cererii de consum. Pana la urma, pentru a crea continut de calitate in continuare si pentru a-l face disponibil pe Internet cineva trebuie sa plateasca”, a adaugat Belciu.

Multi consumatori se asteapta din ce in ce mai mult ca accesul la continutul media sa fie gratuit. Convingerea oamenilor sa plateasca va fi dificila si va necesita o intelegere profunda a valorilor ce ghideaza decizia consumatorilor, mai arata studiul PwC.

Anul 2011 a aratat deja ca firmele isi schimba orientarea dinspre interior catre exterior pe masura ce accepta nevoia de colaborare cu parteneri multipli de-a lungul intregului lant valoric. O astfel de colaborare este intalnita in aproape toate relatiile din aceasta industrie: cu consumatorii prin utilizarea retelelor sociale, cu advertiserii prin trecerea la noi modele, platforme si experiente de continut conturate pentru fiecare mediu in parte. Directorii generali inteleg aceasta colaborare ca fiind critica pentru interactiunea cu consumatorii, precum si pentru inovatie, iar aceasta tendinta va deveni din ce in ce mai puternica in urmatorii cinci ani.

Citeste si:

Date cheie:

Regiunea Americii Latine va fi piata cu cea mai rapida crestere in ceea ce priveste cheltuielile pentru industria media si divertismentului in urmatorii cinci ani, crescand cu o rata medie anuala de 10,5% si ajungand de la 66 miliarde de dolari in 2010 la 109 miliarde in 2015. Zona Asia-Pacific va fi a doua cea mai dinamica regiune, crescand in medie cu 6,5% pe an, de la 395 miliarde de dolari in 2010 la 541 de miliarde in 2015. Europa, Orientul Mijlociu si Africa va inregistra o crestere medie anuala de 5,2% si va deveni cea mai mare piata de media si divertisment din lume, ajungand la orizontul anului 2015 la 614 miliarde de dolari americani, fata de 477 de miliarde in 2010. In fine, cea mai lenta crestere va fi cea inregistrata de regiunea Americii de Nord, de la 481 de miliarde in 2010 la 607 miliarde in 2015.

• Douasprezece tari aveau cheltuieli de peste 25 de miliarde dolari pentru divertisment si media in 2010. Dintre acestea, China si Brazilia vor fi pietele cele mai dinamice in urmatorii 5 ani, cu o rata medie anuala de crestere de 11,6% si respectiv 11,4%.

Publicitatea pe Internet va fi cel mai dinamic segment al pietei de publicitate in urmatorii cinci ani, depasind ziarele in 2012 si devenind al doilea mediu in functie de veniturile din publicitate dupa televiziune. Publicitatea TV va continua sa beneficieze de audientele numeroase, iar evenimentele majore, precum Olimpiada de la Londra din 2012, vor stimula cresteri la rate cu doua cifre ale acestui segment. Segmentul publicatiilor de specialitate a inregistrat o scadere dramatica de 20,4% in 2009, insa pana in 2015, ne asteptam ca acesta sa fie printre cele mai dinamice sectoare.

• In 2010, publicitatea in mediul digital a insemnat 15,9% din cheltuielile globale de publicitate si se estimeaza ca va ajunge la o pondere de 22,5% pana in 2015. In schimb, publicitatea in mediile traditionale a reprezentat 84,1% din cheltuielile totale de publicitate in 2010 si se estimeaza ca va scadea la 77,5 % in 2015.

• Per total, cheltuielile in mediul online au crescut cu 12,9% in 2010, comparativ cu o crestere de doar 2% pentru mediile traditionale. Aceasta tendinta va continua si estimam ca ponderea cheltuielilor in mediul digital va ajunge la 33,9% in 2015. Cheltuielile in mediul online vor creste cu o rata medie anuala de 11,5% in urmatorii 5 ani, comparativ cu o rata de 3,3% pentru cheltuielile non-digitale. Desi reprezinta doar un sfert din piata, segmentul digital va genera 59% din cresterea cheltuielilor pentru industria media si divertismentului in urmatorii 5 ani.

Accesul la Internet de tip broadband este un factor cheie pentru cheltuielile in mediul digital din moment ce conectivitatea broadband faciliteaza tranzactiile digitale. America Latina si zona Asia-Pacific sunt regiunile cu cea mai mica rata de penetrare a Internetului de tip broadband si, prin urmare, cele care au cel mai mare potential de crestere. In urmatorii 5 ani PwC estimeaza ca numarul gospodariilor cu acces la internet de tip broadband sa se dubleze in America Latina, iar in Asia-Pacific sa creasca cu 75%.

• Accesul mobil la Internet este de asemenea un factor important de crestere pentru cheltuielile de divertisment si media in toate regiunile care vor inregistra o dezvoltare semnificativa pana in 2015. Numarul abonatilor la Internetul mobil se va dubla in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, precum si in zona Asia-Pacific, se va tripla in America de Nord si se va majora cu mai mult de 400% in America Latina in urmatorii 5 ani.

• In vreme ce cheltuielile pentru muzica in formate traditionale vor continua sa scada, vanzarile in format digital vor creste si se prognozeaza ca vor depasi pe cele in formate traditionale pana in 2014. Cu toate acestea, per total, vanzarile de muzica vor scadea cu o rata anuala medie de 1,1% de la 23 de miliarde de dolari in 2010 la 22 de miliarde in 2015.

Industria filmului este potentata de tehnologia 3D, Blu-ray si piata de produse electronice in crestere. Proliferarea tabletelor, extinderea penetrarii Internetului de tip broadband si cresterea vitezei acestuia, vor conduce la majorarea cheltuielilor pe acest segment cu o rata anuala medie de 5,9% pana la 115 miliarde de dolari in 2015, fata de 86 de miliarde in 2010. Zona Asia-Pacific si America Latina vor fi cele mai dinamice piete din acest punct de vedere.

Piata jocurilor video se estimeaza ca va creste pana la 82 de miliarde de dolari in 2015, fata de 56 de miliarde de dolari in 2010, o rata anuala medie de crestere de 8,2%. Regiunea Asia-Pacific va fi cea mai dinamica piata in urmatorii cinci ani pe acest segment, inregistrand o crestere anuala medie de 11,8%, alimentata in principal de cresterea din jocuri online.

Raportul PwC Global Entertaiment and Media Outlook 2011-2015, este cea la cea de-a 12 editie anuala, si contine analize detaliate si prognoze pentru 13 segmente majore si patru regiuni ale globului: America de Nord (Statele Unite si Canada), EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), Asia-Pacific si America Latina.